Dworzec jak lokomotywa
Budynek nowego dworca PKP w Poznaniu będzie symbolizował przód nowoczesnej lokomotywy. Ma być gotowy na Euro 2012. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Poznaniu wyremontuje także kilkanaście starych dworców.Wiemy już jak będzie wyglądać pierwszy etap Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu wraz z nowym układem drogowym.
- W Warszawie komisja zakończyła rozmowy z firmą Trigranit, która ma realizować zintegrowane centrum, na temat umowy - poinformował na konferencji prasowej Roman Biniszkiewicz, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Poznaniu. Umowa powinna zostać podpisana do końca półrocza, a rozpoczęcia budowy należy się spodziewać na przełomie roku.
Pierwszy etap do Euro
Do Euro 2012 ma być zrealizowany I etap przyszłego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Trigranit Polska, spółka-córka węgierskiego dewelopera operującego na rynkach międzynarodowych, zakłada 14-miesięczny cykl budowy. Na zlecenie dewelopera zaprojektowano nowy budynek dworca głównego. Koncepcja zyskała akceptację architekta miejskiego Poznania. Nowy obiekt symbolizujący kształtem przód nowoczesnej lokomotywy, zaprojektowany przez Bose - International Planning & Architecture Marek Tryzybowicz (swe europejskie biuro ma w Warszawie), stanie na palach wzdłuż Mostu Dworcowego. Budynek będzie miał dwie kondygnacje nadziemne i jedną podziemną. 6 tys. m kw. zajmie część dworca PKP, drugie 6 tys. inne funkcje, w tym terminal autobusowy, zlokalizowany od strony wschodniej budynku. Dla porównania - obecny dworzec ma 10 tys. m kw. powierzchni. Polskie Linie Kolejowe już rozpoczęły prace na peronach, dające początek przyszłemu ZCK. Obecnie rozbierany jest peron 3 oraz wiaty. Zabytkowe wiaty z peronu 2 trafią na peron 4. Na Euro z nowym budynkiem zintegrowane będą perony 1,2 i 3 wraz z nowymi wiatami. Z dworcem będą też skomunikowane perony leżące po drugiej stronie obecnego dworca. Peron 7 będzie zlikwidowany, bowiem jego miejsce zajmie szybki tramwaj. W nowym układzie przewiduje się też teren pod planowana szybką kolej.
Do Euro za nowym dworcem powstaną parkingi. W przyszłości zaplanowano tam galerię handlową, a parking znajdzie się pod ziemią. Docelowo obecny dworzec zostanie rozebrany, a w jego miejscu być może stanie hotel. Tych działań należy się spodziewać około roku 2014. Po uruchomieniu nowego dworca stary będzie funkcjonował jeszcze przez około pół roku. Zachowany zostanie natomiast Dworzec Zachodni, który jest zabytkiem i który zostanie odremontowany. Stąd będzie wejście do tunelu. Z budową nowego dworca wiąże się znacząca przebudowa układu drogowego. Główny wjazd do nowego budynku będzie prowadził z Mostu Dworcowego. Za mostem po stronie wschodniej powstanie nowe rondo z nową ulicą prowadzącą do terminalu autobusowego i parkingów. Dojazd do terminalu będzie także prowadził od ulicy Składowej pod Mostem Dworcowym. - Prezydent Poznania powołał specjalną komisję miejską do współpracy z PKP i Trigranitem dla rozwiązywania tych kwestii. Jest dobra wola po obu stronach. Już dogadaliśmy się na temat Pestki. A nowy układ drogowy musi powstać równo z dworcem, bo bez tego nie otrzyma on pozwolenia na użytkowanie - mówi Roman Biniszkiewicz. Dyrektor podkreśla też przychylność wojewody, w którego gestii pozostaje wydanie pozwoleń na budowę tej inwestycji, a także pomoc ze strony posłów. - Wielu osobom zależy na realizacji tego przedsięwzięcia - stwierdza Biniszkiewicz. I dodaje, że za chwilę zostaną zamknięte uzgodnienia z miastem na temat własności gruntów na wolnych torach, określenie, które będą podlegały uwłaszczeniu, a które komunalizacji. W ślad za realizacją Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego konieczne będzie bowiem udostępnienie tych terenów pod inwestycje.
Dworce do remontu
Koleje w Wielkopolsce planują również remonty dworców. Oddział Zachodni PKP posiada 502 dworce w Wielkopolsce i Lubuskiem, z tego 160 czynnych. Są to obiekty średnie i małe. W tym roku PKP po raz pierwszy otrzymały pieniądze na remonty dworców z budżetu państwa, wobec tego przystąpiono do ich realizacji.- W większości dworce straciły swe funkcje, zmniejszył się ruch pasażerski. Ale bardzo często są one chlubą miast. Dlatego decydujemy się na ich remonty, z równoczesnym wprowadzeniem nowych form zagospodarowania. Stąd współpraca z samorządami lokalnymi, które wynajmą powierzchnię i zagospodarują zgodnie ze swoimi potrzebami - mówi dyrektor Biniszkiewicz.
W tym roku PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami rozpocznie generalne remonty trzech dworców: w Kole, Puszczykówku oraz Dworca Letniego w Poznaniu, przeznaczając na to 11,5 mln zł. Wszystkie budynki są obiektami zabytkowymi lub objętymi ochroną konserwatorską. Prace będą obejmowały wymianę dachów, wykonanie nowych elewacji, wymianę instalacji i stolarki okiennej i drzwiowej, posadzek, remont peronów, budowę małej architektury.
Początek robót w Kole planowany jest na czerwiec tego roku, a zakończenie we wrześniu 2011 r. Dyrektor Biniszkiewicz podkreśla bardzo dobrą współpracę z gospodarzami miasta. Po remoncie miasto wynajmie 90 proc. powierzchni budynku, zachowując funkcje niezbędne dla obsługi podróżnych. Planuje się uruchomienie hostelu, biblioteki publicznej oraz bufetu. Planowany koszt ponad 4 mln zł. Remont zabytkowego budynku dworcowego w Puszczykówku kosztować ma 972,6 tys. zł. Potrwa od maja do listopada br. Po jego zakończeniu planowane jest powstanie we współpracy z samorządem lokalnym punktu informacji turystycznej.
W czerwcu ma się rozpocząć także remont Dworca Letniego w Poznaniu, który ma kosztować 6,5 mln zł. Potrwa do lipca przyszłego roku. PKP chcą przywrócić jego pierwotny wygląd. Utworzone zostanie w nim centrum informacji miejskiej oraz pasażerskiej. - Z peronu tego mogłyby odjeżdżać niektóre pociągi, na przykład nad morze - mówi Biniszkiewicz. A ponieważ w ramach Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego toczą się rozmowy o utworzeniu szynowego połączenia z lotniskiem Ławica, wówczas mogłoby ono być obsługiwane z Dworca Letniego.
Koleje złożyły też wnioski o przyznanie środków finansowych z przyszłorocznego budżetu państwa na remonty kolejnych ośmiu wielkopolskich dworców: w Kaliszu, Kępnie, Chodzieży, Jarocinie, Luboniu, Swarzędzu, Kobylnicy oraz Poznań-Wschód. Z wyjątkiem Chodzieży wszystkie budynki objęte są ochroną konserwatorską. Koszt prac oszacowano na 32 mln zł, z tego PKP chcą przeznaczyć 5 mln zł. Remonty w Swarzędzu i Luboniu mają szansę rozpocząć się jeszcze w tym roku dzięki uzyskanym oszczędnościom, pozostałe wiosną i latem przyszłego roku - o ile budżet przyzna środki. Także i tu owocna jest współpraca z samorządami. W Luboniu gmina ulokuje w budynku dworcowym straż miejską, w Swarzędzu gmina wynajmie pomieszczenia na centrum zarządzania kryzysowego. W Kobylnicy może powstać mały ośrodek kultury ze świetlicą dla młodzieży, tak jak to urządzono w Pobiedziskach. - Gdy mamy pieniądze, to PKP potrafią wyremontować dworce i zagospodarować je wspólnie z samorządami, zachowując funkcje dla pasażerów - podkreśla dyrektor Biniszkiewicz.
Tereny pod inwestycje
Koleje mają też zbędne tereny, które chcą przeznaczyć pod nowe zagospodarowanie. Półtora hektara znajduje się w rejonie ul. Abp. Dymka, w miejscu dawnej stacji kolei wąskotorowej Kobylepole. Znajduje się tam dawna hala napraw lokomotyw. Teren można by wykorzystać pod budownictwo mieszkaniowe. Koleje wystąpiły o warunki zabudowy dla niego. W i kwartale przyszłego roku chcą wystawić nieruchomość na publiczny przetarg ustny.
Drugi obszar to tzw. dziura toruńska położona wzdłuż ul. Roosevelta. W drugiej połowie roku koleje planują ogłosić wraz z miastem konkurs na zagospodarowanie tego terenu wraz z miejscem przy Moście Teatralnym. Ul. Dworcowa zostałaby wyłączona z ruchu kołowego (być może pozostawiono by dojazdy taksówek) i stanowiła dojście do zintegrowanego centrum. Kolejny teren znajduje się przy ul. Przemysłowej, w obrębie wolnych torów. Dla jednej z działek została wydana decyzja o warunkach zabudowy, która ustala dla obszaru „tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z podziemną halą garażową". Nieruchomość zostanie wystawiona na publiczny przetarg ustny w IV kwartale 2010 r.
Źródło: www.poznanskie-nieruchomosci.pl
- W Warszawie komisja zakończyła rozmowy z firmą Trigranit, która ma realizować zintegrowane centrum, na temat umowy - poinformował na konferencji prasowej Roman Biniszkiewicz, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Poznaniu. Umowa powinna zostać podpisana do końca półrocza, a rozpoczęcia budowy należy się spodziewać na przełomie roku.
Pierwszy etap do Euro
Do Euro 2012 ma być zrealizowany I etap przyszłego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Trigranit Polska, spółka-córka węgierskiego dewelopera operującego na rynkach międzynarodowych, zakłada 14-miesięczny cykl budowy. Na zlecenie dewelopera zaprojektowano nowy budynek dworca głównego. Koncepcja zyskała akceptację architekta miejskiego Poznania. Nowy obiekt symbolizujący kształtem przód nowoczesnej lokomotywy, zaprojektowany przez Bose - International Planning & Architecture Marek Tryzybowicz (swe europejskie biuro ma w Warszawie), stanie na palach wzdłuż Mostu Dworcowego. Budynek będzie miał dwie kondygnacje nadziemne i jedną podziemną. 6 tys. m kw. zajmie część dworca PKP, drugie 6 tys. inne funkcje, w tym terminal autobusowy, zlokalizowany od strony wschodniej budynku. Dla porównania - obecny dworzec ma 10 tys. m kw. powierzchni. Polskie Linie Kolejowe już rozpoczęły prace na peronach, dające początek przyszłemu ZCK. Obecnie rozbierany jest peron 3 oraz wiaty. Zabytkowe wiaty z peronu 2 trafią na peron 4. Na Euro z nowym budynkiem zintegrowane będą perony 1,2 i 3 wraz z nowymi wiatami. Z dworcem będą też skomunikowane perony leżące po drugiej stronie obecnego dworca. Peron 7 będzie zlikwidowany, bowiem jego miejsce zajmie szybki tramwaj. W nowym układzie przewiduje się też teren pod planowana szybką kolej.
Do Euro za nowym dworcem powstaną parkingi. W przyszłości zaplanowano tam galerię handlową, a parking znajdzie się pod ziemią. Docelowo obecny dworzec zostanie rozebrany, a w jego miejscu być może stanie hotel. Tych działań należy się spodziewać około roku 2014. Po uruchomieniu nowego dworca stary będzie funkcjonował jeszcze przez około pół roku. Zachowany zostanie natomiast Dworzec Zachodni, który jest zabytkiem i który zostanie odremontowany. Stąd będzie wejście do tunelu. Z budową nowego dworca wiąże się znacząca przebudowa układu drogowego. Główny wjazd do nowego budynku będzie prowadził z Mostu Dworcowego. Za mostem po stronie wschodniej powstanie nowe rondo z nową ulicą prowadzącą do terminalu autobusowego i parkingów. Dojazd do terminalu będzie także prowadził od ulicy Składowej pod Mostem Dworcowym. - Prezydent Poznania powołał specjalną komisję miejską do współpracy z PKP i Trigranitem dla rozwiązywania tych kwestii. Jest dobra wola po obu stronach. Już dogadaliśmy się na temat Pestki. A nowy układ drogowy musi powstać równo z dworcem, bo bez tego nie otrzyma on pozwolenia na użytkowanie - mówi Roman Biniszkiewicz. Dyrektor podkreśla też przychylność wojewody, w którego gestii pozostaje wydanie pozwoleń na budowę tej inwestycji, a także pomoc ze strony posłów. - Wielu osobom zależy na realizacji tego przedsięwzięcia - stwierdza Biniszkiewicz. I dodaje, że za chwilę zostaną zamknięte uzgodnienia z miastem na temat własności gruntów na wolnych torach, określenie, które będą podlegały uwłaszczeniu, a które komunalizacji. W ślad za realizacją Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego konieczne będzie bowiem udostępnienie tych terenów pod inwestycje.
Dworce do remontu
Koleje w Wielkopolsce planują również remonty dworców. Oddział Zachodni PKP posiada 502 dworce w Wielkopolsce i Lubuskiem, z tego 160 czynnych. Są to obiekty średnie i małe. W tym roku PKP po raz pierwszy otrzymały pieniądze na remonty dworców z budżetu państwa, wobec tego przystąpiono do ich realizacji.- W większości dworce straciły swe funkcje, zmniejszył się ruch pasażerski. Ale bardzo często są one chlubą miast. Dlatego decydujemy się na ich remonty, z równoczesnym wprowadzeniem nowych form zagospodarowania. Stąd współpraca z samorządami lokalnymi, które wynajmą powierzchnię i zagospodarują zgodnie ze swoimi potrzebami - mówi dyrektor Biniszkiewicz.
W tym roku PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami rozpocznie generalne remonty trzech dworców: w Kole, Puszczykówku oraz Dworca Letniego w Poznaniu, przeznaczając na to 11,5 mln zł. Wszystkie budynki są obiektami zabytkowymi lub objętymi ochroną konserwatorską. Prace będą obejmowały wymianę dachów, wykonanie nowych elewacji, wymianę instalacji i stolarki okiennej i drzwiowej, posadzek, remont peronów, budowę małej architektury.
Początek robót w Kole planowany jest na czerwiec tego roku, a zakończenie we wrześniu 2011 r. Dyrektor Biniszkiewicz podkreśla bardzo dobrą współpracę z gospodarzami miasta. Po remoncie miasto wynajmie 90 proc. powierzchni budynku, zachowując funkcje niezbędne dla obsługi podróżnych. Planuje się uruchomienie hostelu, biblioteki publicznej oraz bufetu. Planowany koszt ponad 4 mln zł. Remont zabytkowego budynku dworcowego w Puszczykówku kosztować ma 972,6 tys. zł. Potrwa od maja do listopada br. Po jego zakończeniu planowane jest powstanie we współpracy z samorządem lokalnym punktu informacji turystycznej.
W czerwcu ma się rozpocząć także remont Dworca Letniego w Poznaniu, który ma kosztować 6,5 mln zł. Potrwa do lipca przyszłego roku. PKP chcą przywrócić jego pierwotny wygląd. Utworzone zostanie w nim centrum informacji miejskiej oraz pasażerskiej. - Z peronu tego mogłyby odjeżdżać niektóre pociągi, na przykład nad morze - mówi Biniszkiewicz. A ponieważ w ramach Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego toczą się rozmowy o utworzeniu szynowego połączenia z lotniskiem Ławica, wówczas mogłoby ono być obsługiwane z Dworca Letniego.
Koleje złożyły też wnioski o przyznanie środków finansowych z przyszłorocznego budżetu państwa na remonty kolejnych ośmiu wielkopolskich dworców: w Kaliszu, Kępnie, Chodzieży, Jarocinie, Luboniu, Swarzędzu, Kobylnicy oraz Poznań-Wschód. Z wyjątkiem Chodzieży wszystkie budynki objęte są ochroną konserwatorską. Koszt prac oszacowano na 32 mln zł, z tego PKP chcą przeznaczyć 5 mln zł. Remonty w Swarzędzu i Luboniu mają szansę rozpocząć się jeszcze w tym roku dzięki uzyskanym oszczędnościom, pozostałe wiosną i latem przyszłego roku - o ile budżet przyzna środki. Także i tu owocna jest współpraca z samorządami. W Luboniu gmina ulokuje w budynku dworcowym straż miejską, w Swarzędzu gmina wynajmie pomieszczenia na centrum zarządzania kryzysowego. W Kobylnicy może powstać mały ośrodek kultury ze świetlicą dla młodzieży, tak jak to urządzono w Pobiedziskach. - Gdy mamy pieniądze, to PKP potrafią wyremontować dworce i zagospodarować je wspólnie z samorządami, zachowując funkcje dla pasażerów - podkreśla dyrektor Biniszkiewicz.
Tereny pod inwestycje
Koleje mają też zbędne tereny, które chcą przeznaczyć pod nowe zagospodarowanie. Półtora hektara znajduje się w rejonie ul. Abp. Dymka, w miejscu dawnej stacji kolei wąskotorowej Kobylepole. Znajduje się tam dawna hala napraw lokomotyw. Teren można by wykorzystać pod budownictwo mieszkaniowe. Koleje wystąpiły o warunki zabudowy dla niego. W i kwartale przyszłego roku chcą wystawić nieruchomość na publiczny przetarg ustny.
Drugi obszar to tzw. dziura toruńska położona wzdłuż ul. Roosevelta. W drugiej połowie roku koleje planują ogłosić wraz z miastem konkurs na zagospodarowanie tego terenu wraz z miejscem przy Moście Teatralnym. Ul. Dworcowa zostałaby wyłączona z ruchu kołowego (być może pozostawiono by dojazdy taksówek) i stanowiła dojście do zintegrowanego centrum. Kolejny teren znajduje się przy ul. Przemysłowej, w obrębie wolnych torów. Dla jednej z działek została wydana decyzja o warunkach zabudowy, która ustala dla obszaru „tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z podziemną halą garażową". Nieruchomość zostanie wystawiona na publiczny przetarg ustny w IV kwartale 2010 r.
Źródło: www.poznanskie-nieruchomosci.pl
Data publikacji: 7.05.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»