Most pieszo-rowerowy przez Wisłę - wyniki konkursu
W czwartek, 14 września ogłoszono wyniki międzynarodowego konkursu architektonicznego na jej koncepcję. Zwyciężył projekt Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy. Konkurs ogłoszono w grudniu ubiegłego roku i cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem architektów. Wpłynęło aż 40 prac konkursowych z czego 6 z zagranicy.
– To był niezwykle trudny wybór, bowiem napłynęło wiele bardzo ciekawych prac. Niezwykle istotne było dla nas, żeby wybrać perełkę architektoniczną, która będzie uzupełniała a nie dominowała nad otoczeniem i będzie wyglądała tak, jakby tu zawsze była – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Sąd konkursowy
Marek Mikos – przewodniczący, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego,
Renata Kaznowska – zastępca Prezydenta m.st. Warszawy,
Rainer Mahlamäki – fiński architekt (projektant POLIN),
Wojciech Wagner – zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego,
Łukasz Puchalski – dyrektor Zarządu Dróg Miejskich,
Jacek Grunt-Mejer – Pełnomocnik Prezydenta ds. rewitalizacji,
Ewa Kuryłowicz – OW SARP,
Maciej Mąka – OW SARP,
Agnieszka Kulesza – Zarząd Dróg Miejskich,
Hubert Markowski – Politechnika Warszawska Wydział Architektury,
Wojciech Zabłocki – architekt,
Patryk Zaręba – architekt krajobrazu,
Henryk Zobel – Politechnika Warszawska Wydział Inżynierii Lądowej.
Marek Mikos – przewodniczący, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego,
Renata Kaznowska – zastępca Prezydenta m.st. Warszawy,
Rainer Mahlamäki – fiński architekt (projektant POLIN),
Wojciech Wagner – zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego,
Łukasz Puchalski – dyrektor Zarządu Dróg Miejskich,
Jacek Grunt-Mejer – Pełnomocnik Prezydenta ds. rewitalizacji,
Ewa Kuryłowicz – OW SARP,
Maciej Mąka – OW SARP,
Agnieszka Kulesza – Zarząd Dróg Miejskich,
Hubert Markowski – Politechnika Warszawska Wydział Architektury,
Wojciech Zabłocki – architekt,
Patryk Zaręba – architekt krajobrazu,
Henryk Zobel – Politechnika Warszawska Wydział Inżynierii Lądowej.
I nagroda (100 tys. zł)
Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy
Zespół Projektowy:
Dirk Krolikowski, Falko Schmitt, Justyna Grzesiak, Wioletta Zdziraska, Frank Ehrlicher, Piotr Piotrkowicz, Andrzej Piniaha i Zbigniew Wichański
Zwycięska praca nagrodzona została za powściągliwą i niezwykle elegancką formę, doskonale wpisującą się w pejzaż tej części miasta. Autorzy pracy zachowując oryginalny i niepowtarzalny wygląd przeprawy, nie starają się jednocześnie konkurować z charakterystycznymi obiektami zlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu. Pracę cechuje wysoka jakość architektury, również w zakresie detalu. Zwycięska koncepcja, na tle innych rozwiązań konkursowych, daje największe nadzieje na sprawną i efektywną realizację przeprawy.
II nagroda (70.000 zł)
Dipl. Arch. ETH SIA Anna Jach, Zuzanna Krzyzanska, Anatoni Keszycki i Schnetzer Puskas International AG ze Szwajcarii
Praca doceniona za wypracowanie sprawnego systemu połączeń komunikacyjnych na obu brzegach rzeki. Obiekt dobrze wpisuje się w panoramę miasta, po zmroku urzekając atrakcyjną iluminacją. Organiczna forma przeprawy, choć stara się wytworzyć bliski kontakt użytkownika z przyrodą i rzeką, to jednak właściwsza byłaby dla trenów mniej zurbanizowanych. Wątpliwości budzą również przyjęte rozwiązania konstrukcyjne.
III nagroda (40.000 zł)
DWAA ARCHITEKCI MARCIN WOLSZCZAK z Władysławowa (koło Warszawy)
Zaletą pracy jest prostota i czystość formy, która efektownie kontrastuje z dzikością prawego brzegu Wisły. Jury doceniło również pomysł wytworzenia przestrzeni publicznej na płycie mostu. Rozwiązania atrakcyjne z punktu widzenia użytkownika mostu wiążą się jednak z dużymi kosztami realizacji obiektu. Zdaniem sądu ruch pieszy na moście powinien mieć charakter plenerowy, w związku z tym stosowanie niewygodnej klatki schodowej wydaje się działaniem nieodpowiednim.
Wyróżnienie równorzędne 25 tys. zł
JOANNA JĘDRUŚ-CABRERA, EOVASTUDIO SPL, GmasP (GOBERNA PEREZ & ASOCIADOS SL) z Hiszpanii
Praca w przemyślany sposób tworzy przestrzeń publiczną. W odgięciach konstrukcji amfiteatralny układ zapewnia schronienie od wiatru, zachęcając do pozostania i obserwowania widoków zarówno na Stare Miasto, jak i na Centrum Nauki Kopernik oraz Most Świętokrzyski. Z dalszej perspektywy oryginalność konstrukcji widać w charakterystycznych łukach i asymetrycznych użebrowaniach przywołujących skojarzenia z ogonem legendarnego Bazyliszka. Niestety realizacja konstrukcji wymagałaby bardzo znaczących zmian w formie architektonicznej projektu.
Wyróżnienie równorzędne 25 tys. zł
SUD ARCHITEKCI POLSKA Sp. z o.o. z Warszawy
Zespół Projektowy
Jocelyn Fillard, Wojciech Młynarczyk, Dominik Kaczmarek, Konrad Limanówka, Ostap Nenych, Agata Stańczyk, Alena Lobach, Dominika Ziemiańska i Jolanta Anuszewska
Praca proponuje efektowną, ekspresyjną wizję połączenia obu brzegów Wisły. Koncepcja struktury integrującej aż trzy łuki o różnej geometrii tworzy nie tylko nieregularną formę o dużej dynamice, ale i obszerną przestrzeń publiczną na najwyższym poziomie kładki oraz możliwość korzystania z częściowo zadaszonego traktu komunikacyjnego na niższym poziomie. Słabością propozycji są wysokie koszty realizacji, a przede wszystkim nieuwzględnienie w projekcie konieczności wykonania potężnych fundamentów niezbędnych dla tego typu konstrukcji, dla których brak jest miejsca, w szczególności na lewym brzegu rzeki.
Dwa wyróżnienie honorowe
Maria Ceran, Małgorzata Florczak-Puńko, Małgorzata Wiśniewska i Natalia Wilczak z Warszawy
Projekt kładki prezentuje wartość dodaną, jaką jest przestrzeń edukacyjna poświęcona miastu Warszawa. Umieszczenie na niższym poziomie linearnego muzeum w kameralnej, osłoniętej przestrzeni stanowić mogłoby alternatywę dla rekreacyjnego i widokowego spaceru, cenną w deszczowe i chłodne dni. Praca o interesującym potencjale ideowym, w rozwiązaniu architektonicznym została jednak zaprezentowana nieco schematycznie.
NOKE Sp. z o.o. z Warszawy
Zespół Projektowy: Julian Nieciecki, Piotr Maciaszek, Patrycja Michalak-Bębiec, Karol Pasternak, Marcin Adamczewski, Elöd Zoltàn Golicza, Mihai Predescu
Wyróżnienie przyznano za wyraz architektoniczny przeprawy przez Wisłę, która przywołuje skojarzenia z architekturą powojennego modernizmu: przystanków warszawskiej linii średnicowej. Chociaż odwołania do tego brakuje w opisie pracy konkursowej, jury doceniło jej „warszawskość” oraz próbę poszukiwań lekkiej formy przy użyciu ciężkiego materiału jakim jest beton.
Gratulujemy!
Więcej: www.um.warszawa.pl/.../most-przez-wis-wybrany
Data publikacji: 18.09.2017
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»