Konkurs "TARNÓW - NOWE MIASTO"

Konkurs
KONKURS NA OPRACOWANIE KONCEPCJI ZAGOSPODAROWANIA POŁUDNIOWO-ZACHODNIEJ CZĘŚCI ŚRÓDMIEŚCIA TARNOWA, W TYM POPRZEMYSŁOWEGO TERENU BYŁEGO OWINTARU

Konkurs polega na opracowaniu przez Uczestników pracy konkursowej zawierającej koncepcję zagospodarowania południowo-zachodniej części śródmieścia Tarnowa, w tym poprzemysłowego terenu byłego Zakładu „Owintar” - „TARNÓW-NOWE MIASTO”. Opracowanie to dotyczy terenów poprzemysłowych dawnego Zakładu „Owintar” wraz z otoczeniem (Planty Kolejowe im. Józefa Jakubowskiego, dworzec autobusowy, teren Miejskiego Klubu Sportowego Tarnovia i zabudowa wzdłuż rampy kolejowej do ul. Towarowej i potoku Wątok, tereny PKP z dworcem kolejowym i budowanym parkingiem Park & Ride przy ul. Do Huty, kościół p.w. św. Rodziny – neogotycka bazylika księży ze Zgromadzenia Misjonarzy św. Wincentego 'a Paulo, plac Tadeusza Kościuszki i kwartał zabudowy ograniczony ulicami: Krakowską, Bandrowskiego i Narutowicza).

Celem Konkursu jest uzyskanie przez Miasto realnych ekonomicznie oraz niezależnych od siebie propozycji autorskich rozwiązań w zakresie objętej Konkursem Koncepcji zagospodarowania, dla wskazanego obszaru Tarnowa, które byłyby możliwe do akceptacji przez interesariuszy oraz do urzeczywistnienia jako prawo miejscowe (uchwała Rady Miejskiej).

Obszar objęty Konkursem i jego usytuowanie

Obszar objęty Konkursem położony jest w południowo-zachodniej części śródmieścia Tarnowa. Zajmuje powierzchnię ok. 55,4 ha, a wyznaczają go: ul. Krakowska, skwer Księdza Jerzego Popiełuszki, ul. Ujejskiego, teren kościoła oo. Misjonarzy, ulica i plac Kościuszki, ul. Bema, ul. Bandrowskiego, ul. Narutowicza, ul. Wita Stwosza, ul. Towarowa, potok Wątok, ul. Spytki z Melsztyna i ul. Do Huty. Obszar obejmuje działki prywatne, komunalne i tereny PKP, w części zabudowane, w tym obiektami o złym stanie technicznym i bezwartościowej architekturze przewidzianymi do likwidacji, a w części stanowiące pustostany z dziko rosnącą zielenią. W obszarze Konkursu znajdują się również skwery, place i park miejski – Planty Kolejowe, a także siedziba Komendy Miejskiej Policji, tereny Miejskiego Klubu Sportowego Tarnovia.


Wytyczne do Koncepcji zagospodarowania opracowywanej w ramach Konkursu
Wytyczne wynikające ze zgłoszonych wniosków o zmianę Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasta Tarnowa

Opracowanie koncepcji powinno uwzględnić obowiązujące Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasta Tarnowa, przyjęte uchwałą Nr XI/214/99 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 15 lipca 1999 r., zmienione uchwałami Rady Miejskiej w Tarnowie Nr XV/237/2003 z dnia 16 października 2003 r., Nr XLIII/766/2005 z dnia 22 grudnia 2005 r., Nr LI/986/2006 z dnia 26 października 2006 r., Nr LVI/716/2010 z dnia 4 listopada 2010 r. oraz Nr LVII/705/2014 z dnia 25 września 2014 r. (Załącznik A do Regulaminu – Wyciąg ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasta Tarnowa - dla obszaru objętego opracowaniem konkursowym). Wymienione uchwały znajdują się w BIP Organizatora.

UWAGA: od czasu uchwalenia ostatniej zmiany, do Prezydenta Miasta Tarnowa nie wpłynął żaden wniosek dotyczący zmiany przedmiotowego dokumentu.

Wytyczne z zakresu rewitalizacji obszaru

Opracowanie koncepcji zagospodarowania południowo-zachodniej części śródmieścia Tarnowa, głównie pustostanów poprzemysłowych, powinno uwzględnić nadrzędny cel rewitalizacji tej części miasta, tj. przekształcenie obszaru zdegradowanego w obszar odnowiony i chętnie odwiedzany przez mieszkańców/przybyszów, z racji:
a) działań na rzecz społeczności lokalnej, w tym zachęcających do angażowania się jak największej grupy interesariuszy w proces zmiany wskazanego fragmentu śródmieścia,
b) ożywienia społeczno-gospodarczego i lokalnej gospodarki oraz podniesienia jakości przestrzeni publicznej, w tym terenów zieleni, zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i estetyki,
c) rozwoju rekreacji i turystyki w oparciu o tożsamość lokalną, przy wykorzystaniu położenia obszaru objętego Konkursem w pobliżu dworca kolejowego i autobusowego,
d) podniesienia poziomu bezpieczeństwa, dzięki likwidacji niezabezpieczonych pustostanów i terenów pozostających bez funkcjonalnego zagospodarowania,
e)
likwidacji utrudnień w swobodnej komunikacji pomiędzy obszarem śródmiejskim objętym Konkursem, a Zabłociem - południową częścią miasta za torami PKP.

Wytyczne z zakresu istniejącego i planowanego zagospodarowania terenu
Organizator zaleca Uczestnikom analizę istniejącej zabudowy i uwzględnienie w opracowanej Koncepcji zagospodarowania budynków uznanych za wartościowe, wprowadzenie możliwości budowy nowych obiektów poprzez wskazanie ich lokalizacji i funkcji oraz nowatorskie i/lub niestandardowe rozwiązania architektoniczne/lub urbanistyczne, tak by, koncepcja stworzyła przyjazną mieszkańcom i firmom przestrzeń miejską.

Organizator oczekuje od Uczestników propozycji nowego, w tym usługowego zagospodarowania całego obszaru objętego Konkursem, w odniesieniu do obecnego zagospodarowania terenów sąsiednich, w tym z zakresu inwestycji miejskich przedstawionych w Załączniku G do Regulaminu – Inwestycje miejskie istniejące, prowadzone i zamierzone w obszarze oraz sąsiedztwie obszaru objętego Konkursem, a także w odniesieniu do realiów ekonomicznych, o których mowa w pkt 3f niniejszego rozdziału oraz Struktury własności nieruchomości, przedstawionej w Załączniku C do Regulaminu.

Ponadto Organizator oczekuje od Uczestników propozycji wykorzystania na inne funkcje terenów kolejowych, z wyłączeniem terenu wskazanego w Załączniku D do Regulaminu - Pas terenu pozostającego w wyłącznej dyspozycji PKP jako obszar komunikacji kolejowej.

Wytyczne komunikacyjne

Zaproponowane w Koncepcji zagospodarowania rozwiązania komunikacyjne dla obsługi obszaru objętego Konkursem powinny stworzyć zintegrowany układ komunikacyjny ulic i placów publicznych oraz dróg wewnętrznych, przy zachowaniu zasad podnoszących bezpieczeństwo i komfort pieszych, rowerzystów i użytkowników komunikacji publicznej.

W Koncepcji zagospodarowania należy przewidzieć obsługę obszaru objętego Konkursem od strony ul. Bandrowskiego oraz zaplanować obsługę obszaru wzdłuż linii kolejowej.

Ponadto należy zaproponować sposób obsługi obszaru z ul. Krakowskiej, utrzymując jej rangę jako głównego wjazdu do Tarnowa od strony zachodniej oraz przewidzieć skrzyżowanie ul. Krakowskiej z ul. Narutowicza i ul. Sikorskiego, włączając w to komunikację pieszą i rowerową.

Wymaga się także przedstawienia propozycji bezkolizyjnego połączenie komunikacją samochodową, pieszą i rowerową obszaru objętego Konkursem, z ul. Tuchowską.

Dodatkowo należy określić zasady parkowania i przewidzieć potencjalne lokalizacje parkingów w obszarze objętym Konkursem.

Wytyczne z zakresu infrastruktury technicznej

W Koncepcji zagospodarowania należy przewidzieć kierunki i ewentualne trasy uzbrojenia obszaru objętego Konkursem w oparciu o infrastrukturę istniejącą i planowaną.

Ponadto należy zaproponować sposób odwodnienia terenów inwestycyjnych i gospodarowania wodami opadowymi obszaru objętego Konkursem, w nawiązaniu do stanu istniejącego, przedstawionego w Załączniku F do Regulaminu – Sieci i urządzenia infrastruktury technicznej oraz do inwestycji przedstawionych w Załączniku G do Regulaminu – Inwestycje miejskie istniejące, prowadzone i zamierzone w obszarze oraz sąsiedztwie obszaru objętego Konkursem.

Wytyczne z zakresu zieleni
W Koncepcji zagospodarowania należy zachować wartościową zieleń istniejącą, w tym powierzchniowego pomnika przyrody, jakim od 1993 r. są Planty Kolejowe, powstałe w 1889r. po przejęciu przez Zarząd Miasta, Plant Książęcych (założonych w latach 60-ych XIX w. jako zieleń towarzysząca browarowi książąt Sanguszków).

Uwzględnić należy również rozplanowanie od nowa zieleni placu Tadeusza Kościuszki. Zaproponowane rozwiązania powinny umożliwić nie tylko zachowanie, ale także wzrost i rozwój tej zieleni oraz ekspozycję najcenniejszych egzemplarzy drzew.

Nową zieleń winno się zaproponować w oparciu o szlachetne, liściaste gatunki drzew. Tereny zieleni należy przy tym odpowiednio skomponować z otaczającą zabudową.

W opracowanej Koncepcji zagospodarowania komplementarnie uwzględnić należy elementy małej architektury i możliwość lokalizacji powierzchni ekspozycyjno-wystawienniczych, obiekty publicznych toalet, obsługę komunikacyjną terenów zieleni, w tym ciągi piesze i rowerowe, z zapewnieniem nowoczesnych rozwiązań sprzyjających osobom z małymi dziećmi, osobom niepełnosprawnym i starszym.

Wytyczne konserwatorskie
Objęta Konkursem Koncepcja zagospodarowania musi uwzględnić ochronę zabytkowych obiektów:
a) dworcowego zespołu urbanistycznego XIX/XX w., wpisanego do rejestru zabytków decyzją Konserwatora Zabytków A- 80 z dnia 1 grudnia 1975 r.,
b) fragmentu układu urbanistycznego XVIII-XIX w. (zawarty pomiędzy ul. Krakowską, ul. Gen. Józefa Bema, ul. Bandrowskiego i ul. Narutowicza), wpisanego do rejestru zabytków dec. Konserwatora Zabytków A-86 z dnia 12 kwietnia 1976 r.,
c) kościoła oo. Misjonarzy pw. Św. Rodziny wraz z plebanią 1904-1907 r., wpisanych do rejestru zabytków dec. Konserwatora Zabytków A- 319 z dnia 19 października 1989 r.,
d) komina dawnego browaru książąt Sanguszków z 1894 r., wpisanego do rejestru zabytków decyzją Konserwatora Zabytków A-134/M z dnia 4 kwietnia 2008 r., a wskazanych w Załączniku B do Regulaminu – Kopie decyzji wpisu do rejestru zabytków.

Ponadto Organizator zaleca, aby w opracowanej Koncepcji zagospodarowania wzięto pod uwagę konieczność wyeksponowania tablicy z 1929 r. upamiętniającej dziesiątą rocznicę Odrodzenia Polski, w ramach idei sadzenia „dębów wolności”, umieszczonej na terenie Plant Kolejowych.

Kryteria oceny prac konkursowych
Prace konkursowe będą oceniane według następujących kryteriów:
• atrakcyjność i funkcjonalność proponowanych rozwiązań urbanistycznych kreujących „NOWE MIASTO” (kryterium K-1), - (40%)
Przez atrakcyjność i funkcjonalność proponowanych rozwiązań urbanistycznych kreujących „NOWE MIASTO”, Organizator rozumie w szczególności:
- nowatorstwo i oryginalność,
- walory estetyczne,
- sposób zagospodarowania wskazanego obszaru, w tym ekonomikę wykorzystania przestrzeni.

• jakość powiązań komunikacyjnych i relacji przestrzennych z terenami otaczającymi  (kryterium K-2), - (40%)
Przez jakość powiązań komunikacyjnych i relacji przestrzennych z terenami otaczającymi, Organizator rozumie w szczególności:
- nowoczesny, racjonalny i czytelny układ rozwiązań komunikacyjnych,
- bezpieczeństwo proponowanych rozwiązań,
- wpisanie nowej struktury w otaczający krajobraz miejski.

• realność ekonomiczną proponowanych rozwiązań (kryterium K-3), - (20%)
Przez realność ekonomiczną proponowanych rozwiązań Organizator rozumie elementy opisane w lit. f) ppkt 2.3.1. rozdziału VIII.

Nagrody

Organizator przewiduje przyznanie w Konkursie nagród i wyróżnień pieniężnych, których łączna kwota wynosi maksymalnie 180 000 zł.

Uczestnikom, których prace konkursowe zgodnie z Regulaminem uzyskają w  Konkursie pierwszą, drugą i trzecią pozycję w rankingu punktowym, zostaną przyznane odpowiednio nagrody pieniężne:
• I nagroda pieniężna w wysokości 100 000 zł,
• II nagroda pieniężna w wysokości 40 000 zł,
• III nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł,

Wniosek o dopuszczenie do udziału w Konkursie należy złożyć w terminie do dnia 7 października 2015 r. do godz. 13:00 w Urzędzie Miasta Tarnowa, 33-100 Tarnów, ul. Nowa 4, parter, sala 1A – Kancelaria Główna.

ZAMAWIAJĄCY

Gmina Miasta Tarnowa – Urząd Miasta Tarnowa, 33-100 Tarnów, woj. małopolskie, ul. Mickiewicza 2

Strona konkursu: bip.malopolska.pl


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»