Projekt aranżacji wystawy „Masaaki Ohya. Tajemnice natury” w Muzeum Narodowym w Gdańsku

Projekt aranżacji wystawy „Masaaki Ohya. Tajemnice natury” w Muzeum Narodowym w Gdańsku

Subtelność, szacunek, kontemplacja. Aranżacja wystawy „Masaaki Ohya. Tajemnice natury” autorstwa Doroty Terleckiej (Biuro Kreacja)


Wystawa „Masaaki Ohya. Tajemnice natury”, prezentowana w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, to nie tylko pierwsza w Polsce indywidualna ekspozycja twórczości wybitnego japońskiego artysty, ale również doskonale wyważony projekt aranżacyjny autorstwa Doroty Terleckiej i zespołu Biuro Kreacja. Projektantka, znana z umiejętności tworzenia przestrzeni wystawienniczych, które nie dominują nad sztuką, lecz służą jej przekazowi, po raz kolejny udowadnia, jak wielką wagę przykłada do spójności treści, formy i przestrzeni.

W Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku prezentowana jest indywidualna wystawa japońskiego artysty Masaakiego Ohya, zatytułowana „Tajemnice natury”. Ekspozycja obejmuje siedemdziesiąt grafik powstałych na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, podzielonych na cztery cykle tematyczne: Natura oraz cykl Życia i Śmierci ludzi, zwierząt i roślin. Za projekt aranżacji przestrzeni wystawienniczej odpowiada Dorota Terlecka z pracowni Biuro Kreacja we współpracy z Eugenią Tynną, autorką oprawy graficznej. Celem było stworzenie przestrzeni harmonijnie współgrającej z filozoficznym charakterem dzieł Ohya. Wystawa jest bowiem podróżą do świata symboli, form i kształtów, które artysta odnajduje w otaczającej go rzeczywistości. 




Masaaki Ohya urodził się w 1972 roku w Zama City, w prefekturze Kanagawa w Japonii. Jest grafikiem i pedagogiem, absolwentem Tama Art University w Tokio, gdzie studiował akwafortę pod kierunkiem profesorów Yukio Fukazawy, Mayumi Morino i Tatsumasy Watanabe. Na ekspozycji prezentowanych jest siedemdziesiąt grafik stworzonych w ciągu ostatnich dwóch dekad. Cztery cykle ukazują dominujące w twórczości artysty toposy: Naturę oraz cykl Życia i Śmierci – ludzi, zwierząt i roślin. Wieczny cykl narodzin, powolny, lecz nieunikniony upływ czasu, zawsze były obiektem zainteresowań artysty. Masaaki Ohya wierzy, że każde życie ma we Wszechświecie swoje przeznaczenie, którego nikt nie zna – to tajemnica każdej osoby, zwierzęcia, rośliny. Artysta tworzy prace metodą wklęsłodrukową (akwaforta, akwatinta, mezzotinta, sucha igła), wykorzystuje, jako motywy naturalne formy, kształty i zjawiska. Przenikanie się tych motywów tworzy siłę przekazu, która czyni jego grafiki swoistymi traktatami filozoficznymi.

Dorota Terlecka z wielką wrażliwością odczytała filozoficzne przesłanie grafik Masaakiego Ohya – ich duchowość, skupienie na cykliczności natury, efemeryczność istnienia oraz czułość wobec życia – przekładając je na język aranżacji.

— W projekcie przestrzeni unikałam efektowności czy nadmiaru form, tak by w pełni pozwolić wybrzmieć dziełom mistrza. Zamiast tego zdecydowałam się na środki wyrazu podkreślające ich medytacyjny charakter: minimalistyczne struktury, naturalne, matowe powierzchnie, subtelną kolorystykę oraz grę światła i cienia — tłumaczy projektantka. — Grafiki Ohya, wykonane klasycznymi technikami wklęsłodruku, emanują niezwykłym spokojem. Czerń i biel, uproszczone formy, a zarazem bogactwo faktur i znaczeń – to kompozycje, które nie potrzebują dodatkowych komentarzy. Projekt aranżacji działa więc jak rama dla treści: wzmacnia ją, ale nie przytłacza — dodaje.

Minimalistyczne formy i stonowana kolorystyka ekspozycji podkreślają subtelność grafik, pozwalając widzom na głęboką kontemplację prezentowanych prac. Jej zwiewność i efemeryczność mają przede wszystkim pozwolić wybrzmieć prezentowanym tu pracom Masaakiego Ohya. Być nie tylko tłem dla dzieł, ale ich przedłużeniem – przestrzenią, w której sensy zyskują nowy wymiar. 




Układ wystawy prowadzi widza przez cztery główne cykle prac, pozwalając doświadczyć ich w rytmie zbliżonym do rytmu przyrody – z czasem na refleksję, oddech i zatrzymanie. Pojedyncze dzieła zyskują przestrzeń, w której mogą rezonować – nie tylko wizualnie, lecz również emocjonalnie i duchowo — opowiada Dorota Terlecka.

Każdy element ekspozycji został podporządkowany głównemu celowi – stworzeniu przestrzeni skupienia i kontemplacji. Wybór materiałów również nie był przypadkowy – projekt powstał w duchu etycznego projektowania. Wykorzystano lokalne drewno, naturalne bawełniane tkaniny, papier, a także systemy montażowe umożliwiające ponowne użycie elementów. 

— Takie podejście koresponduje z przesłaniem samego artysty, który w swojej twórczości podkreśla współzależność wszystkich form życia oraz ich przemijalność — konkluduje.

Wystawa „Masaaki Ohya. Tajemnice natury” jest dostępna dla zwiedzających od 1 marca do 25 maja 2025 roku w Pałacu Opatów przy ul. Cystersów 18 w Gdańsku. To wyjątkowa okazja, by zapoznać się z twórczością artysty, którego prace rzadko prezentowane są w Polsce. Z okazji tej skorzystali goście „Kolacji Architektów” organizowanej przez OKK Design – wspólnie z autorką ekspozycji, Dorotą Terlecką, wzięli udział w kuratorskim oprowadzaniu, które poprowadził Wojciech Zmorzyński, nadając spotkaniu niepowtarzalny kontekst i głębię.


Informacje o projekcie:

Koncepcja wystawy: Masaaki Ohya, Wojciech Zmorzyński
Kurator wystawy: Wojciech Zmorzyński
Aranżacja wystawy: Biuro Kreacja Dorota Terlecka
Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne: Eugenia Tynna

Zdjęcia: Alka Murat
Zdjęcia z kuratorskiego oprowadzania: Bartek Barczyk



 Dorota Terlecka

























Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»