Problemy gdańskiego terminala
Data: 17.06.2009Nowy terminal gdańskiego lotniska ma być gotowy przed Euro 2012, tymczasem wciąż nie ma decyzji o pozwoleniu na budowę. Powód: właściciel działek, na których miał stanąć terminal, zmienił zdanie i nie chce ich sprzedać. Wojewoda rozpoczął postępowanie wywłaszczające.
Właścicielem działek jest firma Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia, która kilka tygodni temu, już po złożeniu przez Port Lotniczy wniosku do wojewody o wydanie pozwolenia na budowę, wycofała swoją zgodę na inwestycje na swoich terenach. Sprawa jest tym bardziej tajemnicza, że wszyscy zainteresowani milczą na jej temat.
- Nie komentuję tej sprawy - mówi Andrzej Sagan, prezes Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia. Podobną wypowiedź uzyskaliśmy od Tomasza Kloskowskiego, wiceprezesa Portu Lotniczego Gdańsk.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, w piątek u wojewody ma dojść do kolejnej próby porozumienia między Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia a lotniskiem.
Z powodu problemów z terenem pod terminal lotnisko 4 czerwca złożyło do wojewody wniosek o wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego działek. Urząd rozpoczął wywłaszczanie 8 czerwca. Na wydanie decyzji ma dwa miesiące, ale wcześniej jeszcze przed zakończeniem procesu wywłaszczania lotnisko może wystąpić do wojewody o nakaz udostępnienia działek pod terminal.
- Procedura trwa. Do wszystkich zainteresowanych zostało wysłane postanowienie o wszczęciu postępowania, gdy wszystkie strony je otrzymają, wtedy lotnisko będzie mogło wystąpić o taką decyzję - tłumaczy Maja Opinc-Bennich, rzecznik prasowy wojewody pomorskiego.
Czytaj dalej >>
Właścicielem działek jest firma Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia, która kilka tygodni temu, już po złożeniu przez Port Lotniczy wniosku do wojewody o wydanie pozwolenia na budowę, wycofała swoją zgodę na inwestycje na swoich terenach. Sprawa jest tym bardziej tajemnicza, że wszyscy zainteresowani milczą na jej temat.
- Nie komentuję tej sprawy - mówi Andrzej Sagan, prezes Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia. Podobną wypowiedź uzyskaliśmy od Tomasza Kloskowskiego, wiceprezesa Portu Lotniczego Gdańsk.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, w piątek u wojewody ma dojść do kolejnej próby porozumienia między Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia a lotniskiem.
Z powodu problemów z terenem pod terminal lotnisko 4 czerwca złożyło do wojewody wniosek o wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego działek. Urząd rozpoczął wywłaszczanie 8 czerwca. Na wydanie decyzji ma dwa miesiące, ale wcześniej jeszcze przed zakończeniem procesu wywłaszczania lotnisko może wystąpić do wojewody o nakaz udostępnienia działek pod terminal.
- Procedura trwa. Do wszystkich zainteresowanych zostało wysłane postanowienie o wszczęciu postępowania, gdy wszystkie strony je otrzymają, wtedy lotnisko będzie mogło wystąpić o taką decyzję - tłumaczy Maja Opinc-Bennich, rzecznik prasowy wojewody pomorskiego.
Czytaj dalej >>
Ceny mieszkań będą spadać
Data: 17.06.2009Mimo mniejszej liczby mieszkań oddawanych w 2009 r. do użytku, analitycy szacują kilkunastoprocentowy spadek ich cen. Według ekspertów Banku BGŻ, spadek cen w stosunku rocznym będzie na poziomie 18,9 proc; kilkunastoprocentowych spadków spodziewa się też Open Finance.
"W dalszym ciągu będą dominowały spadki cen mieszkań, szczególnie tych z mniej popularnego segmentu. Szacujemy, że pomimo wzrostu popytu w dalszym ciągu będzie on utrzymywał się na niskim poziomie, znacznie poniżej wielkości notowanych w latach 2007-2008" - napisali w opublikowanym we wtorek raporcie analitycy Banku BGŻ. Ich zdaniem dekoniunktura może się utrzymać także w 2010 roku, a wielkość korekty na rynku nieruchomości będzie w znacznym stopniu zależała od długości i głębokości spowolnienia gospodarczego w Polsce i na świecie.
Czytaj dalej >>
"W dalszym ciągu będą dominowały spadki cen mieszkań, szczególnie tych z mniej popularnego segmentu. Szacujemy, że pomimo wzrostu popytu w dalszym ciągu będzie on utrzymywał się na niskim poziomie, znacznie poniżej wielkości notowanych w latach 2007-2008" - napisali w opublikowanym we wtorek raporcie analitycy Banku BGŻ. Ich zdaniem dekoniunktura może się utrzymać także w 2010 roku, a wielkość korekty na rynku nieruchomości będzie w znacznym stopniu zależała od długości i głębokości spowolnienia gospodarczego w Polsce i na świecie.
Czytaj dalej >>
Budy - krakowska specjalność
Data: 16.06.2009
Oddane nie tak dawno do użytku rondo Mogilskie z pewnością jest jedną z architektonicznych wizytówek miasta. Węzeł komunikacyjny zaprojektowany jest z pomysłem, a poruszanie się po nim pasażerom znacznie ułatwiają mądrze ułożone przejścia podziemne wiodące ku schodom ruchomym i windom. Wszystko zadbane, schludne...
Ale nie, komuś to przeszkadzało i tuż przy wlocie do "najdłuższego tunelu tramwajowego w Polsce" ustawił wręcz podręcznikowy przykład architektury byle jakiej - koszmarną, rozpadającą się budę. Chronią się w niej przed wiatrem i deszczem panowie czuwający nad tym, by ktoś z przechodniów nie pomylił tunelu tramwajowego z przejściem podziemnym, nie wlazł tam i krzywdy sobie nie zrobił. Cóż, zadanie poważne, właściwie misja. Dlaczego jednak, skoro już ochrona być tu musi, nikt nie pomyślał o tym wcześniej i po prostu nie zaprojektował odpowiedniego stanowiska?
Czytaj dalej >>
Ale nie, komuś to przeszkadzało i tuż przy wlocie do "najdłuższego tunelu tramwajowego w Polsce" ustawił wręcz podręcznikowy przykład architektury byle jakiej - koszmarną, rozpadającą się budę. Chronią się w niej przed wiatrem i deszczem panowie czuwający nad tym, by ktoś z przechodniów nie pomylił tunelu tramwajowego z przejściem podziemnym, nie wlazł tam i krzywdy sobie nie zrobił. Cóż, zadanie poważne, właściwie misja. Dlaczego jednak, skoro już ochrona być tu musi, nikt nie pomyślał o tym wcześniej i po prostu nie zaprojektował odpowiedniego stanowiska?
Czytaj dalej >>
Kładka przez Wisłę: budowa wznowiona
Data: 16.06.2009
W tym tygodniu, po blisko trzech miesiącach przerwy, miasto wznowi prace nad budową pierwszej kładki pieszo-rowerowej. Oddanie obiektu przełożono jednak na przyszły rok
Kładka o rozpiętości około 145 metrów ma połączyć obydwie dzielnice na wysokości dawnego mostu Franciszka Józefa (w ciągu ulic Mostowej i Brodzińskiego). Do jej budowy wykorzystano kamienne przyczółki pozostałe po wyburzeniu mostu. Konstrukcja kładki - zainspirowana strukturą liścia - ma składać się z systemu stalowych lin zamocowanych na łukowym ramieniu rozpiętym pomiędzy brzegami. Koszt inwestycji, której oddanie zaplanowano na początek listopada br., oszacowano na 30 mln zł. Wiadomo już, że zarówno budżet, jak i termin realizacji zostaną przekroczone.
Czytaj dalej >>
Kładka o rozpiętości około 145 metrów ma połączyć obydwie dzielnice na wysokości dawnego mostu Franciszka Józefa (w ciągu ulic Mostowej i Brodzińskiego). Do jej budowy wykorzystano kamienne przyczółki pozostałe po wyburzeniu mostu. Konstrukcja kładki - zainspirowana strukturą liścia - ma składać się z systemu stalowych lin zamocowanych na łukowym ramieniu rozpiętym pomiędzy brzegami. Koszt inwestycji, której oddanie zaplanowano na początek listopada br., oszacowano na 30 mln zł. Wiadomo już, że zarówno budżet, jak i termin realizacji zostaną przekroczone.
Czytaj dalej >>