Nowe, cieplejsze oblicze starej szkoły
Jednymi z największych konsumentów energii w Polsce, obok nieocieplonych bloków i domów, są także liczne budynki użyteczności publicznej. Wśród nich znajdują się szkoły czy szpitale, których znaczną część budżetu pochłania drogie ogrzewanie.
Jest ono tak kosztowne, gdyż budynki tracą niepotrzebnie duże ilości energii przez nieocieplone ściany, dachy i stare okna. Najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku, jak pokazuje na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie najnowszy raport ROCKWOOL Polska – okazuje się termomodernizacja.
Przedsięwzięcie nie tylko skutecznie obniża koszty ogrzewania, ale także poprawia komfort użytkowania budynku.Szkoła na piątkę. Przykładem udanej termomodernizacji budynku gminnego jest inwestycja zrealizowana w 2005 roku w Szkole Podstawowej nr 12 w Lubinie. Przeprowadzono wówczas kompleksowy remont budynku, który objął:
• ocieplenie ścian zewnętrznych metodą BSO przy użyciu materiału izolacyjnego o grubości 13 cm,
• ocieplenie ścian piwnic materiałem izolacyjnym o grubości 10 cm,
• ocieplenie stropodachu wentylowanego,
• wymianę starych, drewnianych okien na energooszczędne okna PCV z zamontowanymi
nawiewnikami ciśnieniowymi,
• wymianę całej instalacji c.o. wraz z grzejnikami, które zaopatrzono w zawory termostatyczne.
Warto dobrze ocieplać Realizacja przedsięwzięcia pozwoliła na uzyskanie oszczędności energii rzędu aż 60% przy jednoczesnym polepszeniu komfortu cieplnego w pomieszczeniach szkoły. Dzięki termomodernizacji poprawie uległ także stan techniczny budynku oraz jego wygląd – komentuje Bożena Kowal, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie. Eksperci Krajowej Agencji Poszanowania Energii zwracają uwagę na jeszcze jedną ważną korzyść, która została osiągnięta podczas ocieplania Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie. Mowa tu o prawidłowej cyrkulacji powietrza w remontowanych pomieszczeniach. W szkole udało się ją uzyskać między innymi poprzez zamontowanie stolarki okiennej z wbudowanymi nawiewnikami ciśnieniowymi.
Dzięki temu jest zapewniony odpowiedni mikroklimat w budynku, a tym samym nie powstają szkodliwe dla zdrowia grzyby i zawilgocenia. Co jeszcze jest ważne? Planowanie termomodernizacji w budynkach oświatowych powinno być szczególnie dobrze przemyślane z wielu względów. W tych przypadkach ważna jest nie tylko poprawa wykorzystania energii w budynkach, skutkująca lepszym komfortem cieplnym i mniejszymi rachunkami za ogrzewanie, ale także bezpieczeństwo dzieci i młodzieży przebywających w szkole.
Dlatego planując termomdernizację w budynkach oświatowych, zarządcy powinni zwrócić szczególną uwagę na wybór
odpowiedniej jakości materiałów izolacyjnych, w tym na ich cechy związane z bezpieczeństwem pożarowym i trwałością – mówi Tomasz Kwiatkowski, doradca technicznych ROCKWOOL Polska.
Wzorowa gmina Na terenie Lubina, oprócz szkoły nr 12, poddano termomodernizacji w latach 2005–2007 aż 20 obiektów oświatowych (w tym 8 placówek szkolnych i 12 przedszkolnych). Celem projektu była redukcja zapotrzebowania na energię cieplną przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2. Łącznie ocieplono ok. 33 tys. m2 ścian zewnętrznych, 28 tys. m2 stropodachów, wymieniono 9 tys. m2 okien i zamontowano nawiewniki w każdym remontowanym pomieszczeniu. Ponadto zmodernizowano 21 układów centralnego ogrzewania, wymieniając m.in. grzejniki i montując zawory termostatyczne. Dzięki podjętym działaniom uzyskano dla budynków średnio 35% oszczędności energii w stosunku do jej zużycia w 2006 roku. Dodatkowym efektem mniejszego zużycia energii jest
ograniczenie emisji CO2 na terenie gminy Lubin o blisko 7,5 tys. ton rocznie. Informacja została przygotowana na podstawie raportu z serii „Szóste Paliwo" pt.: „Termolokata – inwestycja w ciepły dom", opracowanego przez Primum Polska (dawniej Ecofys Poland) na zlecenie ROCKWOOL Polska.
To już trzeci raport firmy poświęcony zagadnieniu efektywności energetycznej w budownictwie. Tym razem odpowiada on na pytania, czy warto przeprowadzić termomodernizację budynku, jak ocenić opłacalność takiej inwestycji oraz kiedy zwrócą się poniesione na nią wydatki. Z raportu można się także dowiedzieć, jak zdobyć środki finansowe na realizację tego typu przedsięwzięcia. Szczegółowe informacje na temat termomodernizacji dostępne są również na stronie www.termolokata.pl.
W kolejnej informacji, inspirowanej raportem „Termolokata – inwestycja w ciepły dom", pokażemy, jak najlepiej zaplanować termomodernizację i gdzie można starać się o wsparcie finansowe na realizację tego typu inwestycji.
Jest ono tak kosztowne, gdyż budynki tracą niepotrzebnie duże ilości energii przez nieocieplone ściany, dachy i stare okna. Najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku, jak pokazuje na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie najnowszy raport ROCKWOOL Polska – okazuje się termomodernizacja.
Przedsięwzięcie nie tylko skutecznie obniża koszty ogrzewania, ale także poprawia komfort użytkowania budynku.Szkoła na piątkę. Przykładem udanej termomodernizacji budynku gminnego jest inwestycja zrealizowana w 2005 roku w Szkole Podstawowej nr 12 w Lubinie. Przeprowadzono wówczas kompleksowy remont budynku, który objął:
• ocieplenie ścian zewnętrznych metodą BSO przy użyciu materiału izolacyjnego o grubości 13 cm,
• ocieplenie ścian piwnic materiałem izolacyjnym o grubości 10 cm,
• ocieplenie stropodachu wentylowanego,
• wymianę starych, drewnianych okien na energooszczędne okna PCV z zamontowanymi
nawiewnikami ciśnieniowymi,
• wymianę całej instalacji c.o. wraz z grzejnikami, które zaopatrzono w zawory termostatyczne.
Warto dobrze ocieplać Realizacja przedsięwzięcia pozwoliła na uzyskanie oszczędności energii rzędu aż 60% przy jednoczesnym polepszeniu komfortu cieplnego w pomieszczeniach szkoły. Dzięki termomodernizacji poprawie uległ także stan techniczny budynku oraz jego wygląd – komentuje Bożena Kowal, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie. Eksperci Krajowej Agencji Poszanowania Energii zwracają uwagę na jeszcze jedną ważną korzyść, która została osiągnięta podczas ocieplania Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie. Mowa tu o prawidłowej cyrkulacji powietrza w remontowanych pomieszczeniach. W szkole udało się ją uzyskać między innymi poprzez zamontowanie stolarki okiennej z wbudowanymi nawiewnikami ciśnieniowymi.
Dzięki temu jest zapewniony odpowiedni mikroklimat w budynku, a tym samym nie powstają szkodliwe dla zdrowia grzyby i zawilgocenia. Co jeszcze jest ważne? Planowanie termomodernizacji w budynkach oświatowych powinno być szczególnie dobrze przemyślane z wielu względów. W tych przypadkach ważna jest nie tylko poprawa wykorzystania energii w budynkach, skutkująca lepszym komfortem cieplnym i mniejszymi rachunkami za ogrzewanie, ale także bezpieczeństwo dzieci i młodzieży przebywających w szkole.
Dlatego planując termomdernizację w budynkach oświatowych, zarządcy powinni zwrócić szczególną uwagę na wybór
odpowiedniej jakości materiałów izolacyjnych, w tym na ich cechy związane z bezpieczeństwem pożarowym i trwałością – mówi Tomasz Kwiatkowski, doradca technicznych ROCKWOOL Polska.
Wzorowa gmina Na terenie Lubina, oprócz szkoły nr 12, poddano termomodernizacji w latach 2005–2007 aż 20 obiektów oświatowych (w tym 8 placówek szkolnych i 12 przedszkolnych). Celem projektu była redukcja zapotrzebowania na energię cieplną przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2. Łącznie ocieplono ok. 33 tys. m2 ścian zewnętrznych, 28 tys. m2 stropodachów, wymieniono 9 tys. m2 okien i zamontowano nawiewniki w każdym remontowanym pomieszczeniu. Ponadto zmodernizowano 21 układów centralnego ogrzewania, wymieniając m.in. grzejniki i montując zawory termostatyczne. Dzięki podjętym działaniom uzyskano dla budynków średnio 35% oszczędności energii w stosunku do jej zużycia w 2006 roku. Dodatkowym efektem mniejszego zużycia energii jest
ograniczenie emisji CO2 na terenie gminy Lubin o blisko 7,5 tys. ton rocznie. Informacja została przygotowana na podstawie raportu z serii „Szóste Paliwo" pt.: „Termolokata – inwestycja w ciepły dom", opracowanego przez Primum Polska (dawniej Ecofys Poland) na zlecenie ROCKWOOL Polska.
To już trzeci raport firmy poświęcony zagadnieniu efektywności energetycznej w budownictwie. Tym razem odpowiada on na pytania, czy warto przeprowadzić termomodernizację budynku, jak ocenić opłacalność takiej inwestycji oraz kiedy zwrócą się poniesione na nią wydatki. Z raportu można się także dowiedzieć, jak zdobyć środki finansowe na realizację tego typu przedsięwzięcia. Szczegółowe informacje na temat termomodernizacji dostępne są również na stronie www.termolokata.pl.
W kolejnej informacji, inspirowanej raportem „Termolokata – inwestycja w ciepły dom", pokażemy, jak najlepiej zaplanować termomodernizację i gdzie można starać się o wsparcie finansowe na realizację tego typu inwestycji.
Data publikacji: 26.11.2009
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»