Plamka Żółta Tilmana Wendlanda w Toruniu
26 lutego 2010 w Centrum Sztuki w Toruniu zostania otwarta wystawa berlińskiego artysty Tilmana Wenlanda pt.: Plamka żółta. Plamka żółta jest indywidualną wystawą Tilmana Wendlanda, artysty tworzącego na pograniczu sztuki i architektury. Realizowane przez niego projekty poprzedzone są zawsze dokładną analizą kontekstu projektu, a determinują je przestrzeń, w której powstają, wybrane materiały i proces żmudnej pracy na miejscu.
Artysta zazwyczaj wprowadza w zastaną ramę bardzo proste surowce – papier, karton, płytę pilśniową – zawsze w kolorze białym. Sprawia to, że jego instalacje funkcjonują dwupłaszczyznowo: obiekty są nieobecne, a jednocześnie obecne, sprawiają wrażenie jak gdyby były w tym miejscu od zawsze.
Tym razem artyście przyjdzie zmierzyć się z monumentalną konstrukcją największej sali toruńskiego Centrum Sztuki Współczesnej (900 m², 7 m wysokości).
Wyniku tej konfrontacji nie da się przewidzieć, będzie on jednak ważny tak dla artysty, jak i dla toruńskiego obiektu: Plamka żółta jest bowiem pierwszym projektem od momentu uruchomienia instytucji, który jest tworzony nie tylko po to, by zaistnieć w konkretnym miejscu (instalacja typu site specific), ale też pierwszym, który zastaną przestrzeń – w jej architektonicznym i koncepcyjnym aspekcie – bierze za temat.
Tytuł wystawy odnosi się do części siatkówki odpowiedzialnej za ostrość wzroku i percepcję barw. Wendland swoją instalacją próbuje wytworzyć związek między zwiedzającym a zwiedzanym obiektem. Stąd jego instalacja jest wyrazem poszukiwania możliwości poszerzenia pola widzenia, dopuszczając wątpliwość i refleksję odbiorcy, odrzucając tym samym prymat artystycznego oka i wizualną dydaktykę. Widz ma pozostać aktywny, ma doświadczyć architektury, by dojść do przestrzeni. Odkrywcą plamki żółtej był Samuel Thomas von Soemmerring, torunianin.
Wystawę będzie można oglądać od 26 lutego do 30 maja 2010 roku.
Kurator: Kasha Bittner
Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU w Toruniu
Wały gen. Sikorskiego 13
Toruń
Źródło: www.news.o.pl
Artysta zazwyczaj wprowadza w zastaną ramę bardzo proste surowce – papier, karton, płytę pilśniową – zawsze w kolorze białym. Sprawia to, że jego instalacje funkcjonują dwupłaszczyznowo: obiekty są nieobecne, a jednocześnie obecne, sprawiają wrażenie jak gdyby były w tym miejscu od zawsze.
Tym razem artyście przyjdzie zmierzyć się z monumentalną konstrukcją największej sali toruńskiego Centrum Sztuki Współczesnej (900 m², 7 m wysokości).
Wyniku tej konfrontacji nie da się przewidzieć, będzie on jednak ważny tak dla artysty, jak i dla toruńskiego obiektu: Plamka żółta jest bowiem pierwszym projektem od momentu uruchomienia instytucji, który jest tworzony nie tylko po to, by zaistnieć w konkretnym miejscu (instalacja typu site specific), ale też pierwszym, który zastaną przestrzeń – w jej architektonicznym i koncepcyjnym aspekcie – bierze za temat.
Tytuł wystawy odnosi się do części siatkówki odpowiedzialnej za ostrość wzroku i percepcję barw. Wendland swoją instalacją próbuje wytworzyć związek między zwiedzającym a zwiedzanym obiektem. Stąd jego instalacja jest wyrazem poszukiwania możliwości poszerzenia pola widzenia, dopuszczając wątpliwość i refleksję odbiorcy, odrzucając tym samym prymat artystycznego oka i wizualną dydaktykę. Widz ma pozostać aktywny, ma doświadczyć architektury, by dojść do przestrzeni. Odkrywcą plamki żółtej był Samuel Thomas von Soemmerring, torunianin.
Wystawę będzie można oglądać od 26 lutego do 30 maja 2010 roku.
Kurator: Kasha Bittner
Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU w Toruniu
Wały gen. Sikorskiego 13
Toruń
Źródło: www.news.o.pl
Data publikacji: 13.02.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»