Centrum LGBTQI+ w Australii - Victorian Pride. Projekt pracowni BAU i GAA
Victorian Pride Centre jest pierwszym specjalnie zbudowanym centrum dla australijskiej społeczności osób LGBTIQ+. Autorami projektu są pracownie BAU Brearley Architects+Urbanists oraz Grant Amon Architects. Koncepcję nowego centrum wybrano na drodze konkursu.
Ideą projektu było stworzenie przyjaznego i bezpiecznego miejsca, a także znaczącego punktu orientacyjnego i kulturowego w Australii. Zadaniem było również opracowanie przestrzeni warsztatowych do prowadzenia kampanii równości, wolności i inkluzywności.
Cechą charakterystyczną budynku jest oryginalna fasada i struktura obiektu. Wnętrza łączą surowy beton konstrukcyjny i odsłonięte instalacje z materiałami takimi jak drewno, kolorowa ceramika i aksamitne zasłony. Mniejsze lokale w budynku przypominają witryny sklepowe.
W obiekcie znajduje się wielofunkcyjny teatr, galeria, siedziba stacji Joy FM 94,9, sześć wspólnych sal konferencyjnych, taras na dachu z barem, księgarnia, kawiarnia, bawialnia dla dzieci, ogród i kliniki medyczne. To obiekcie znajdują się również biura różnych organizacji LGBTQIA+, m.in. Australian Gay + Lesbian Archives czy MelbourneQueer Film Festival.
- VPC coraz częściej inspiruje wielu ludzi do odwiedzin i zwiedzania obiektu. Po otwarciu drzwi budynek płynnie łączy się z krajobrazem ulicy, recepcją, Galerią Pride i Forum, dzięki czemu centrum jest łatwo dostępne, przyjazne i stanowi część dzielnicy. Atrium stało się zarówno miejscem występów - od przemówień, przez sesje zdjęciowe po sety DJ-skie - jak i miejscem refleksji. Bogactwo faktur i materiałów stwarza poczucie komfortu i schronienia dla gości. Panuje tu poczucie możliwości, tak ważne w przestrzeniach LGBTIQ+ - komentują projekt przedstawiciele Victorian Pride Centre.
Informacje o projekcie:
Data zakończenia: 19/01/2022
Położenie: 77-81 Fitzroy St, St Kilda, Melbourne, Australia
Rok: 2017-2022
Klient: Victorian Pride Centre
Koszt budowy: 35 mln AUD
Typologia: Budynek publiczny, kulturalny, biurowy i handlowy
BAU Brearley Architects+Urbanists
Zespół Projektowy BAU: James Brearley, Steve Whitford, Jens Eberhardt (Partner in Charge), Fonarri Chen, Charles Hu
Dokumentacja Zespołu Projektowego BAU: James Brearley, Steve Whitford, Jens Eberhardt (Partner in Charge), Fonarri Chen, Praga Unger, Adrain Coleiro, Manny Houdek, Tammy Li.
Grant Amon Architects
GAA Project Team Competition : Grant Amon; Stephen Herbst; Estelle Peters; Karen McMull
GAA Project Team Documentation : Grant Amon; Stephen Herbst; Tony Trajikoski; Yiyang Xu; Bruno Rabl; Junbo Qu; Roberta Caione; Millicent Baddeley.
Local Council: City of Port Phillip
Town Planner: SJB Planning
Project Management: Case Meallin / Bates & Co
Quantity Surveyor: Slattery
Structural Engineer, Mechanical Engineer, Hydraulic Engineer, Electrical Engineer, Facade Engineer, Traffic Engineer, Fire Services, Fire Engineer: WSP
Acoustic Engineer: Resonate
ESD Consultant: Hip v. Hype
Building Surveyor: Checkpoint Building Surveyors
Landscape Architect: BAU Brearley Architects+Urbanists, Thompson Berril Landscape Design
Contractor: Hansen Yuncken
Lighting Consultant: Schuler Shook
Structural Concept Engineer: Peter Felicetti
Suppliers: Shape Shell - atrium pre-cast shell, Auscast Constructions - pre-cast concrete facades, Fade Australia - acoustic plaster.
Copyright
Zdjęcia architektury: John Gollings, BAU
Schematy: BAU
Zdjęcia z otwarcia VPC: Luke David (zdjęcia z przemówienia), Anne Papadakis (zdjęcia publiczności).
Opis oryginalny w języku angielskim:
The Victorian Pride Centre, St. Kilda, Melbourne.
Building the unfinished
Project Description
In 2017, a national survey in favour of marriage equality lead to the Australian parliament passing the bill to legalize same-sex marriage, a milestone in the struggle for equality of the LGBTQI+ community. The same year, the Victorian Price Centre (VPC), a not-for-profit organisation, received funding from the Victorian Government for Australia’s first purpose built LGBTQI+ centre and subsequently held an open architectural competition for the design of the centre in Fitzroy Street, St Kilda. In January 2018 BAU and GAA were selected winners of the design competition.
The VPC houses numerous resident organisations and welcomes dozens of groups for meetings, events, and projects. The building provides a public working hub, health and welfare centres, bookshop, theatrette, archives, roof terrace, and a gallery. Planned for 2022 are a café, rooftop events pavilion and community garden.
Augmenting the client’s excellent brief, BAU and GAA carried out workshops with user groups and the local indigenous community. Consequent ambitions for the architecture included the creation of a profoundly welcoming and safe place; a significant landmark of Australia’s cultural progress; and flexible workshop spaces for driving campaigns of equity, liberty and inclusivity further. Spirit of place and notions of becoming provided the conceptual frameworks for the design.
St Kilda’s queer history unites many LGBTQI+ communities. Learning from St Kilda, the VPC includes and then abstracts cultural traditions of the exotic, the exuberant, the surreal, and the in-between. The Fitzroy Street strip, the beach, the baths, Luna Park, Catani arch, Esplanade vaults, dance halls, and other histories, all inform this process.
A series of conceptual tubes emerge as an abstract armature that maximise the urban envelope; provide relevant and significant architectural forms and spaces; and generates an overarching order. Most importantly, these conceptual tubes are then acted upon by extraction of the specifics of the brief; the more the internal program disrupts the tubes, the more the forms and spaces of a coexistence emerge. These emergent and surprising outcomes embrace difference, diversity, and inclusion. The resultant sense of a constant becoming, of a work in-progress, embodies the ongoing struggle toward equity, freedom and fellowship.
The VPC aims to see beyond conventional uses and spaces, to challenge norms and hierarchies, to create a flexible and evolving program. Circulation radiates from the atrium, which provides legibility, natural light, a performance stage, an informal amphitheatre, and a dynamic focus at the heart of the building.
Structural and non-structural fabric is clearly articulated, explaining what is permanent and what is easily changed. The interiors combine raw structural concrete and exposed services with warm materiality including timber, coloured ceramics and velvet curtains. These coexistences further the notion of an aesthetics of inclusion.
Smaller tenancies in the building resemble laneway shopfronts. A sacrificial timber framework integrated within these shop fronts along with hanging rails and track lighting above walls enable tenants to adapt and experiment with the spaces, enabling the emergence of an authentic self-expression.
Data publikacji: 31.08.2022
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»