Plac Kościuszki do remontu
Do końca roku będą kłopoty z komunikacją tramwajową. Największy węzeł w mieście idzie do remontu. Pod koniec września zawieszone będzie też kursowanie "siódemki", "piątki" i "dziewiątki" na Krzekowo
Roboty rozpoczną się w trzech miejscach niemal jednocześnie.
- Przed końcem wakacji chcemy rozstrzygnąć przetarg na modernizację placu Kościuszki, a jeszcze w tym tygodniu ogłosimy kolejny na przebudowę torów linii numer siedem w dwóch miejscach: na al. Bohaterów Warszawy oraz na ul. Żołnierskiej wraz z przebudową pętli na Krzekowie - wylicza Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Szczecińskie Tramwaje.
Obydwa zadania będą kosztowały około 20 mln. zł. Po to, by je sfinansować, rada miasta na ostatniej sesji podniosła kapitał zakładowy Szczecińskich Tramwajów o 11,5 mln zł.
Przebudowa rozjazdów na pl. Kościuszki to z punktu widzenia organizacji komunikacji tramwajowej bodaj najtrudniejsze zadanie. Wzdłuż al. Piastów kursują linie: 4, 11 i 12, wzdłuż ul. Krzywoustego: 7, 8 i 9. To ponad połowa wszystkich linii w mieście.
- Dlatego postawiliśmy dość nietypowe warunki prowadzenia robót - zastrzega Wawrzyniak. - Chodzi nam o to, by w miarę możliwości utrzymać ruch.
Pomysł jest taki, by wykonawca, któremu zostanie powierzone zadanie, większość prac montażowych prowadził gdzieś na zapleczu budowy. To, co tam zostanie zmontowane, w weekendy ma być przywożone na pl. Kościuszki, na którym stare tory będą wymieniane na nowe.
- Ruch tramwajów na tym węźle będzie więc wstrzymywany od piątków od godz. 23 do poniedziałków do godz. 4 rano - zdradza Wawrzyniak. - Na dodatek prawdopodobnie nie będzie tak, że wstrzymamy od razu wszystkie linie. Wszystko będzie zależeć od tego, którą część placu będziemy modernizować w dany weekend.
Gdy to będzie konieczne, niektóre linie tramwajowe będą zastąpione autobusami, inne zostaną puszczone okresowo zmienioną trasą.
Na pl. Kościuszki wymienione zostaną wszystkie rozjazdy, wyremontowana nawierzchnia pomiędzy torami, ustawione nowe krawężniki, poprawiona zieleń na wyspach placu. Realizacja zadania - w związku z tak skomplikowaną organizacją - potrwa 4-5 miesięcy. Mniej więcej tyle samo czasu będzie potrzeba na modernizację torów na ul. Boh. Warszawy i Żołnierskiej.
- Zależy nam na tym, by torowiskiem "siódemki" na wiosnę mogły jeździć tramwaje niskopodłogowe - wyjaśnia Michał Przepiera, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska w magistracie. - Właśnie pod koniec wiosny 2010 powinny do nas trafić pierwsze tego rodzaju składy. Chcieliśmy, by mogły jeździć na dwóch liniach: 7 i 8. Torowisko na Gumieńce już jest przygotowane do takich pojazdów.
Tory "siódemki" pozostawiają wiele do życzenia. Jesienna przebudowa będzie prowadzona na odcinku między ulicami Jagiellońską i Wawrzyniaka oraz na Żołnierskiej od Wernyhory do pętli Krzekowo.
- Na samej pętli zbudowane zostaną nowe perony. Niestety Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego nie ma pieniędzy na jednoczesną przebudowę zaplecza, bo fajnie byłoby skorelować nasze zadanie z przebudową całej reszty - mówi Wawrzyniak.
Dlatego choć tory będą nowe, to budynek, który stoi na pętli, dalej będzie szpecił to miejsce. Z modernizacji pętli Krzekowo powinni się cieszyć także kierowcy, bo dziś przejazd po wystających ponad pozapadaną jezdnię torach nie jest niczym przyjemnym.
Nie będzie za to w tym roku modernizacji torów na ul. Gdańskiej, moście Portowym i Basenie Górniczym. - To zadanie zostawiamy na przyszły rok. Chcielibyśmy wszystkie te rzeczy wykonać jednocześnie, łącznie z przebudową Basenu Górniczego już pod Szczeciński Szybki Tramwaj - mówi Przepiera.
Źródło: www.miasta.gazeta.pl/szczecin
Roboty rozpoczną się w trzech miejscach niemal jednocześnie.
- Przed końcem wakacji chcemy rozstrzygnąć przetarg na modernizację placu Kościuszki, a jeszcze w tym tygodniu ogłosimy kolejny na przebudowę torów linii numer siedem w dwóch miejscach: na al. Bohaterów Warszawy oraz na ul. Żołnierskiej wraz z przebudową pętli na Krzekowie - wylicza Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Szczecińskie Tramwaje.
Obydwa zadania będą kosztowały około 20 mln. zł. Po to, by je sfinansować, rada miasta na ostatniej sesji podniosła kapitał zakładowy Szczecińskich Tramwajów o 11,5 mln zł.
Przebudowa rozjazdów na pl. Kościuszki to z punktu widzenia organizacji komunikacji tramwajowej bodaj najtrudniejsze zadanie. Wzdłuż al. Piastów kursują linie: 4, 11 i 12, wzdłuż ul. Krzywoustego: 7, 8 i 9. To ponad połowa wszystkich linii w mieście.
- Dlatego postawiliśmy dość nietypowe warunki prowadzenia robót - zastrzega Wawrzyniak. - Chodzi nam o to, by w miarę możliwości utrzymać ruch.
Pomysł jest taki, by wykonawca, któremu zostanie powierzone zadanie, większość prac montażowych prowadził gdzieś na zapleczu budowy. To, co tam zostanie zmontowane, w weekendy ma być przywożone na pl. Kościuszki, na którym stare tory będą wymieniane na nowe.
- Ruch tramwajów na tym węźle będzie więc wstrzymywany od piątków od godz. 23 do poniedziałków do godz. 4 rano - zdradza Wawrzyniak. - Na dodatek prawdopodobnie nie będzie tak, że wstrzymamy od razu wszystkie linie. Wszystko będzie zależeć od tego, którą część placu będziemy modernizować w dany weekend.
Gdy to będzie konieczne, niektóre linie tramwajowe będą zastąpione autobusami, inne zostaną puszczone okresowo zmienioną trasą.
Na pl. Kościuszki wymienione zostaną wszystkie rozjazdy, wyremontowana nawierzchnia pomiędzy torami, ustawione nowe krawężniki, poprawiona zieleń na wyspach placu. Realizacja zadania - w związku z tak skomplikowaną organizacją - potrwa 4-5 miesięcy. Mniej więcej tyle samo czasu będzie potrzeba na modernizację torów na ul. Boh. Warszawy i Żołnierskiej.
- Zależy nam na tym, by torowiskiem "siódemki" na wiosnę mogły jeździć tramwaje niskopodłogowe - wyjaśnia Michał Przepiera, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska w magistracie. - Właśnie pod koniec wiosny 2010 powinny do nas trafić pierwsze tego rodzaju składy. Chcieliśmy, by mogły jeździć na dwóch liniach: 7 i 8. Torowisko na Gumieńce już jest przygotowane do takich pojazdów.
Tory "siódemki" pozostawiają wiele do życzenia. Jesienna przebudowa będzie prowadzona na odcinku między ulicami Jagiellońską i Wawrzyniaka oraz na Żołnierskiej od Wernyhory do pętli Krzekowo.
- Na samej pętli zbudowane zostaną nowe perony. Niestety Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego nie ma pieniędzy na jednoczesną przebudowę zaplecza, bo fajnie byłoby skorelować nasze zadanie z przebudową całej reszty - mówi Wawrzyniak.
Dlatego choć tory będą nowe, to budynek, który stoi na pętli, dalej będzie szpecił to miejsce. Z modernizacji pętli Krzekowo powinni się cieszyć także kierowcy, bo dziś przejazd po wystających ponad pozapadaną jezdnię torach nie jest niczym przyjemnym.
Nie będzie za to w tym roku modernizacji torów na ul. Gdańskiej, moście Portowym i Basenie Górniczym. - To zadanie zostawiamy na przyszły rok. Chcielibyśmy wszystkie te rzeczy wykonać jednocześnie, łącznie z przebudową Basenu Górniczego już pod Szczeciński Szybki Tramwaj - mówi Przepiera.
Źródło: www.miasta.gazeta.pl/szczecin
Data publikacji: 4.08.2009
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»