Budowa autostrady A2
Data: 16.06.2009
- Od tego momentu reszta należy do spółki Autostrada Wielkopolska. Podpisałam pozwolenie na budowę pierwszego - 9,5-kilometrowego odcinka A2 Myszęcin - Jordanowo. W tym miejscu autostrada będzie się krzyżować z drogą ekspresową S3 - mówi wojewoda Helena Hatka. - To co opóźnia budowy dróg w Polsce, to skomplikowane procedury. My zdążyliśmy z pierwszym pozwoleniem przed terminem. Kolejne pozwolenia na pozostałe lubuskie odcinki autostrady będziemy wydawać zgodnie z ustalonym z Autostradą Wielkopolską harmonogramem.
Budując, trzeba dbać o środowisko
Wojewoda podkreśla, że sama budowa autostrady będzie trwała znacznie krócej niż skomplikowane formalne procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na taką inwestycję. Przebieg autostrady z Wielkopolski do granicy z Niemcami znany jest od 1996 r., ale przez ten czas wiele razy zmieniały się przepisy szczególnie dotyczące ochrony środowiska, które trzeba było uwzględniać przy wydawaniu ważnych na trzy lata pozwoleń na budowę.
Czytaj dalej >>
Darmowe przejazdy MPK w Poznaniu
Data: 16.06.2009
Wsiadamy do tramwaju pod Zamkiem i podjeżdżamy na al. Marcinkowskiego. Nie kasujemy biletu - kontroli nie będzie. Bo przejazdy komunikacją publiczną w centrum są bezpłatne. Tego chce Juliusz Kubel, radny PO. Pomysł na razie zna i popiera kilku kolegów z klubu. - To byłby eksperyment - zastrzega Kubel. - Mój pomysł to luźna koncepcja, początek dyskusji o komunikacji w centrum.
Skąd pasażerowie mieliby wiedzieć czy powinni skasować bilet? Zdaniem Kubla na przystankach w centrum można by umieścić napis "strefa bezpłatnego przejazdu". Jakie byłyby jej granice? - To wymaga dyskusji i zastanowienia. Może pomiędzy Zamkiem a Garbarami? - zastanawia się Kubel. Jego zdaniem alternatywą dla strefy byłaby bezpłatna linia kursująca na trasie ul. Gwarna - Św. Marcin - al. Marcinkowskiego - pl. Wolności - ul. 27 Grudnia - ul. Gwarna. - To mały obszar, ale na tyle pozwalają nam tory - mówi.
Po co radny chce wprowadzić bezpłatne przejazdy? - To ma być zachęta dla kierowców, by przesiedli się do autobusów albo tramwajów, zamiast wjeżdżać do centrum autami - mówi Kubel. Jego zdaniem w przyszłości Poznań powinien likwidować kolejne miejsca parkingowe przy ulicach, tworzyć deptaki. Miejskie plany zakładają zresztą deptak m.in. na ul. 27 Grudnia i na uliczkach przy Starym Rynku.
Czytaj dalej >>
Artystyczne oblicze Nowej Huty
Data: 10.06.2009
Warto tę ekspozycję zobaczyć, choćby dlatego, że jest to największa tego typu prezentacja w ostatnich kilkudziesięciu latach, zestawiająca ze sobą prace aż 60 artystów: malarzy, grafików i rzeźbiarzy. Twórców pamiętających jeszcze czasy wojny, a także tych reprezentujących najmłodsze pokolenie. Klasyków - wielkie osobistości krakowskiej sztuki, a także artystów może mniej znanych, ale silnie związanych z Nową Hutą i stanowiących o kolorycie tutejszego środowiska artystycznego. Główną zaletą tej olbrzymiej retrospektywnej ekspozycji jest właśnie owa różnorodność i możliwość szerszego spojrzenia na sztukę tworzoną w "mieście socjalizmu". Dostrzeżenia przeplatających się nurtów i inspiracji, powracających tematów, nawiązań i paraleli.
Czytaj dalej >>
Krakowska obwodnica za miliardy
Data: 10.06.2009
Za kilka lat wschodnia część Krakowa wzbogaci się o kilka nowych szlaków (m.in. wschodnią obwodnicę na trasie S7), które rozładują zapchaną ul. Nowohucką. Gorzej jest po zachodniej stronie miasta, gdzie powinna powstać tzw. III obwodnica.
- Budżet miasta nie podoła nawet w kilku procentach kosztom tej inwestycji. Nie możemy też zaciągać więcej kredytów, bo blokują nas przepisy. Mówimy tu o kwotach od 3,5 do 4 mld zł, bo tyle pochłonie budowa całej trasy - mówi wiceprezydent Tadeusz Trzmiel. Prawo zabrania m.in., by dług miasta przekraczał 60 proc. wartości jego budżetu (dziś Kraków jest na granicy). Tymczasem potrzebna kwota jest większa niż całoroczny budżet miasta!
Czytaj dalej >>