KONKURS SARP NA KONCEPCJĘ ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENI PUBLICZNEJ W WARSZAWIE

KONKURS SARP NA KONCEPCJĘ ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENI PUBLICZNEJ W WARSZAWIE
Konkurs na koncepcję zagospodarowania przestrzeni publicznej pomiędzy ul. Jasną, Zgoda i Złotą w Warszawie

Przedmiotem konkursu jest koncepcja zagospodarowania obszaru objętego konkursem oraz koncepcja mebla miejskiego, który może znaleźć zastosowanie zarówno na obszarze objętym konkursem, jak i w innych miejskich lokalizacjach.

Koncepcja powinna uwzględniać szerszy kontekst miejski otoczenia obszaru. Zakres uwzględnionego kontekstu pozostaje do decyzji Uczestników. Konkurs jest konkursem otwartym, ideowym, jednoetapowym.


Celem konkursu jest wyłonienie najlepszego projektu odpowiadającego w sposób najpełniejszy oczekiwaniom Organizatora i Współorganizatora konkursu wyrażonym w wymogach programowych i wytycznych zawartych w Regulaminie konkursu.

Celem konkursu jest uzyskanie projektów, które będą stanowić głos w dyskusji nad przestrzenią publiczną Warszawy, funkcją i znaczeniem wybranego obszaru oraz rolą piękna jako kategorii projektowania przestrzeni miasta.


HISTORYCZNY I OPIS OTOCZENIA

Teren objęty konkursem znajduje się w Warszawie w dzielnicy Śródmieście, w rejonie skrzyżowania ulic Złotej, Jasnej, Zgody, Gabriela Boduena i Przeskok.

Główne ulice - Jasna, Złota i Zgody - wytyczone zostały jeszcze w XVIII wieku. Początkowo były one otoczone rzadką zabudową, sytuacja ta zaczęła się zmieniać w połowie XIX wieku, wraz z budową przy Al. Jerozolimskich Dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Wówczas powstał również szereg kamienic czynszowych w tym rejonie. W 1902 roku wytyczona została ulica Gabriela Boduena, a jeszcze przed I Wojną Światową miejsce to zostało otoczone ze wszystkich stron szczelną zabudową. Północną pierzeję placu stanowił Dom Pod Orłami z 1917 roku, od południowego-zachodu kamienica Konstantego Radkiewicza i kamienica przy Zgody 11, a od wschodu zaprojektowany przez Władysława Marconiego Dom Dochodowy Warszawskiego Towarzystwa Ubezpieczeń od Ognia oraz powstała na terenach po szpitalu Dzieciątka Jezus kamienica na rogu ulic Jasna, Zgody i Przeskok.

Po II Wojnie Światowej w wyniku zniszczeń rozebrane zostały budynki stanowiące wschodnią pierzeję placu (Boduena 3/5, Jasna 2). Na ich miejscu wybudowano na początku lat 60. budynek biurowy, mieszczący Naczelny Sąd Administracyjny. Na początku lat 70. rozebrana została kamienica Radkiewicza oraz sąsiadująca z nią kamienica przy ulicy Złotej 4. Znaczącej zmianie uległ wówczas kształt placu - z trójkątnego przekształcono go w czworoboczny, poszerzając jednocześnie wylot ulic Złotej, leżącej na osi Pałacu Kultury i Nauki. Wówczas pojawiła się również funkcja dominująca do dzisiaj w tym miejscu - parking. W pierwszej dekadzie XXI wieku modernizacji uległa wschodnia pierzeja placu. Budynek Najwyższego Sądu Administracyjnego z lat 60. został najpierw wyremontowany, a następnie rozbudowany o nowe skrzydło, przywracające pierzeję ulicy Boduena. Kolejna zmiana otoczenia placu trwa w tej chwili, wraz z budową biurowca Astoria przy ul. Przeskok.

ul. Jasna 1 - Dom Pod Orłami
Budynek Banku Towarzystw Spółdzielczych (obecnie Krajowej Rady Spółdzielczej) został zaprojektowany przez Jana Heuricha, a jego budowa trwała w latach 1912-1917. Autorem charakterystycznych rzeźb orłów, wieńczących bryłę budynku był Józef Zygmunt Otto. Po zniszczeniach, jakim uległ w czasie Powstania Warszawskiego, budynek odbudowano w latach 1948-1950 według projektu Barbary Brukalskiej, rozbudowując go również w stronę ulicy Sienkiewicza, zajmując działkę, na której znajdował się przed wojną Teatr Nowoczesny. Zmianie uległo wówczas główne wejście do budynku, które przeniesiono z południowo-wschodniego narożnika na środek fasady. Pojawiła się również widoczna z zewnątrz klatka schodowa.

ul. Zgoda 9, róg Złota 6
Budynek mieszkalny z lokalami usługowymi w parterze, zbudowany na początku lat 70. XX wieku, część założenia Ściany Wschodniej. Wcześniej w tym miejscu znajdowała się kamienica Konstantego Radkiewicza, przebudowana w latach 1906-1907. Zbudowana na planie trójkąta, szczelnie wypełniała przestrzeń przy skrzyżowaniu ulic Zgody i Złotej, stanowiąc zachodnią pierzeję trójkątnego wówczas placu.

ul. Zgoda 11
Znajdujący się przy ul. Zgoda 11 budynek dawnego Powszechnego Banku Związkowego w Polsce SA zbudowany został w latach międzywojennych. Przetrwał on w dobrym stanie II Wojnę Światową - w 1957 roku znalazła się w nim redakcja dziennika "Kurier Polski". W tej chwili stanowi on siedzibę szeregu instytucji oraz usług w parterze.

ul. Złota 1, róg Zgoda 7 - Kasa Pożyczkowa Przemysłowców Warszawskich

Zaprojektowany przez Stefana Szyllera gmach wybudowano w latach 1899-1900. Jego pierwotnym przeznaczeniem była siedziba Kasy Pożyczkowej Przemysłowców Warszawskich. Po uszkodzeniach w czasie II Wojny Światowej wnętrza budynku zostały przekształcone w powierzchnie biurowe. Budynek pozostaje od wielu lat w kiepskim stanie technicznym, choć prowadzone są prace, mające na celu renowację i rozbudowę od strony podwórka, powstały w tym celu dodatkowe kondygnacje, widoczne ponad historycznym dachem.

ul. Jasna 2/4 - Naczelny Sąd Administracyjny
Biurowiec z lat 60. XX wieku został przebudowany w latach 2003-2004 według projektu pracowni Sołtyk&Sołtyk Architekci. Znaczącej zmianie uległa elewacja budynku, był to wstęp do rozbudowy o nowe skrzydło od ulicy Boduena.

ul. Gabriela Boduena 3/5 - Naczelny Sąd Administracyjny
Nowy budynek Naczelnego Sądu Administracyjnego zaprojektowany przez pracownię S.A.M.I. Architekci powstał w latach 2006-2009

ul. Jasna 6, róg Boduena 6 - kamienica Stanisława i Izydora Seydelbeuthlów
Zaprojektowana przez Edwarda Ebera kamienica powstała w latach 1910-1911. Po zniszczeniach wojennych odbudowana w latach 1945-47 według projektu Edwarda Minicha ze znacznymi uproszczeniami i zmianami fasady. W latach 2011-2012 nadbudowana w nowoczesny sposób, wobec sprzeciwu Stołecznego Konserwatora Zabytków, dotyczącego planu przywrócenia budynkowi przedwojennego kształtu.

ul. Przeskok 2 - Astoria
W listopadzie 2013 roku zaczęły się prace związane z budową budynku Astoria przy ulicy Przeskok 2. W tym celu zburzony został charakterystyczny pawilon, który powstał w 1962 roku na zlecenie Ministerstwa Handlu Wewnętrznego. Projekt nowego obiektu biurowo-handlowego o wysokości 45 metrów przygotowało biuro architektoniczne Epstein, a oddanie do użytku planowane jest na 2016 rok.


WYTYCZNE DO PROJEKTU MEBLA MIEJSKIEGO

Funkcje:
Mebel powinien pełnić funkcje siedziska (może mieć postać ławki, szezlongu, leżaka, inne). Jego uzupełnieniem mogą być inne elementy tworzące wraz z siedziskiem kolekcję: donice, kosze, parkingi dla rowerów i inne elementy małej architektury. Obowiązkowym elementem pracy konkursowej jest siedzisko (w formie wybranej przez Uczestnika), inne elementy są fakultatywne.

Główne przeznaczenie mebla to przestrzenie publiczne w dużych miastach.

Rozwiązania techniczne:

Mebel musi być wykonany z betonu, możliwe jest uzupełnianie go o elementy z innych materiałów, swobodnie dobieranych przez Uczestników. Maksymalne gabaryty zgodne z obecnymi możliwościami produkcyjnymi to wymiar 100 cmx100 cmx50 cm, waga 1150 kg. Sugerowane jest zachowanie takich gabarytów, jednak propozycja większych mebli nie wyklucza pracy konkursowej z oceny ani nie będzie stanowić podstawy do nieprzyznania nagrody lub wyróżnienia, jeżeli proponowane rozwiązania zostaną uznane za wartościowe i warte próby realizacji.

Zał. A3 (table do obliczania wagi elementu przy założonych wymiarach) służy jako pomoc dla uczestników - wymiary i wagę projektowanych mebli i/lub ich elementów należy podać na rysunkach i w opisach.

Podany wyżej wymiar dotyczy pojedynczego modułu lub części w przypadku mebli modułowych lub większych, które jako całość mogą mieć większe wymiary.

W projekcie należy uwzględnić ewentualne możliwości użycia zbrojenia dla wzmocnienia przewężonych przekrojów oraz to, że stworzony model musi posiadać cechy betonu architektonicznego.

Informacje pomocnicze:

• ciężar elementu - należy przyjąć gęstość betonu ok 2200Kg/m3
• można rozważyć możliwości zalewania formy ciekłą mieszanką betonową SCC
• podstawowy kolor biały, przy innych kolorach zawsze konieczne jest wykonanie prób.


Kryteria oceny prac konkursowych:
• oryginalność przedstawionej idei interpretacji piękna
• prospołeczność, kreatywność i funkcjonalność rozwiązań
• wpisanie w układ urbanistyczny i funkcjonalny miasta z uwzględnieniem kontekstu architektonicznego i historycznego miejsca
• estetyka i innowacyjność
• proekologiczność
• możliwości realizacyjne szczególnie w odniesieniu do mebla miejskiego


Harmonogram:
• 28.05.2015 Ogłoszenie konkursu
• 10.06.2015 Termin zadawania pytań o uczestnictwo w Konkursie
• 15.06.2015 Termin udzielania odpowiedzi na pytania o uczestnictwo w Konkursie
• 10.07.2015 Termin zgłaszania udziału w Konkursie
• 20.07.2015 Termin przesłania zaproszeń do udziału w Konkursie
• 30.07.2015 Termin zadawania pytań do treści regulaminu
• 10.08.2015 Termin udzielania odpowiedzi na pytania do treści regulaminu
• 21.09.2015 Termin składania prac do godz. 16.00
• 24-25.09.2015 Obrady Sądu
• między 28 a 30.09.2015 Ogłoszenie wyników konkursu


Nagrody:
Fundusz nagród pieniężnych i wyróżnień wynosi 30 000 zł (trzydzieści tysięcy złotych) brutto z czego:
1) pierwsza nagroda dla najlepszej pracy konkursowej wynosi 12 000 zł brutto

2) druga nagroda dla najlepszej pracy konkursowej wynosi 8 000 zł brutto

3) trzecia nagroda dla najlepszej pracy konkursowej wynosi 5 000 zł brutto

pula wyróżnień (w tym wyróżnienie za zastosowanie technologii Libet SA) wynosi 5 000 zł; wysokość i liczba wyróżnień zostanie ustalona przez Sąd podczas obrad.


Organizator:
Organizatorem Konkursu jest Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich z siedzibą przy ul. Foksal 2, 00-366 Warszawa.

Konkurs organizowany jest we współpracy z Libet S.A., z siedzibą przy ul. Powstańców Śl. 5, 53-332 Wrocław.


Strona konkursu: sarp.warszawa.pl

Patron medialny: infoArchitekta.pl





Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»