Koncepcja placu w Olsztynie

Data: 18.05.2009
Koncepcja placu w Olsztynie Gotowa już jest koncepcja zagospodarowania "betonplacu". - Jego remont to jeden z ważniejszych postulatów, o które od dawna walczyłem - cieszy się wiceprezydent Jerzy Szmit.

Rok temu doszło do tego, że wojewoda, ze względu na fatalny stan nawierzchni, przeniósł uroczystości z okazji 3 Maja z pl. Solidarności pod kolumnę Orła Białego na pl. Konsulatu. Mimo podjętych po tym wydarzeniu doraźnych prac remontowych, nadal daleko temu miejscu do pełnienia funkcji reprezentacyjnej. Środowiska patriotyczne i solidarnościowe naciskały na większy remont. A, że wiceprezydentem Olsztyna został Jerzy Szmit, bliski tym środowiskom, który od lat przy każdej okazji organizował lub uczestniczył w obchodach świąt na pl. Solidarności, więc udało się przyspieszyć przebudowę placu.

Koncepcję na zlecenie ratusza przygotował architekt Janusz Miścicki. Miasto planuje teraz zamówić projekt techniczny dotyczący przebudowy tego miejsca. Dzięki remontowi powinna ostatecznie zniknąć z potocznego języka nazwa "betonplac", używana równie często, co oficjalna - pl. Solidarności. Zrealizowanie tych planów według przygotowanej koncepcji oddala też wizję zabudowy placu budynkami, którą promowały poprzednie władze ratusza.

- Zakładamy, że na placu będzie więcej zieleni, a do przebudowy nawierzchni zostaną użyte szlachetne materiały - mówi Jerzy Piekarski, szef miejskiego biura urbanistyki. - Plac ma zostać podzielony na dwie części. Pierwsza z nich - pomnikowa - będzie otoczona zielenią. Pomnik Wolności Ojczyzny otrzyma zielone tło, dzięki czemu będzie lepiej wyeksponowany.

Planiści wyliczyli, że po remoncie w czasie uroczystości zmieści się tutaj ok. 6 tys. osób.

Druga część placu będzie pełniła rolę dwupoziomowego parkingu. Ale został on tak pomyślany, żeby nie rzucał się zbyt mocno w oczy uczestnikom uroczystości pod pomnikiem. - Dzięki różnicy poziomów na placu, część miejsc parkingowych będzie ukryta pod powierzchnią. Razem powinno być ich ponad 200 - mówi Jerzy Piekarski. Parking ma być prowadzony przez prywatnego operatora.

Urzędnicy zakładają, że inwestycja zostanie podzielona na dwa etapy. W pierwszym wyremontowana zostanie część placu, na której odbywają się uroczystości, parking powstanie dopiero potem. W tym drugim etapie zostanie też przebudowany układ komunikacyjny wokół pl. Solidarności, czyli fragment ul. Głowackiego i al. Piłsudskiego.

Wiceprezydent Jerzy Szmit: - Taki projekt odpowiada naszym oczekiwaniom, bo to miejsce zasługuje na szczególny szacunek. Sądzę, że bez problemu uda się połączyć funkcję publiczną i parking.

Urzędnicy nie zapomnieli też o innych nowych parkingach w centrum miasta. - Chcemy powrócić do lokalizacji przy ul. Nowowiejskiego i budowy nowego parkingu za ratuszem - zapowiada Paweł Jaszczuk, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

Źródło: www.miasta.gazeta.pl/olsztyn

więcej

Powstaje Galeria Mosty w Płocku

Data: 18.05.2009
Powstaje Galeria Mosty w Płocku Druga - po Wiśle - galeria handlowa Mosty powstaje przy zbiegu ulic Bielskiej, Tysiąclecia i Przemysłowej. Zgodnie z pierwszymi założeniami, powinna być otwarta już we wrześniu 2008 r. Potem była mowa o listopadzie. Ostatni oficjalnie podawany termin - 25 kwietnia - minął prawie miesiąc temu. Kilka tygodni przed jego upływem gołym okiem widać było, że do zrobienia pozostało jeszcze sporo. Na dzień dzisiejszy zarządzający budową galerii znają termin ukończenia budowy ale nie chcą go sprecyzować.

Poza atrakcyjną ofertą handlową Galeria zamierza stać się aktywnym członkiem społeczności lokalnej i działać na rzecz rozwoju miasta.
Galeria powstaje u zbiegu ulic Tysiąclecia, Przemysłowej i Bielskiej, na terenie należącym niegdyś do Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych. Prace budowlane rozpoczęły się na początku 2008 roku i przebiegają zgodnie z harmonogramem. Zakończyła się już konstrukcja dwóch sekcji budynku, na ukończeniu jest budynek biurowy, dobiega końca budowa fundamentów, a obecnie trwa montaż słupów konstrukcyjnych. Inwestor obiektu, Meinl European Land Group, planowało jego otwarcie w pierwszym kwartale 2009 roku. Ma on nadzieję, iż Galeria Mosty stanie się centrum mody, rozrywki i rekreacji w Płocku.

„Przestrzeń wokół Galerii Mosty, jak i w jej wnętrzu została zaprojektowana z myślą
o przyjemności i wygodzie klientów – mieszkańców Płocka i okolic, a także rewitalizacji tej części miasta. Naszym celem jest stworzenie obiektu przyjaznego wszystkim, z dostępem do popularnych polskich i międzynarodowych marek, jak również miejsca, gdzie można spędzić czas z dziećmi, rodziną i przyjaciółmi. Ogromnymi walorami tego nowoczesnego kompleksu handlowo-rozrywkowego będą niewątpliwie jego znakomita lokalizacja w centrum Płocka oraz doskonała komunikacja z pozostałymi częściami miasta” – mówi Sylwia Wiszowata
-Łazarz, Dyrektor Marketingu w Manhattan Real Estate Management, spółce, która docelowo zarządzać będzie Galerią Mosty.

Budynek Galerii będzie pozbawiony barier architektonicznych i zostanie w całości przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i opiekunów z dziećmi.

Źródło: www.miasta.gazeta.pl/plock
            www.pora.pl

więcej



Tunel dla rowerzystów w Krakowie

Data: 14.05.2009
Po czterech latach problemów rowerzyści będą mogli szybko i bezpiecznie przejechać pod torami kolejowymi. 26 maja zostanie otwarta długo oczekiwana ścieżka w tunelu bagażowym przy ul. Pawiej.
Rowerzystom pozostaje więc albo jazda okrężną trasą przez ulicę Lubicz, albo prowadzenie roweru przez podziemie dworca, ale tam podobnie, jak w Galerii, jest tłoczno. - To uciążliwe zarówno dla nas, jak i dla osób spieszących się na pociąg - dodaje Medyński.

Jedyną rozsądną opcją byłby przejazd tunelem w pobliżu podziemnego przejazdu samochodowego (dawny tunel bagażowy na północnym krańcu peronów), ale ten jest zamknięty na cztery spusty. Jak do tego doszło? Tunel bagażowy powstał ponad 20 lat temu. W 2006 r., gdy powstawało Krakowskie Centrum Komunikacyjne, przebito jego wylot wschodni i wybudowano drogi rowerowe łączące tunel z politechniką i drogą rowerową przy ul. Wita Stwosza. Prac jednak nie dokończono. Najpierw Agencja Rozwoju Miasta przegapiła termin umowy z PKP w sprawie wykorzystania tunelu bagażowego. Potem był problem z rozstrzygnięciem przetargu na adaptację na potrzeby ścieżki rowerowej, bo nie było chętnych wykonawców.

Teraz tę kwestię rozwiązano - Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu dogadał się z firmą ECE, właścicielem Galerii Krakowskiej i terenu, na którym biegnie tunel.

- Bardzo cieszymy się, że po latach starań udało się rozwiązać problem tego newralgicznego miejsca. W ramach gestu dobrej woli dla miasta ze strony ECE, za użytkowanie tunelu wniesiemy jedynie symboliczną opłatę 1000 zł i będziemy płacić podatek od nieruchomości, czyli ścieżki, która zajmuje 700 m kw. - wyjaśnia Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT. - W najbliższej przyszłości uprzątniemy okolice tunelu, posadzimy zieleń, domalujemy pas dla rowerów i założymy monitoring.

Uroczyste otwarcie tunelu zaplanowano na 26 maja.

Źródło: www.miasta.gazeta.pl/krakow/

więcej

PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ

Data: 5.05.2009
Wystawa odbywa się w dniach 29 kwietnia do 24 maja 2009 r. w Bibliotece Uniwersyteckiej przy ul. Dobrej w Warszawie.
Wystawa jest czynna codziennie w godzinach 10.00 - 20.00 .

Ekspozycja jest podzielona na 6 działów:
- obiekty użyteczności publicznej/biurowce, centra finansowe i handlowe, obiekty kultury, sportowe i szkolne
- osiedla mieszkaniowe
- domy jednorodzinne
- plany zagospodarowania przestrzennego
- przykłady rewitalizacji starych budynków
- konkursy

Każdej wystawie towarzyszy ponad 160 - stronicowy katalog wydawany w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.

Więcej: www.lowicka.pl

więcej