Michael Flynn Bez Powrotu
BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej zaprasza
8 kwietnia 2010 roku, o godz. 18:00
do Galerii Szkła i Ceramiki, pl. Kościuszki 9/10,
na wernisaż wystawy:
Michael Flynn
"Bez Powrotu"
Wystawa czynna do 6 maja 2010 roku
Od pn. do pt. w godz. 11:00 – 18:00
w sob. w godz. 11:00 – 15:00
Co łączy postacie Dionizosa i Arlekina? W jaki sposób przenikają się i zazębiają mity, legendy i obrządki Europy południowej i środkowej? Czy istnieje więź pomiędzy pierwotnym życiem lasu i miejskim karnawałem?
Odpowiedzi na te wszystkie pytania Michael Flynn poszukuje podróżując od kilku lat po Europie, eksplorując muzea etnograficzne, rozmawiając z ludźmi, badając źródła ikonograficzne i tekstowe, ale przede wszystkim szkicując to, co znajduje, widzi i czuje. Jego intuicja w połączeniu ze zmysłem obserwacji, precyzją naukowca zgłębiającego archiwa muzealne, zamiłowaniem do natury i słabością do baśni i legend wyniesioną z irlandzkiego dzieciństwa, zaowocowały stworzeniem serii prac, które prezentowane są w Galerii Szkła i Ceramiki BWA w ramach wystawy Bez Powrotu. Flynn nie udziela gotowych odpowiedzi, nie wyciąga wniosków, wręcz przeciwnie - zwodzi, poddaje w wątpliwość, zestawia postaci, prowokuje do refleksji i własnych poszukiwań.
Bez Powrotu określa również w metaforyczny sposób kondycję ludzkości i pozycję człowieka, który poprzez swoje hedonistyczne nastawienie sięgające tradycji dionizyjskiej coraz bardziej oddala się od natury, zapomina o korzeniach, równocześnie odhumanizowując się, pozbawiając wrażliwości. W pracach artysty przenikają się postacie ludzkie, bóstwa, bestie i zwierzęta, splątane w pejzażu leśnym, bądź zaaranżowanych scenach rodzajowych. Prace te przywodzą na myśl przedstawienia antyczne i biblijne, postaci rodem z commedia dell’arte, barokowe malarstwo pełne inspiracji antycznych, XVIII wieczne malarstwo sielankowe. Z drugiej strony celowy i świadomy prymitywizm formalny kieruje nas ku przedstawieniom ludowym i sztuce naiwnej. Bardzo trudno jest przyporządkować twórczość Michaela Flynna do konkretnej dyscypliny sztuki.
Czy jest rzeźbiarzem, ceramikiem, rysownikiem? Jego działalność artystyczna, podobnie jak osobowość, wymyka się standardowym kategoriom. Z pewnością stwierdzić można, że artystę cechuje niespotykana wrażliwość, dociekliwość, perwersyjne poczucie humoru oraz niezwykła wyobraźnia przemawiająca przez jego rysunki i prace ceramiczne. Za swoją domenę obrał coraz rzadsze w świecie ceramików przedstawienia figuratywne, wykonywane najczęściej w porcelanie. Jego prace budzą skojarzenia z tradycyjnymi porcelanowymi figurynkami produkowanymi w fabrykach w Miśni czy Sèvres, jednak „grzeczne” przedstawienia dworskie zastąpione zostały u Flynna ekspresyjnymi rzeźbami przepełnionymi brutalnością i seksualnymi aluzjami. Artysta eksperymentuje w zakresie formalnym, łączy różne szkliwa, faktury, zdobi białą porcelanę siecią czarnych, bądź barwnych tatuaży wykonanych z kalki pokrywającej drzewa (Forest) oraz meble (Overgrown). Interesujące jest zestawienie rysunków z ceramiką pozwalające na prześledzenie toku myślenia artysty i procesu twórczego. Flynn zaprasza widza w hedonistyczną i zmysłową wędrówkę pełną tajemnic i magii, w której każdy odnaleźć może elementy najbardziej do niego przemawiające.
Agnieszka Kurgan
kurator wystawy
Źródło: www.bwa.wroc.pl
8 kwietnia 2010 roku, o godz. 18:00
do Galerii Szkła i Ceramiki, pl. Kościuszki 9/10,
na wernisaż wystawy:
Michael Flynn
"Bez Powrotu"
Wystawa czynna do 6 maja 2010 roku
Od pn. do pt. w godz. 11:00 – 18:00
w sob. w godz. 11:00 – 15:00
Co łączy postacie Dionizosa i Arlekina? W jaki sposób przenikają się i zazębiają mity, legendy i obrządki Europy południowej i środkowej? Czy istnieje więź pomiędzy pierwotnym życiem lasu i miejskim karnawałem?
Odpowiedzi na te wszystkie pytania Michael Flynn poszukuje podróżując od kilku lat po Europie, eksplorując muzea etnograficzne, rozmawiając z ludźmi, badając źródła ikonograficzne i tekstowe, ale przede wszystkim szkicując to, co znajduje, widzi i czuje. Jego intuicja w połączeniu ze zmysłem obserwacji, precyzją naukowca zgłębiającego archiwa muzealne, zamiłowaniem do natury i słabością do baśni i legend wyniesioną z irlandzkiego dzieciństwa, zaowocowały stworzeniem serii prac, które prezentowane są w Galerii Szkła i Ceramiki BWA w ramach wystawy Bez Powrotu. Flynn nie udziela gotowych odpowiedzi, nie wyciąga wniosków, wręcz przeciwnie - zwodzi, poddaje w wątpliwość, zestawia postaci, prowokuje do refleksji i własnych poszukiwań.
Bez Powrotu określa również w metaforyczny sposób kondycję ludzkości i pozycję człowieka, który poprzez swoje hedonistyczne nastawienie sięgające tradycji dionizyjskiej coraz bardziej oddala się od natury, zapomina o korzeniach, równocześnie odhumanizowując się, pozbawiając wrażliwości. W pracach artysty przenikają się postacie ludzkie, bóstwa, bestie i zwierzęta, splątane w pejzażu leśnym, bądź zaaranżowanych scenach rodzajowych. Prace te przywodzą na myśl przedstawienia antyczne i biblijne, postaci rodem z commedia dell’arte, barokowe malarstwo pełne inspiracji antycznych, XVIII wieczne malarstwo sielankowe. Z drugiej strony celowy i świadomy prymitywizm formalny kieruje nas ku przedstawieniom ludowym i sztuce naiwnej. Bardzo trudno jest przyporządkować twórczość Michaela Flynna do konkretnej dyscypliny sztuki.
Czy jest rzeźbiarzem, ceramikiem, rysownikiem? Jego działalność artystyczna, podobnie jak osobowość, wymyka się standardowym kategoriom. Z pewnością stwierdzić można, że artystę cechuje niespotykana wrażliwość, dociekliwość, perwersyjne poczucie humoru oraz niezwykła wyobraźnia przemawiająca przez jego rysunki i prace ceramiczne. Za swoją domenę obrał coraz rzadsze w świecie ceramików przedstawienia figuratywne, wykonywane najczęściej w porcelanie. Jego prace budzą skojarzenia z tradycyjnymi porcelanowymi figurynkami produkowanymi w fabrykach w Miśni czy Sèvres, jednak „grzeczne” przedstawienia dworskie zastąpione zostały u Flynna ekspresyjnymi rzeźbami przepełnionymi brutalnością i seksualnymi aluzjami. Artysta eksperymentuje w zakresie formalnym, łączy różne szkliwa, faktury, zdobi białą porcelanę siecią czarnych, bądź barwnych tatuaży wykonanych z kalki pokrywającej drzewa (Forest) oraz meble (Overgrown). Interesujące jest zestawienie rysunków z ceramiką pozwalające na prześledzenie toku myślenia artysty i procesu twórczego. Flynn zaprasza widza w hedonistyczną i zmysłową wędrówkę pełną tajemnic i magii, w której każdy odnaleźć może elementy najbardziej do niego przemawiające.
Agnieszka Kurgan
kurator wystawy
Źródło: www.bwa.wroc.pl
Data publikacji: 7.04.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»