Dessin Semigeometrique
Waldemar Petryk realizuje działania typu performance, a także instalacje i obiekty. Prace artysty są przesiąknięte specyficznym humorem i dużą dozą poezji zabarwionej świadomą prowokacją intelektualną. Jego postawę twórczą ukształtował koniec lat 70.
Toczył się wówczas spór między tradycyjnym, wizualnym rozumieniem sztuki i konceptualizmem, który odrzucał przedmiot artystyczny, a dzieło budował z pojęć. Jednak konceptualizm też pokazywał już swoją jałowość, jego fetyszem stała się dokumentacja. Petryk nie opowiedział się po żadnej ze stron tamtego konfliktu, wybrał strategię łączenia. Stare formy, np. klasyczny obraz na płaszczyźnie, służyły mu do ideowych, krytycznych przekazów.
Owocem takiego myślenia była niezależna Galeria Kalipso, którą Petryk założył w 1982 roku we własnym mieszkaniu. Od galerii stanu wojennego działających „ku pokrzepieniu serc” różniło ją to, że unikała prezentacji doraźnie politycznych. Tradycyjny sposób odbioru wzbogacało poczucie bycia razem wobec sztuki, a nawet bycie częścią dzieła. Bo w samej sztuce zawiera się wolność.
Szacunek dla tradycji pozwala Petrykowi przenosić jej doświadczenia do innych, skrajnych czasami gatunków – od performance po obiekty utylitarne. A otwarcie się na nowe nurty sprawia, że jego dialog ze zmieniającą się teraźniejszością (np. performance i wystawa „Ratujmy Europę” w Galerii Działań przed referendum unijnym), brzmi współczesnym głosem. Zawsze odzywają się w nim tony kampu: estetyzm łączy się z komizmem, dystansem, ironią i duchem ekstrawagancji.
Waldemar Petryk - dessin semigeometrique
otwarcie 30 stycznia 2010, godzina 19:00
Galeria 2b+r
Bukowińska 22a ( najbliższe metro Wilanowska)
galeria czynna całą dobę
Toczył się wówczas spór między tradycyjnym, wizualnym rozumieniem sztuki i konceptualizmem, który odrzucał przedmiot artystyczny, a dzieło budował z pojęć. Jednak konceptualizm też pokazywał już swoją jałowość, jego fetyszem stała się dokumentacja. Petryk nie opowiedział się po żadnej ze stron tamtego konfliktu, wybrał strategię łączenia. Stare formy, np. klasyczny obraz na płaszczyźnie, służyły mu do ideowych, krytycznych przekazów.
Owocem takiego myślenia była niezależna Galeria Kalipso, którą Petryk założył w 1982 roku we własnym mieszkaniu. Od galerii stanu wojennego działających „ku pokrzepieniu serc” różniło ją to, że unikała prezentacji doraźnie politycznych. Tradycyjny sposób odbioru wzbogacało poczucie bycia razem wobec sztuki, a nawet bycie częścią dzieła. Bo w samej sztuce zawiera się wolność.
Szacunek dla tradycji pozwala Petrykowi przenosić jej doświadczenia do innych, skrajnych czasami gatunków – od performance po obiekty utylitarne. A otwarcie się na nowe nurty sprawia, że jego dialog ze zmieniającą się teraźniejszością (np. performance i wystawa „Ratujmy Europę” w Galerii Działań przed referendum unijnym), brzmi współczesnym głosem. Zawsze odzywają się w nim tony kampu: estetyzm łączy się z komizmem, dystansem, ironią i duchem ekstrawagancji.
Waldemar Petryk - dessin semigeometrique
otwarcie 30 stycznia 2010, godzina 19:00
Galeria 2b+r
Bukowińska 22a ( najbliższe metro Wilanowska)
galeria czynna całą dobę
Data publikacji: 1.02.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»