Znamy wyniki konkursu Mazda Design Experience 2020/21
Simple is the new sexy – tak można podsumować wyniki właśnie rozstrzygniętego konkursu Mazdy. Zwyciężczynią jedenastej edycji Mazda Design Experience 2020/21 została Martyna Piątek za projekt „for/rest”, którego siłą jest prostota, czystość przekazu i skłanianie do kontaktu z naturą. Projektantka otrzymała nagrodę w wysokości 20 tysięcy złotych oraz wyróżnienie DesignNature Dot.
Zakończyły się zmagania w trwającym dwa lata konkursie Mazda Design Experience 2020/21! Najnowsza odsłona tego wydarzenia to równocześnie pierwsza edycja zorganizowana według nowych zasad. Organizatorzy postanowili dać uczestnikom możliwość nie tylko prezentacji swoich projektów, ale także zdobycia doświadczenia pod okiem uznanych projektantów, integracji z innymi finalistami i szerszej prezentacji swoich dokonań – dlatego konkurs został podzielony na etapy.
W pierwszym etapie młodzi projektanci wysyłali swoje portfolia i prezentowali dotychczasowe prace. Spośród ponad stu pięćdziesięciu osób jury wybrało sześcioro projektantów, z którymi postanowiło nawiązać bliższą współpracę, czyli finalistów konkursu – Martynę Piątek, Alka Rokosza, Wojciecha Błaszczyka, Karolinę Gardzilewicz, Annę Elizę Gwiazdę i Konstancję Kaźmierczyk.
W drugim etapie finaliści pod okiem projektantów i jurorów zdobywali doświadczenie niezbędne do wykonania konkursowego zdania. Warsztaty projektowe zorganizowane w Kampusie Kreatywnym „Design Nature” w Sobolach miały na celu wszechstronne poznanie korka – materiału, który miał zostać wykorzystany do wykonania zadania. Z kolei warsztaty w Europejskim Centrum Designu Mazdy w Oberursel stanowiły niezwykłą szansę, aby przekonać się, jak w praktyce działają zasady filozofii projektowej KODO, która przyświeca Maździe oraz lepiej poznać konkursową inspirację – elektryczną Mazdę MX-30.
Wnętrze tego modelu zostało opracowane z wykorzystaniem tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu – przetworzone butelki PET – oraz bioplastiku, a następnie ozdobione wstawkami z naturalnego korka. Akumulator elektrycznej Mazdy MX-30 ma zaspokajać potrzeby użytkowników przy minimalnym obciążeniu środowiska. Mazda MX-30 to samochód „pomiędzy” podmiejskością i miastem, domem i pracą, czyli pojazd sprzyjający rekreacji. To ważne, bo ostatecznie finaliści mieli wykonać projekty zgodne właśnie z hasłem reKREACJA, rozumianym zarówno jako proces twórczego redesignu, jak również odnowa naszej kondycji.
Jury postawiło przed finalistami Mazda Design Experience 2020/21 zadanie polegające na zaprojektowaniu i wykonaniu prototypu innowacyjnego przedmiotu o wysokiej wartości estetycznej i użytkowej, którego przeznaczeniem byłaby rekreacja – fizyczna i mentalna użytkowników. W projekcie musiał być wykorzystany określony materiał – naturalny korek jako materiał całkowicie biodegradowalny, odnawialny i podlegający recyklingowi. Dodatkową wartością było wykorzystanie korka pochodzącego z recyklingu.
Prace oraz prototypy oceniało konkursowe jury w składzie: Jo Stenuit – dyrektor Centrum Designu Mazda Motor Europe, Anna Grużewska – dziennikarka specjalizująca się w tematyce designu, oraz wybitni polscy projektanci – Tomek Rygalik, Alicja Patanowska i Agnieszka Bar.
Przy ocenie projektów i prototypów jury kierowało się zgodnością z hasłem konkursowym i treścią zadania, pomysłowością i oryginalnością ujęcia tematu, innowacyjnością wykorzystania korka, wrażliwością projektantów i wartościami estetycznymi obiektów. Ważne było także, aby zaprojektowany przedmiot w jak największym stopniu podlegał recyklingowi oraz żeby proces jego tworzenia mógł być powtarzalny i miał jak najmniejszy negatywny wpływ na środowisko. Dodatkowym kryterium była wielkość – projekt miał zmieścić się do bagażnika elektrycznej Mazdy MX-30.
W finale konkursu powstało sześć skrajnie różnych, ale niezwykle interesujących i dopracowanych obiektów. Jury zdecydowało jednogłośnie, że projektem, który najpełniej zrealizował założenia konkursowe jest praca „for/rest” opracowana przez Martynę Piątek.
„for/rest” to obiekt przeznaczony do „kąpieli leśnych”, mający skłaniać do wyciszenia i kontaktu z naturą. Wywodząca się z Japonii czynność określana terminem shinrin-yoku (jap. kąpiel leśna) to prozdrowotna praktyka polegająca na uważnych, refleksyjnych spacerach po lesie i przebywaniu w zadrzewionych miejscach. Obiekt, który formalnie jest rodzajem mobilnego siedziska został w całości wykonany z korka – tkaniny korkowej i korkowego wypełnienia – pochodzących z recyklingu rozdrobnionych korkowych odpadów. Jak podkreśla jury, wygrała prawdziwość i prostota projektu. Jego minimalizm, naturalność i funkcjonalność w całości można odnieść do nowej definicji luksusu, który oznacza maksymalny komfort, bycie off-line i kontakt z naturą. for/rest spełnia w maksymalny sposób wszystkie kryteria konkursowe jako przedmiot służący do rekreacji, podlegający recyklingowi i wykonany w zrównoważony sposób. Jury doceniło też fakt, że autorka pracy, co jest rzadkie, stworzyła nową kategorię produktową.
„for/rest to projekt, który wpadł mi w oko w pierwszej chwili. Nie ma w nim nic, co by było zbędne albo stanowiło nadmiar. Bardzo ważny jest aspekt doświadczenia – obiekt otwiera nas na naturę, skłania do wyciszenia, doświadczenia i rekreacji. To ważne, zwłaszcza w czasach, gdy możliwość kontaktu z naturą staje się luksusem. Sam przedmiot jest przyjemny w odbiorze, estetyczny, przemyślany i w tym sensie pasuje do Mazdy” – tak uzasadnia swój wybór Tomek Rygalik, projektant i juror konkursu.
Projektantka i jurorka Alicja Patanowska zwróciła z kolei uwagę na aspekt ekologiczny i unikalne podejście do kwestii projektowania przyjaznego naturze: „Przekonuje mnie odwaga projektantki i minimalizm tego projektu. To, że został wykonany w ekologiczny, zrównoważony sposób. Nie dość, że jest zrobiony z użyciem materiału pochodzącego z recyklingu – korka – to dodatkowo sam w pełni poddaje się recyklingowi. W czasie kryzysu klimatycznego, potrzebujemy projektów przyjaznych środowisku i zmieniających nasze myślenie oraz nawyki. Potrzebujemy designu, który nauczy nas doceniać kontakt z naturą”.
Przewodniczący jury, Jo Stenuit podsumował wybór jury słowami: „for/rest to projekt, który jest dobry pod każdym względem. To obiekt, która działa, jest funkcjonalny i na dodatek dobrze wygląda. Jest to w zasadzie skończony, gotowy produkt ”.
Zwycięzca mógł być tylko jeden, ale jury zwróciło uwagę na oryginalność i jakość wykonania oraz doskonale przygotowane prezentacje wszystkich finałowych projektów.
W projekcie broszki „Balance” Konstancji Kaźmierczyk zwrócono uwagę na podjętą przez projektantkę próbę stworzenia nowego materiału i podniesienia odpadów korkowych wykorzystanych w projekcie do rangi „szlachetnego minerału” będącego ozdobą biżuterii.
Jury doceniło także świetną historię i klarowność opowieści, którą stworzył Alek Rokosz, prezentując swój projekt huśtawki „Ułanka” – nawiązujący do polskiej i japońskiej tradycji, a także idei Jinba-Ittai (jedność jeźdźca z koniem) będącą jedną z podstaw filozofii projektowania Mazdy.
W projekcie służącym do rozpalania i podtrzymywania ognia „Ignitium” zaprojektowanym przez Karolinę Gardzilewicz dostrzeżono natomiast piękno, rzemieślniczy kunszt i wyrazistą, przekonującą symbolikę – czytelne nawiązania do kultury japońskiej oraz pierwotnych i społecznych potrzeb człowieka.
Członkowie jury chwalili także prostotę, jakość wykonania oraz zmysł estetycznym autora mebli „Pause” stworzonych przez Wojciecha Błaszczyka, również w tym wypadku doceniając nawiązania do japońskiej kultury.
Z kolei w przypadku projektu „Doko” Anny Elizy Gwiazdy jurorzy byli pod wrażeniem analizy wykonanej przez autorkę oraz szczegółowości i sumienności przy opracowywaniu tematu, wykraczających daleko poza sam zaprojektowany obiekt. Jo Stenuit zaznaczył, że gdyby wykonany prototyp cechował się taką doskonałością jak poprzedzająca go praca koncepcyjna – projektantka prawdopodobnie zwyciężyłaby w tej edycji konkursu.
Pierwsza nagroda w wysokości 20 tysięcy zł, statuetka konkursowa oraz tytuł Grand Prix powędrowały do Martyny Piątek. Jury nie przyznało drugiej nagrody.
W związku z tym, że projekt for/rest doskonale wpisuje się w idee i wartości społeczności DesignNature, związane z kreowaniem harmonii człowieka z naturą, Tomek i Gosia Rygalik postanowili uhonorować Martynę Piątek specjalnym wyróżnieniem DesignNature Dot i nagrodą dodatkową w postaci tygodniowego pobytu oraz udziału w Design Summer School 2022 w kreatywnym kampusie w Sobolach.
Projekt „for/rest” oraz pozostałe prace i prototypy finalistów będzie można zobaczyć w maju 2022 na specjalnej wystawie zorganizowanej w ramach najbliższej edycji Łódź Design Festival.
O konkursie: Mazda Design jest konkursem organizowanym przez Mazdę Motor Poland, który nieprzerwanie od 2009 r. nagradza młodych polskich projektantów w takich dziedzinach jak wzornictwo, grafika, architektura czy moda. Za każdym razem jury złożone ze znanych projektantów i dziennikarzy pod honorowym przewodnictwem szefa europejskiego biura designu Mazdy proponuje inne zadania i ocenia je wybierając najlepsze prace. Oprócz nagród w kategoriach otwartych dla wszystkich uczniów i absolwentów kierunków plastycznych, projektowych i technicznych, Mazda Motor Poland przyznaje również Mazda Design Award - nagrodę specjalną wysokości 50 000 zł - autorowi najlepszego polskiego projektu z dziedziny designu zrealizowanego w ciągu ostatnich 3 lat.
Więcej informacji na: www.mazdadesign.pl
Data publikacji: 17.12.2021
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»