Bitwy pod Grunwaldem
Na wystawie "Bitwy pod Grunwaldem" płótna Jana Matejki zestawione zostały z obrazami Edwarda Dwurnika, co ma za zadanie umieścić we współczesnym kontekście Matejkę, jak i - poprzez kontrast między ujęciami tematu - dokonać udanej prowokacji artystycznej. Na wystawie pokazano prawie 20 szkiców i dwa obrazy Dwurnika: "Bitwę pod Grunwaldem" oraz "Hołd Pruski".Edward Dwurnik podejmując zagadnienia historyczne Wie, że polska historia jest pełna wydarzeń i pomników historycznych, które są znakami drogowymi pamięci, ale także wyrzutami sumienia.
"Bitwa pod Grunwaldem" Dwurnika i Matejki
Obraz Matejki uderza barwnością, podczas gdy Dwurnik maluje swój Grunwald „smołą i atramentem”, a anonimowe, zunifikowane figury okładają się kijami (i krzyżami). Podczas gdy w oryginale nie ma miejsca dla kobiet,na płótnie Dwurnika wśród powszechnego chaosu znajduje się kilka postaci kobiecych w białych kitlach z wielkimi czerwonymi krzyżami, co ma być szyderczą wizją pielęgniarek. Sanitariuszki nikomu nie udzielają pomocy, ale jako biało-czerwone plamy w niebieskawym uniwersum ożywiają czarno-granatową płaszczyznę obrazu. dodając poza tym patriotyczne, biało-czerwone barwy. Obok czekających na żer kondorów prezentuje profil olbrzymi biały gołąbek pokoju.
"Hołd Pruski"
Obraz autorstwa Dwurnika przedstawia polskich pseudokibiców oddających mocz na żołnierzy Wehrmachtu.Króla zastępuje więc stadionowy tłumek, podniosły motyw - obsceniczna scena. Pojawia się Stańczyk, ale jest i Małysz oraz papież.
Wystawa organizowana jest przez Zamek Królewski na Wawelu i Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie – MOCAK
kurator: Maria Anna Potocka – Dyrektor Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
koordynatorzy: Aneta Giebuta (Zamek Królewski na Wawelu), Delfina Piekarska (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie)
Edward Dwurnik - "Bitwy pod Grunwaldem"
Wystawa czasowa 29 X 2010-17 I 2011
Otwarcie: 28 października, godz. 13.00
"Bitwa pod Grunwaldem" Dwurnika i Matejki
Obraz Matejki uderza barwnością, podczas gdy Dwurnik maluje swój Grunwald „smołą i atramentem”, a anonimowe, zunifikowane figury okładają się kijami (i krzyżami). Podczas gdy w oryginale nie ma miejsca dla kobiet,na płótnie Dwurnika wśród powszechnego chaosu znajduje się kilka postaci kobiecych w białych kitlach z wielkimi czerwonymi krzyżami, co ma być szyderczą wizją pielęgniarek. Sanitariuszki nikomu nie udzielają pomocy, ale jako biało-czerwone plamy w niebieskawym uniwersum ożywiają czarno-granatową płaszczyznę obrazu. dodając poza tym patriotyczne, biało-czerwone barwy. Obok czekających na żer kondorów prezentuje profil olbrzymi biały gołąbek pokoju.
"Hołd Pruski"
Obraz autorstwa Dwurnika przedstawia polskich pseudokibiców oddających mocz na żołnierzy Wehrmachtu.Króla zastępuje więc stadionowy tłumek, podniosły motyw - obsceniczna scena. Pojawia się Stańczyk, ale jest i Małysz oraz papież.
Wystawa organizowana jest przez Zamek Królewski na Wawelu i Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie – MOCAK
kurator: Maria Anna Potocka – Dyrektor Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
koordynatorzy: Aneta Giebuta (Zamek Królewski na Wawelu), Delfina Piekarska (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie)
Edward Dwurnik - "Bitwy pod Grunwaldem"
Wystawa czasowa 29 X 2010-17 I 2011
Otwarcie: 28 października, godz. 13.00
Data publikacji: 29.10.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»