WA: HARMONIA. JAPOŃSKI DESIGN DZIŚ

Instytut Wzornictwa Przemysłowego, ul. Świętojerska 5/7, Warszawa
Sala im. prof. Wandy Telakowskiej
10.00 - 19.00 codziennie oprócz poniedziałków
WSTĘP WOLNY
Przygotowanie wystawy: Japan Foundation
Kuratorzy wystawy: Hiroshi Kashiwagi, Masafumi Fukagawa, Shu Hagiwara, Noriko Kawakami
Komisarz wystawy: Ewa Cieślik, IWP
Scenografia wystawy: Hiroshi Yoneya, Ken Kimizuka,Yumi Masuko
Aranżacja wystawy i opracowanie graficzne: Sophie Kumpera

„WA, wartość znakomicie godna szacunku, opiera się na zasadzie, iż trzeba unikać wszelkiej niezgody” – tak brzmi pierwsze zdanie w ogłoszonej w 604 roku pierwszej konstytucji japońskiego cesarstwa. Od tego czasu dla Japończyków „WA” przez wieki było synonimem idealnej zgody, która musi królować między wszystkimi istnieniami, w tym ożywionymi i nieożywionymi. Z czasem termin ten zaczął również oznaczać „rzeczy japońskie”. Pojęcie „wa” zaczęto wręcz używać jako przeciwieństwo do pojęcia „yô” („Zachód”). Tę bipolaryzację można odnaleźć np. w pojęciach washoku/yôshoku (kuchnia japońska/kuchnia zachodnia) lub w wafuku/yôfuku (tradycyjny strój japoński/tradycyjny garnitur europejski).

Obiekty wyeksponowane zostały według podziału na 12 kategorii (odpowiadających różnym typom użytkowania, m.in. sztuka stołu, akcesoria łazienkowe, zabawki, ubrania i dodatki) oraz sześć słów - kluczy, ilustrujących koncepcje, uczucia i gusta obecne we wzornictwie japońskim: Kawaii (uroczy), Kurafuto – (niepowtarzalny), Kime (finezyjny), Tezawari (zmysłowy w dotyku), Minimaru (minimalistyczny) i Kokorokubari (przemyślany)*.
Wystawę przygotowała Japan Foundation. Celem tej założonej w 1972 roku instytucji jest promocja dialogu pomiędzy Japonią a innymi krajami za pośrednictwem kultury. Więcej informacji o wystawie na stornie Japan Fundation.
Data publikacji: 10.02.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»