Zmiany w przepisach - parkingi 10plus z obowiązkową stacją ładowania - ALUMAST
Brakuje stacji ładowania samochodów elektrycznych. Są jednak innowacyjne rozwiązania. Parkingi 10+ z obowiązkową ładowarką samochodów elektrycznych – nowe przepisy
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów pod koniec ubiegłego roku po polskich drogach jeździło 10 232 elektryków, z czego aż 4322 samochody zostały zarejestrowane w 2019 r. Zdaniem ekspertów w tym roku możemy się spodziewać kolejnego wzrostu sprzedaży w tym segmencie ze względu na rządowe dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Dzięki nim najtańszy elektryk może kosztować nawet o kilkanaście tysięcy złotych mniej niż takiej samej klasy hybryda.
Kierowcy będą chętniej decydowali się na elektryki, jeśli będą mieli zapewnioną infrastrukturę do ładowania samochodów. Do 10 marca br. państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny dokonać transpozycji nowej dyrektywy unijnej ws. charakterystyki energetycznej budynków mieszkalnych i biurowych. Według nowych przepisów wszystkie budowane i remontowane budynki mieszkalne, które mają więcej niż dziesięć miejsc parkingowych, muszą być wyposażone w odpowiednie okablowanie umożliwiające instalację stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Na takim parkingu musi się znajdować co najmniej jeden punkt ładowania, ale każde miejsce parkingowe powinno być wyposażone w kable umożliwiające instalację stacji ładowania. Te przepisy nie zostały jeszcze w Polsce wprowadzone.
Smartpole Charger łączy punkt ładowania z oświetleniem
Na polskim rynku pojawiło się innowacyjne rozwiązanie dla kierowców niskoemisyjnych aut. Polscy naukowcy opracowali specjalne stacje ładowania tych samochodów montowane w słupach oświetleniowych – Smartpole Charger. Takie rozwiązanie idealnie sprawdza się na parkingach osiedlowych i zdobywa coraz większą popularność w Europie.
Inżynierowie ze spółki Alumast z Wodzisławia Śląskiego opracowali innowacyjną stację wykorzystującą infrastrukturę słupów oświetleniowych jako bazę do ładowania samochodów elektrycznych. W ich projekcie stacja ładowania o mocy do 22 kW jest zintegrowana z kompozytowym słupem oświetleniowym, co pozwala na pełne ładowanie miejskiego samochodu elektrycznego w ciągu od nawet dwóch do kilku godzin.
– Wykorzystanie obecnej infrastruktury oświetleniowej to najefektywniejsze, najtańsze i najkorzystniejsze dla środowiska rozwiązanie problemu ładowania samochodów – podkreśla Jarosław Schabowski, dyrektor BRD i rozwoju kompozytów Alumast SA.
Jak dodaje specjalista, słupy kompozytowe są odporne na działanie czynników atmosferycznych i wandali oraz bezpieczne dla kierowców w razie zderzenia.
Ładowanie nocą
Takie rozwiązanie wydaje się idealne dla osiedlowych i biurowych parkingów. Ładowanie auta w nocy jest korzystne zarówno dla samochodu, środowiska, jak i kierowcy. Elektryk można naładować mniejszą mocą prądu, co wydłuża życie baterii i chroni środowisko. Kierowca idzie spa
, a w tym czasie jego samochód jest doładowywany na parkingu. Mniejszym kosztem, bo odbywa się to w godzinach, w których taryfy są obniżone.
– Nasze innowacyjne rozwiązanie wpisuje się w zrównoważony rozwój środowiska i bezpieczeństwo użytkowników poprzez wykorzystanie istniejącej infrastruktury energetycznej – podkreśla Zbigniew Szkopek, prezes Alumast SA.
Zgodnie z unijną dyrektywą od 10 marca 2020 r. nowe i remontowane budynki mieszkalne oraz biurowce mają być wyposażane w stacje ładowania samochodów elektrycznych. Polscy inżynierowie z Wodzisławia Śląskiego mają rozwiązanie, które można skutecznie wdrożyć na osiedlowych i biurowych parkingach.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów pod koniec ubiegłego roku po polskich drogach jeździło 10 232 elektryków, z czego aż 4322 samochody zostały zarejestrowane w 2019 r. Zdaniem ekspertów w tym roku możemy się spodziewać kolejnego wzrostu sprzedaży w tym segmencie ze względu na rządowe dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Dzięki nim najtańszy elektryk może kosztować nawet o kilkanaście tysięcy złotych mniej niż takiej samej klasy hybryda.
Kierowcy będą chętniej decydowali się na elektryki, jeśli będą mieli zapewnioną infrastrukturę do ładowania samochodów. Do 10 marca br. państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny dokonać transpozycji nowej dyrektywy unijnej ws. charakterystyki energetycznej budynków mieszkalnych i biurowych. Według nowych przepisów wszystkie budowane i remontowane budynki mieszkalne, które mają więcej niż dziesięć miejsc parkingowych, muszą być wyposażone w odpowiednie okablowanie umożliwiające instalację stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Na takim parkingu musi się znajdować co najmniej jeden punkt ładowania, ale każde miejsce parkingowe powinno być wyposażone w kable umożliwiające instalację stacji ładowania. Te przepisy nie zostały jeszcze w Polsce wprowadzone.
Smartpole Charger łączy punkt ładowania z oświetleniem
Na polskim rynku pojawiło się innowacyjne rozwiązanie dla kierowców niskoemisyjnych aut. Polscy naukowcy opracowali specjalne stacje ładowania tych samochodów montowane w słupach oświetleniowych – Smartpole Charger. Takie rozwiązanie idealnie sprawdza się na parkingach osiedlowych i zdobywa coraz większą popularność w Europie.
Inżynierowie ze spółki Alumast z Wodzisławia Śląskiego opracowali innowacyjną stację wykorzystującą infrastrukturę słupów oświetleniowych jako bazę do ładowania samochodów elektrycznych. W ich projekcie stacja ładowania o mocy do 22 kW jest zintegrowana z kompozytowym słupem oświetleniowym, co pozwala na pełne ładowanie miejskiego samochodu elektrycznego w ciągu od nawet dwóch do kilku godzin.
– Wykorzystanie obecnej infrastruktury oświetleniowej to najefektywniejsze, najtańsze i najkorzystniejsze dla środowiska rozwiązanie problemu ładowania samochodów – podkreśla Jarosław Schabowski, dyrektor BRD i rozwoju kompozytów Alumast SA.
Jak dodaje specjalista, słupy kompozytowe są odporne na działanie czynników atmosferycznych i wandali oraz bezpieczne dla kierowców w razie zderzenia.
Ładowanie nocą
Takie rozwiązanie wydaje się idealne dla osiedlowych i biurowych parkingów. Ładowanie auta w nocy jest korzystne zarówno dla samochodu, środowiska, jak i kierowcy. Elektryk można naładować mniejszą mocą prądu, co wydłuża życie baterii i chroni środowisko. Kierowca idzie spa
, a w tym czasie jego samochód jest doładowywany na parkingu. Mniejszym kosztem, bo odbywa się to w godzinach, w których taryfy są obniżone.
– Nasze innowacyjne rozwiązanie wpisuje się w zrównoważony rozwój środowiska i bezpieczeństwo użytkowników poprzez wykorzystanie istniejącej infrastruktury energetycznej – podkreśla Zbigniew Szkopek, prezes Alumast SA.
Data publikacji: 6.04.2020
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»