Dynamiczny rozwój Rzeszowa

Data: 24.07.2009
Stagnacja? Na pewno nie u nas. Niemal 90 proc. mieszkańców miasta uważa, że Rzeszów ma świetne perspektywy na przyszłość, będzie się rozwijał, a przynajmniej - powiększał terytorialnie. Tak wynika z badań przeprowadzonych z inicjatywy "Gazety" przez Instytut Socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego na 20-lecie wolnej Polski

Dziś publikujemy ostatnią część badań przeprowadzonych w maju wśród 500 mieszkańców Rzeszowa.

Dotyczyły kilku sfer życia: miasta - jego osiągnięć i porażek, społecznej aktywności mieszkańców, oceny władz, przestrzeni Rzeszowa jako źródła tożsamości lokalnej oraz oceny stanu obecnego i perspektyw na przyszłość.

Miasto wielkich możliwości

Jak wynika z tych badań, rzeszowianie są dumni ze swojego miasta i jego osiągnięć. Najbardziej liczącym się osiągnięciem Rzeszowa jest poprawa warunków życia mieszkańców. - Dla ponad 38 proc. badanych to właśnie kwestia jakości życia ma kluczowe znaczenie przy ocenie sytuacji Rzeszowa w minionym 20-leciu - mówi dr Sławomir Solecki z Zakładu Socjologii Miasta i Regionu UR. Na kolejnych miejscach badani umieścili osiągnięcia Rzeszowa w zakresie rozwoju nauki i oświaty, osiągnięcia gospodarcze (oba z niemal identycznym wynikiem nieco przekraczającym 17 proc.), a tuż za nimi - proces powiększania Rzeszowa.


Czytaj dalej  >>

więcej

Tunel pod al. Racławickimi

Data: 24.07.2009
Skoro prezydent Adam Wasilewski sam nie chce zrealizować swojej przedwyborczej obietnicy i wybudować tunelu pod al. Racławickimi, chcą mu w tym pomóc miejscy radni

Dla wielu lublinian jadących z Czechowa na LSM i z powrotem każdy dzień bez stania w korkach byłby znacznie przyjemniejszy. Już wiele lat temu planiści znaleźli rozwiązanie, które ulżyłoby mieszkańcom: zaproponowali budowę tunelu pod al. Racławickimi. Teraz, by dostać się z południa na północ Lublina, czasem trzeba poczekać nawet kilka zmian świateł przy ul. Głębokiej czy Sowińskiego.

Do budowy tunelu przymierzały się kolejne rządzące miastem ekipy, ale do tej pory z ambitnych planów udało się wybudować tylko wiadukt na przedłużeniu ul. Poniatowskiego, który miał łączyć się z podziemnym przejazdem.

Pomysł budowy tunelu spodobał się też Adamowi Wasilewskiemu. Realizację inwestycji zadeklarował na swojej ulotce wyborczej, gdy kandydował na stanowisko prezydenta Lublina. Jednak że tego nie zrobi wiadomo było już jesienią ubiegłego roku. W przygotowanym przez niego Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2009-2015 zapisu "budowa tunelu pod al. Racławickimi" nie ma. Prezydent twierdzi uparcie, że miasta nie stać na inwestycję wartą 300 mln złotych.


Czytaj dalej  >>

więcej



USE-IT Łódź

Data: 23.07.2009
Pierwsza mapa Łodzi dla travellersów, czyli młodych turystów, podróżujących z niewielkim budżetem, jest anglojęzyczna, prezentuje kilkadziesiąt punktów, wybranych przez autorów mieszkających w Łodzi i z nią związanych. Teksty do publikacji napisał Kuba Wandachowicz, członek zespołu Cool Kids of Death, a kształt graficzny nadał jej jeden z najbardziej oryginalnych grafików polskich ostatniej dekady, Jakub Stępień.

Wersja elektroniczna mapy jest dostępna na www.use-it-lodz.pl, skąd można pobrać wersję do wydrukowania na kartkach formatu A4 w domowych warunkach.

Mapa powstała w wyniku współpracy europejskiej organizacji non profit USE-IT, Biura Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Łodzi oraz Fundacji Bęc Zmiana.


Czytaj dalej  >>

więcej

Wolą budowaćdrogi niż protestować

Data: 23.07.2009
Coraz mniej opóźnień w budowie autostrad i dróg ekspresowych, bo firmy zamiast odwoływać się od wyniku przetargu, wolą powalczyć o inny kawałek drogowego tortu. Tym bardziej że tak wielu zamówień w branży nie było od lat.

Firmy budowlane ostro schodzą w dół z cenami oferowanymi w przetargach - pisaliśmy wczoraj w "Gazecie". Gotowe są budować autostrady i drogi ekspresowe taniej średnio o 30 proc., niż zakładają kosztorysy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W przypadku tak dużych inwestycji oznacza to dla państwa oszczędności rzędu kilkuset milionów złotych na jednym zamówieniu. Skąd taka rozbieżność cen i kosztorysu? Po pierwsze, na rynku panuje duża konkurencja, a po drugie, kosztorysy powstawały w okresie boomu budowlanego. A dziś, w kryzysie, zarówno ceny materiałów budowlanych, jak i koszty robocizny znacznie spadły.

Drogowcy mogą jednak zacierać ręce nie tylko z powodu niskich cen, ale także szybkich rozstrzygnięć w przetargach. Do niedawna zmorą drogowców były poprzetargowe protesty. To z tego powodu inwestycje opóźniały się o rok i dłużej. W 2007 r. dyrekcja stworzyła nawet czarną listę firm, które najczęściej oprotestowują przetargi na budowę i remonty dróg w Polsce.


Czytaj dalej  >>

więcej