Projekt MHP traktuje Zamek z szacunkiem
Autorzy wykazali wrażliwość na historyczne znaczenie lokalizacji i z powodzeniem zaproponowali takie usytuowanie budynku w historycznym otoczeniu, które nie stwarza konkurencji dla Zamku Ujazdowskiego – czytamy we wczorajszym uzasadnieniu werdyktu w sprawie nagrody dla projektu Muzeum Historii Polski w Warszawie. Konkurs wygrała luksemburska pracownia Paczowski et Fritsch Architectes.
Celem komisji było wyłonienie takiego rozwiązania architektonicznego, które uwzględniałoby szereg problemów związanych z lokalizacją obiektu – takich jak przekrycie Trasy Łazienkowskiej, relacja z Zamkiem Ujazdowskim i zaproponowanie wytycznych dla zaprojektowania otaczających kompleksów zieleni miejskiej. Propozycja pracowni Paczkowski Et Fritsch Architektes z Luksemburga, która wygrała konkurs, odpowiada tym wymaganiom. Architekci zaproponowali rozwiązanie, które przywraca jedność parku, zaburzoną wcześniej przez wykop Trasy Łazienkowskiej. Projekt nowego Muzeum jest inspirowany dynamiczną ideą mostu – ma spinać brzegi Trasy, łączyć i integrować poszczególne segmenty historycznej zabudowy. W uzasadnieniu werdyktu czytamy, że autorzy wykazali wrażliwość na historyczne znaczenie lokalizacji i z powodzeniem zaproponowali takie usytuowanie budynku w otoczeniu, które nie stwarza konkurencji dla Zamku Ujazdowskiego. Wręcz przeciwnie – obecność Zamku okazuje się jednym z jego najbardziej wartościowych aktywów. Architektura, z którą mamy tutaj do czynienia jest prosta i elegancka, ale – jak to było określone już w założeniach konkursu – nie jest banalna.
Gmach zaprojektowano jako przejrzysty w formie pawilon, z klarownym funkcjonalnym podziałem wnętrz. Jego kompozycja jest ustrukturyzowana jest wzdłuż wewnętrznej uliczki-forum. Po jednej jej stronie rozmieszczone zostaną sale ekspozycyjne, a po drugiej pomieszczenia administracyjne i techniczne. Niewątpliwą zaletą projektu jest elastyczność rozwiązań wnętrz.
Co ciekawe od strony Trasy Łazienkowskiej fasada budynku będzie przeszklona, co pozwoli osobom przejeżdżającym tamtędy w stronę centrum widzieć ekspozycję. Być może w ten sposób budynek Muzeum stanie się olbrzymim kulturalnym znakiem orientacyjnym na mapie miasta. Także dach budynku ma być w zamyśle projektantów prześwietlony, ale – co ważne – na dachu zostaną umieszczone specjalne ekrany zatrzymujące promienie słoneczne od strony południowej i dostosowujące natężenie naturalnego oświetlenia w zależności od pory roku pod kątem optymalnej ekspozycji.
Drugie miejsce w konkursie zajęli architekci z pracowni EMJEDNACZARCHITEKCI z Polski. Zaproponowany przez zespół projekt obiektu przewiduje, że wejście do Muzeum będzie się znajdować bezpośrednio przy Al. Ujazdowskich i będzie stanowiło rząd monumentalnych, około 12-metrowych, interaktywnych, ażurowych, granitowych (betonowych) ścian, które miałyby tworzyć multimedialny spektakl informacyjny. Bramę wejściową oraz stworzony wokół niej placyk połączy z Muzeum aleja, którą zaprojektowano po śladzie istniejącej alei parkowej, wzdłuż Trasy Łazienkowskiej. Bezpośrednio przed głównym wejściem do MHP zaprojektowano plac będący miejscem powiązań komunikacyjnych z placem przed Zamkiem Ujazdowskim (Centrum Sztuki Współczesnej), oraz ul. Jazdów. Zgodnie z założeniami projektu budynek Muzeum będzie się składał z dwóch części: pierwszą będzie obiekt zasadniczy muzeum, drugą przeznaczono natomiast na pomieszczenia administracyjno-magazynowe. Obie części zostałyby połączone łącznikiem na poziomie +1. Na wykończenie obiektu przewidziano naturalne materiały związane z tradycyjnym budownictwem na terenie Polski tj. drewno dębowe, granit, cynk. Drewniane słupy okalające bryłę budynku zaprojektowano z drewna klejonego, na fasadę projektanci zaproponowali okładziny z ciętych bloków granitowych.
Trzecie miejsce w konkursie zdobył projekt należący do pracowni Jakuba Krzyczkowskiego. Prócz trzech pierwszych nagród jury przyznało także trzy wyróżnienia: dla pracowni Ewy Kuryłowicz, JEMS Architekci i dla japońskiej ARCHITECTS TEEHOUSE. Warto przypomnieć, że w I etapie w konkursie brały udział 324 prace – do finału zakwalifikowało się zaledwie dziesięć. Międzynarodowy Konkurs Architektoniczny odbywał się pod patronatem Światowej Unii Architektów (UIA) oraz Stowarzyszenia Architektów Rzeczpospolitej Polskiej (SARP). W jury zasiadały sławy światowej architektury: ong Soung Kimm z Korei Południowej, Christine Dalnoky z Francji, Aurelio Galfetti ze Szwajcarii, Ryszard Jurkowski, Grzegorz Buczek, Andrzej Rottermund, Marek Mikos i Tomasz Merta z Polski, Rafael Moneo z Hiszpanii i Eduardo Souto de Moura z Portugalii.
Źródło: www.kompasinwestycji.pl
Celem komisji było wyłonienie takiego rozwiązania architektonicznego, które uwzględniałoby szereg problemów związanych z lokalizacją obiektu – takich jak przekrycie Trasy Łazienkowskiej, relacja z Zamkiem Ujazdowskim i zaproponowanie wytycznych dla zaprojektowania otaczających kompleksów zieleni miejskiej. Propozycja pracowni Paczkowski Et Fritsch Architektes z Luksemburga, która wygrała konkurs, odpowiada tym wymaganiom. Architekci zaproponowali rozwiązanie, które przywraca jedność parku, zaburzoną wcześniej przez wykop Trasy Łazienkowskiej. Projekt nowego Muzeum jest inspirowany dynamiczną ideą mostu – ma spinać brzegi Trasy, łączyć i integrować poszczególne segmenty historycznej zabudowy. W uzasadnieniu werdyktu czytamy, że autorzy wykazali wrażliwość na historyczne znaczenie lokalizacji i z powodzeniem zaproponowali takie usytuowanie budynku w otoczeniu, które nie stwarza konkurencji dla Zamku Ujazdowskiego. Wręcz przeciwnie – obecność Zamku okazuje się jednym z jego najbardziej wartościowych aktywów. Architektura, z którą mamy tutaj do czynienia jest prosta i elegancka, ale – jak to było określone już w założeniach konkursu – nie jest banalna.
Gmach zaprojektowano jako przejrzysty w formie pawilon, z klarownym funkcjonalnym podziałem wnętrz. Jego kompozycja jest ustrukturyzowana jest wzdłuż wewnętrznej uliczki-forum. Po jednej jej stronie rozmieszczone zostaną sale ekspozycyjne, a po drugiej pomieszczenia administracyjne i techniczne. Niewątpliwą zaletą projektu jest elastyczność rozwiązań wnętrz.
Co ciekawe od strony Trasy Łazienkowskiej fasada budynku będzie przeszklona, co pozwoli osobom przejeżdżającym tamtędy w stronę centrum widzieć ekspozycję. Być może w ten sposób budynek Muzeum stanie się olbrzymim kulturalnym znakiem orientacyjnym na mapie miasta. Także dach budynku ma być w zamyśle projektantów prześwietlony, ale – co ważne – na dachu zostaną umieszczone specjalne ekrany zatrzymujące promienie słoneczne od strony południowej i dostosowujące natężenie naturalnego oświetlenia w zależności od pory roku pod kątem optymalnej ekspozycji.
Drugie miejsce w konkursie zajęli architekci z pracowni EMJEDNACZARCHITEKCI z Polski. Zaproponowany przez zespół projekt obiektu przewiduje, że wejście do Muzeum będzie się znajdować bezpośrednio przy Al. Ujazdowskich i będzie stanowiło rząd monumentalnych, około 12-metrowych, interaktywnych, ażurowych, granitowych (betonowych) ścian, które miałyby tworzyć multimedialny spektakl informacyjny. Bramę wejściową oraz stworzony wokół niej placyk połączy z Muzeum aleja, którą zaprojektowano po śladzie istniejącej alei parkowej, wzdłuż Trasy Łazienkowskiej. Bezpośrednio przed głównym wejściem do MHP zaprojektowano plac będący miejscem powiązań komunikacyjnych z placem przed Zamkiem Ujazdowskim (Centrum Sztuki Współczesnej), oraz ul. Jazdów. Zgodnie z założeniami projektu budynek Muzeum będzie się składał z dwóch części: pierwszą będzie obiekt zasadniczy muzeum, drugą przeznaczono natomiast na pomieszczenia administracyjno-magazynowe. Obie części zostałyby połączone łącznikiem na poziomie +1. Na wykończenie obiektu przewidziano naturalne materiały związane z tradycyjnym budownictwem na terenie Polski tj. drewno dębowe, granit, cynk. Drewniane słupy okalające bryłę budynku zaprojektowano z drewna klejonego, na fasadę projektanci zaproponowali okładziny z ciętych bloków granitowych.
Trzecie miejsce w konkursie zdobył projekt należący do pracowni Jakuba Krzyczkowskiego. Prócz trzech pierwszych nagród jury przyznało także trzy wyróżnienia: dla pracowni Ewy Kuryłowicz, JEMS Architekci i dla japońskiej ARCHITECTS TEEHOUSE. Warto przypomnieć, że w I etapie w konkursie brały udział 324 prace – do finału zakwalifikowało się zaledwie dziesięć. Międzynarodowy Konkurs Architektoniczny odbywał się pod patronatem Światowej Unii Architektów (UIA) oraz Stowarzyszenia Architektów Rzeczpospolitej Polskiej (SARP). W jury zasiadały sławy światowej architektury: ong Soung Kimm z Korei Południowej, Christine Dalnoky z Francji, Aurelio Galfetti ze Szwajcarii, Ryszard Jurkowski, Grzegorz Buczek, Andrzej Rottermund, Marek Mikos i Tomasz Merta z Polski, Rafael Moneo z Hiszpanii i Eduardo Souto de Moura z Portugalii.
Źródło: www.kompasinwestycji.pl
Data publikacji: 14.12.2009
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»