Informacja o konserwacji wielkoformatowych obrazów

Podstawowym problemem konserwatorskim jest brak możliwości przemieszczania tak wielkich dzieł bez ryzyka zniszczeń. Monumentalne obrazy w zasadzie od momentu powstania narażone były na uszkodzenia.
Już ich wyniesienie z pracowni malarza wymagało zdjęcia płótna z krosien, zrolowania na wałek, a następnie rozwinięcia i ponownego nabicia. W wypadku zmiany miejsca ekspozycji zabieg ten musiał – i nadal musi – być każdorazowo powtarzany.

Obok uszkodzeń spowodowanych wielokrotnym przebijaniem i rolowaniem płótna powstają także oczywiście zmiany wywołane naturalnym procesem starzenia (np. degradacja celulozy, osłabienie mechaniczne włókien, kruchość, spękania, odspojenia, zmiany kolorystyczne itd.) oraz inne uszkodzenia spowodowane np. przez nieodpowiednie warunki przechowywania lub wręcz ekstremalne sytuacje, jak ukrywanie w czasie drugiej wojny światowej zrolowanego „Hołdu pruskiego” Matejki w piwnicach kościoła w Zamościu.

Wśród nich szczególnie ważne wydają się konserwacje przeprowadzone w latach 2003-2008, których efektem jest przywrócenie pierwotnej estetyki obrazów oraz ich wzmocnienie i stabilizacja stanu technicznego. Planowej konserwacji poddano większość wielkoformatowych dzieł z Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach:
1. H. Siemiradzki „Pochodnie Nerona” – konserwacja w latach 2003–2004
2. J. Matejko „Kościuszko pod Racławicami” – konserwacja w 2006
3. J. Matejko „Hołd Pruski” – konserwacja w latach 2006–2007 wspólnie z Zamkiem
Królewskim na Wawelu
4. J. Matejko „Wernyhora” – konserwacja w 2007
5. J. Chełmoński „Czwórka” – konserwacja techniczna w 2007.
6. J. Stattler „Machabeusze” – konserwacja w 2006
7. A. Piotrowski „Śmierć Wandy” – konserwacja techniczna w 2007
8. H. Siemiradzki „Studium drzewa” – konserwacja techniczna w 2007
9. H. Lipiński „Procesja Bożego Ciała” – konserwacja w latach 2007–2008
10. H. Grabiński „Panieńskie skały” – konserwacja w latach 2007–2008
11. K. Pochwalski „Chłopcy w kąpieli” – konserwacja w 2008

Podsumowując, można stwierdzić, że dzięki przeprowadzonym w ciągu ostatnich pięciu lat konserwacjom stan zachowania wielkoformatowych obrazów galeryjnych w Muzeum Narodowym w Krakowie jest bardzo dobry, a zastosowanie współczesnych metod konserwatorskich daje gwarancje bezpiecznej ekspozycji przez wiele kolejnych lat. Jednakże nie jest to stwierdzenie bezwarunkowe. Przestrzeganie obowiązującej w transporcie zasady, że obraz powinien być przewożony w takiej formie, w jakiej jest eksponowany, praktycznie wyklucza bezpieczny transport obrazów wielkoformatowych, które przecież zawsze muszą być w takich sytuacjach zdejmowane z krosien i nawijane na wałki.
Tak więc oprócz przeprowadzonych zabiegów konserwatorskich, zastosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych i przechowywania w odpowiednio wyposażonych i kontrolowanych salach muzealnych podstawowym warunkiem niezmienności stanu zachowania obrazów wielkoformatowych jest ich ekspozycja w jednym miejscu oraz ograniczenie ich przewozu do minimum.
Data publikacji: 8.02.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»