Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968
Wystawa "Chcemy być nowocześni. Polski design 1955–1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie" pokaże jeden z najciekawszych okresów w polskim wzornictwie, architekturze wnętrz i sztuce użytkowej. Na wystawie znajdą się zarówno modele i prototypy, jak i ich realizacje przemysłowe. Zaprezentowanych zostanie ok. 180 przedmiotów, m.in. meble, tkaniny, ceramika, szkło i plakaty. Wszystkie te przedmioty pochodzą ze zbiorów Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego MNW. Ekspozycję uzupełnią plakaty z kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie.
Celem wystawy jest ukazanie polskiego designu lat 1955–1968 i jego specyficznego stylu, nazywanego często stylem form organicznych. Estetyka ta wywodziła się od Alvara Aalto, Eero Saarinena oraz Charlesa i Ray Eamesów. Po odejściu od doktryny realizmu socjalistycznego najbardziej pożądaną cechą dzieła sztuki i najważniejszym pojęciem stała się nowoczesność. We wzornictwie pojawiły się więc formy o miękkich, asymetrycznych konturach. Kolejnym ważnym odniesieniem dla designerów była sztuka abstrakcyjna. W tym czasie rozpoczął się też proces definiowania wzornictwa jako odrębnej dziedziny plastyki.
Jedną z istotnych tendencji epoki była fascynacja nowymi tworzywami. Dzięki rozwijającej się technologii, która dawała projektantom nieosiągalne wcześniej możliwości kształtowania przedmiotu, można było tworzyć meble z nowoczesnych mas plastycznych. W Polsce syntetyki były bardzo trudno dostępne, ale wbrew wszelkim przeciwnościom udało się stworzyć pod koniec lat 50. fotele i krzesła z tych materiałów. Najczęściej stosowanym substytutem materiałów syntetycznych była sklejka, która prowokowała do tworzenia różnego rodzaju form łupinowych, charakterystycznych dla stylistyki organicznej.
Kolejnym zagadnieniem są nowatorskie projekty urządzeń technicznych, takich jak aparat fotograficzny czy telefoniczny. Na wystawie zostaną także pokazane dwa fragmenty wnętrz. Ważnym elementem wystawy będzie czasopismo „Projekt” pokazujące najpełniej zainteresowania, osiągnięcia i tendencje epoki.
Prezentowane prace powstały w różnych ośrodkach, wśród nich należy wymienić: Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, Zakłady Artystyczno-Badawcze Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Spółdzielnia Artystów „Ład”, PWSSP we Wrocławiu, PWSSP w Sopocie, zakłady przemysłowe (fabryki ceramiki we Włocławku, Ćmielowie, Pruszkowie, fabryka mebli w Jasienicy).
Wystawie towarzyszyć będzie polsko-angielska ilustrowana publikacja.
Co: Wystawa "Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968. Z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie"
Kiedy: 4 luty - 17 kwietnia 2011
Gdzie: Muzeum Narodowe w Warszawie
Kuratorki wystawy: Anna Maga, Anna Frąckiewicz, Anna Demska
Projekt wystawy: Miśka Miller-Lovegrove przy współpracy Małgorzaty Benedek
Opracowanie graficzne: Rafał Benedek, Antonina Benedek / Mesmer Studio
Komunikacja międzynarodowa: Paulina Shearing / Muzeum Narodowe w Warszawie i Anna Pietrzyk-Simone / Young Creative Poland
Zapraszamy!
Celem wystawy jest ukazanie polskiego designu lat 1955–1968 i jego specyficznego stylu, nazywanego często stylem form organicznych. Estetyka ta wywodziła się od Alvara Aalto, Eero Saarinena oraz Charlesa i Ray Eamesów. Po odejściu od doktryny realizmu socjalistycznego najbardziej pożądaną cechą dzieła sztuki i najważniejszym pojęciem stała się nowoczesność. We wzornictwie pojawiły się więc formy o miękkich, asymetrycznych konturach. Kolejnym ważnym odniesieniem dla designerów była sztuka abstrakcyjna. W tym czasie rozpoczął się też proces definiowania wzornictwa jako odrębnej dziedziny plastyki.
Jedną z istotnych tendencji epoki była fascynacja nowymi tworzywami. Dzięki rozwijającej się technologii, która dawała projektantom nieosiągalne wcześniej możliwości kształtowania przedmiotu, można było tworzyć meble z nowoczesnych mas plastycznych. W Polsce syntetyki były bardzo trudno dostępne, ale wbrew wszelkim przeciwnościom udało się stworzyć pod koniec lat 50. fotele i krzesła z tych materiałów. Najczęściej stosowanym substytutem materiałów syntetycznych była sklejka, która prowokowała do tworzenia różnego rodzaju form łupinowych, charakterystycznych dla stylistyki organicznej.
Kolejnym zagadnieniem są nowatorskie projekty urządzeń technicznych, takich jak aparat fotograficzny czy telefoniczny. Na wystawie zostaną także pokazane dwa fragmenty wnętrz. Ważnym elementem wystawy będzie czasopismo „Projekt” pokazujące najpełniej zainteresowania, osiągnięcia i tendencje epoki.
Prezentowane prace powstały w różnych ośrodkach, wśród nich należy wymienić: Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, Zakłady Artystyczno-Badawcze Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Spółdzielnia Artystów „Ład”, PWSSP we Wrocławiu, PWSSP w Sopocie, zakłady przemysłowe (fabryki ceramiki we Włocławku, Ćmielowie, Pruszkowie, fabryka mebli w Jasienicy).
Wystawie towarzyszyć będzie polsko-angielska ilustrowana publikacja.
Co: Wystawa "Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968. Z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie"
Kiedy: 4 luty - 17 kwietnia 2011
Gdzie: Muzeum Narodowe w Warszawie
Kuratorki wystawy: Anna Maga, Anna Frąckiewicz, Anna Demska
Projekt wystawy: Miśka Miller-Lovegrove przy współpracy Małgorzaty Benedek
Opracowanie graficzne: Rafał Benedek, Antonina Benedek / Mesmer Studio
Komunikacja międzynarodowa: Paulina Shearing / Muzeum Narodowe w Warszawie i Anna Pietrzyk-Simone / Young Creative Poland
Zapraszamy!
Data publikacji: 31.01.2011
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»