Nowy dworzec PKP w Katowicach

Data: 24.07.2009
Firma Neinver za miliard złotych zmieni wygląd placu Szewczyka i hali głównej dworca PKP w Katowicach. Powstanie tu także ogromna galeria handlowa. Co ciekawe, projekt nie obejmuje przebudowy peronów i prowadzących do nich tuneli. Te PKP ma remontować w późniejszym terminie.

Czwartkowe podpisanie umowy PKP z firmą Neinver w sprawie przebudowy katowickiego dworca PKP stało się najważniejszym wydarzeniem towarzysko-politycznym tego lata. Na prezentacji projektu pojawili się śląscy posłowie, urzędnicy, radni, historycy sztuki i architekci. Byli też: Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, wojewoda Zygmunt Łukaszczyk, marszałek Bogusław Śmigielski i wreszcie prezydent Katowic Piotr Uszok.

- Powstanie tutaj najnowocześniejszy dworzec w Polsce - ogłosili już na wstępie przedstawiciele PKP i Neinver.

Nicolas Roque z firmy SUD Architectes (w Polsce ich najsłynniejszym dziełem jest łódzka Manufaktura), która przygotowała projekt zabudowy placu Szewczyka i hali głównej dworca, mówił, że jego celem jest stworzenie w tym miejscu nowej ikony miasta. Podkreślał, że projektując nowe budynki, kierowano się m.in. lokalnymi tradycjami. Katowice zawsze były bowiem w awangardzie architektury. - Dlatego nie wyobrażaliśmy sobie pozbycia się 16 betonowych kielichów w hali głównej dworca. Ich pozostawienie jest dla tego projektu bardzo ważne - mówił Roque.


Czytaj dalej  >>

więcej

Rekorodowy remont w Łodzi

Data: 24.07.2009
Przebudowa niewielkiej zatoczki autobusowej przy ul. Bandurskiego trwa już prawie dwa miesiące. Drogę wygrodzono, a firma remontowa znikła. - Bijemy chyba rekord Guinnessa! - denerwują się kierowcy

Roboty przy ul. Bandurskiego rozpoczęły się na początku czerwca. Postawiono barierki i zerwano zniszczoną nawierzchnię. Dziurę pozostawiono. Po dwóch tygodniach robotnicy znowu się pojawili. Usunęli podbudowę i... zniknęli. Kilkanaście dni temu utwardzono teren i wylano beton. Wystarczy już tylko wyłożyć nowy asfalt, ale ekipy remontowej znowu nie widać.

- Jeśli kilkumetrową zatoczkę robimy przez dwa miesiące, to nic dziwnego, że miasto jest sparaliżowane. Strach pomyśleć, ile będą trwały poważniejsze remonty - denerwuje się Marek Janicki, kierowca forda.



Barierki odgradzające zatoczkę blokują jeden pas ruchu przy ul. Bandurskiego w kierunku Retkini. - Jak to możliwe, że na tak ważnej trasie pozostawiono niedokończoną robotę i nic się teraz tam nie dzieje? W innych miastach takie prace trwają jeden dzień i prowadzone są w nocy - irytuje się Grzegorz Chojnacki, łódzki taksówkarz. - To jest brak jakiegokolwiek nadzoru.


Czytaj dalej  >>

więcej



Turystyka. Jura wygrywa z kryzysem

Data: 24.07.2009
W gospodarstwach agroturystycznych na Jurze obłożenie jak nigdy. - Takiego zainteresowania naszymi usługami nie było - twierdzą właściciele.

W Hucisku koło Włodowic Małgorzata Machura ma komplet gości. - Rok temu tak dobrze nie było - ocenia. - I to raczej nie dlatego, że się moje gospodarstwo rozwija. Istnieje już 10 lat, od roku nic się nie zmieniło. Po prostu zainteresowanie jest większe. Miłośnicy skałkowej wspinaczki z Łodzi, Warszawy postanowili tegoroczny urlop spędzić u mnie. Pewnie gdyby nie kryzys, pojechaliby za granicę.

Katarzyna Kulińska-Pluta z gospodarstwa Pod amonitem w Zrębicach koło Olsztyna potwierdza: - Miejsca goście zamawiali już w styczniu, lutym, choć rok wcześniej rozpytywali o nie dopiero w kwietniu czy maju. To prawdopodobnie ci ludzie, którzy w zimie zwykle rezerwowali wyjazdy zagraniczne. Ale w tym roku kurs euro szalał, nikt nie wiedział, jaki będzie w lecie, więc woleli wybrać bezpieczniejsze pod względem finansowym wyjazdy krajowe.

Do końca wakacji mam wolne tylko pojedyncze miejsca. I to na kilka dni, nawet nie na tydzień.

- Do mnie goście wybierali się zazwyczaj na pobyty weekendowe, od wiosny do jesieni - wylicza właściciel ośrodka wypoczynkowego w Zawadach nad Liswartą. - W tym roku mam sporo gości na pobyty dłuższe. Głównie babcie, mamy i dzieci, a tatusiowie dojeżdżają na weekendy.


Czyta dalej  >>

więcej

Nowy Dworzec Centralny w 2018r.

Data: 24.07.2009
Budowa nowego głównego dworca w stolicy zacznie się dopiero w 2014 roku i potrwa cztery lata. W 2012 roku otwarty zostanie dworzec w Katowicach. Jego przebudowa będzie kosztować 1 mld zł.

Spółka PKP przedstawiła wczoraj nowy harmonogram budowy dworca Centralnego w Warszawie. Zgodnie z nim budowa zacznie się dopiero w 2014 roku. Obiekt ma być gotowy w 2018 roku. PKP mają nadzieję, że uda się znaleźć prywatnego inwestora do sfinansowania budowy. Zanim rozpoczną się poszukiwania dewelopera PKP, chcą rozpisać międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt głównego dworca stolicy.

– Znamy potrzeby inwestorów. Zadbamy o to, by nowy dworzec spełniał wymagania biznesowe, a nie tylko estetyczne – zapewnia Andrzej Wach, prezes PKP.

Do 2012 roku dworzec będzie jedynie modernizowany.


Czytaj dalej  >>

więcej