Wykańczanie wnętrza


Wykańczanie wnętrza

OGÓLNOPOLSKI KONKURS NA ZMIANĘ OKREŚLENIA „Wykańczanie wnętrza” NA NOWE, BARDZIEJ WSPÓŁCZESNE I O ZDECYDOWANIE POZYTYWNYM ZNACZENIU DLA NASZEJ PODŚWIADOMOŚCI.

W procesie słowotwórczym, różne nacje wybrały różne, najwłaściwsze ich zdaniem określenia na proces prowadzący do stworzenia ostatecznej formy architektonicznej wnętrz użytkowych. W języku polskim, w zależności od sytuacji, używamy różnych zwrotów. Wszystkie jednak zbudowane są wokół słowa „WYKAŃCZAĆ”, które ma dla nas samych bardzo negatywną archetypową konotację.

Dekoracji wnętrz poświęcono  tysiące opracowań tłumaczonych na wiele języków. Każda kultura zwracała szczególną uwagę na właściwe stosowanie proporcji, kolorów, akustykę, oświetlenie i przynajmniej setkę innych, jakże istotnych elementów składających się na architekturę wnętrza stanowiącą zarówno o jego funkcjonalności jak i klimacie w jakim przyszło przebywać jego użytkownikom. Powstało też wiele rozpraw na temat oddziaływania na naszą emocjonalność i zachowanie poprzez manipulację odpowiednio dobranymi słowami oraz całymi sentencjami, wplatanymi w slogany reklamowe wielkich koncernów czy też używane przez psychologów podczas sesji terapeutycznych. Do chwili obecnej nikt publicznie nie zwrócił uwagi na fakt iż środowisko architektoniczne a za nim całe Polskie społeczeństwo używa słowa „wykańczać” do opisywania kreacji najbardziej bliskiej, często bardzo intymnej przestrzeni jaką są wnętrza naszych domów, pokoi hotelowych i wreszcie pomieszczeń biurowych gdzie spędzamy ponad 1/3 naszego życia.

Niezależnie od naszych osobistych poglądów, słowo „wykańczać” oddziałuje na podświadomość - zarówno projektantów wnętrz i wszystkich twórców uczestniczących w projekcie, jak i na ich klientów, czyli użytkowników wnętrza będących często bezpośrednimi pracodawcami architektów.

Zapytacie Państwo – jakie to ma znaczenie?

Otóż okazuje się, że ma i to ogromne! Skojarzenia i porównania są najczęściej stosowaną przez nas formą identyfikacji we współczesnym świecie. No dobrze… A teraz zadajcie sobie Państwo pytanie:
-Czy ktokolwiek normalny pragnie być kojarzony, identyfikowany ze światem przestępczym, z nieudacznikami, czy też po prostu z przemocą i szeregiem innych negatywnych przejawów działalności człowieka?
Każdy zna takie określenia jak:  jestem wykończony, on go wykończy, wykończ ją (jego), wykończyli ich na śmierć itd.
Niesamowite! Dla określenia jednego z najbardziej wysublimowanego procesu kreacji, jakim jest stworzenie wnętrza architektonicznego, używamy w mowie potocznej, codziennej, a co gorsze w dokumentacji technicznej i literaturze, słów które jednocześnie w zdecydowanej większości społeczeństwa wzbudzają niechęć, obawę a nawet odrazę.
Robimy to setki, tysiące razy, nieświadomi procesu jaki zachodzi na poziomie nieświadomej analizy naszych tzw. Mózgów automatycznych, czyli naszej podświadomości sterującej od wewnątrz naszymi emocjami, automatycznymi reakcjami, odgrywającymi w naszym życiu ogromną rolę.''



A teraz zapytajcie proszę: Dlaczego w Polsce projektowanie wnętrz jest omijane kiedy tylko jest to możliwe przez inwestorów, kiedy w tym samym czasie wydają miliony na projekty kubatury, infrastruktury, itd. Dlaczego jest tyle negatywnych emocji i nieporozumień podczas realizacji tych nielicznych projektów wnętrze, które dotrwały do kończ inwestycji  w niezmienionej przez inwestora czy wykonawcę formie?

Można by jeszcze długo rozpisywać się na poruszony przez nas temat ale dalsze rozważania pozostawiam każdemu z Państwa zachęcając jednocześnie do wzięcia aktywnego udziału w procesie zmiany istniejącego stanu rzeczy na bardziej dla nas wszystkich przyjazny.

Na podstawie rozległej wiedzy z zakresu kodowania poprzez architekturę słowa, wierzę że można doprowadzić w Polsce do zmiany sposobu myślenia na temat projektowania wnętrz poprzez wprowadzenie do naszego codziennego, potocznego i profesjonalnego słownictwa nowego określenia na proces dekoracji wnętrz. Dzięki uprzejmości firmy Vescom Polska, która jest głównym sponsorem konkursu pod nazwą „Wykończyć wykańczanie” oraz sponsorom medialnym takim jak Office Magazyn, Architektura & Biznes czy www.archispace.pl  mam przyjemność zaprosić wszystkich twórców biorących udział w procesie projektowania wnętrz do wzięcia udziału w ogólnopolskim konkursie na nowe określenie procesu dekoracji wnętrz stanowiącego końcowy etap każdej inwestycji budowlanej o przeznaczeniu na stały lub czasowy pobyt ludzi.



Zwycięzca otrzyma zestaw do identyfikacji kolorystycznej w tzw. Naturalnej skali barw NCS od angielskiego Natural Color System, oraz udział w dwudniowym wyjeździe do Holandii oraz roczne prenumeraty Office Magazyn, Architektura & Biznes i specjalne przywileje na stronie użytkowników programów  w środowisku CAD,  Archispace.pl


Oprócz nagrody głównej przewidziane są liczne nagrody „pocieszenia” ufundowane przez sponsorów konkursu.
Swoje pomysły i dane kontaktowe można nadsyłać na adres mailowy: konkurs@vescom.com do dnia 31 października 2012r. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi dnia 12 grudnia 2012r. na „Wielkiej Gali” organizowanej przez czasopismo Office Magazyn, w Warszawie, w obecności czołowych polskich architektów z ponad 100 pracowni.


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»