Akustyka przestrzeni biurowej
Osiągnięcie odpowiednich warunków akustycznych w biurach to duże wyzwanie dla inwestorów i architektów projektujących wnętrza przeznaczone do pracy biurowej. Nadmierny hałas wywołany przez działanie sprzętów biurowych, przypadkowe rozmowy i dźwięki dobiegające z zewnątrz, przyczyniają w dużej mierze się do ciągłego rozkojarzenia i problemów z koncentracją, a także obniżenia efektywności oraz sprawności psychofizycznej pracowników.
Choć o akustyce w biurach powiedziano i napisano już wiele, niestety w dalszym ciągu znaczna część pomieszczeń biurowych nie spełnia podstawowych wymagań akustycznych. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest niedokładne określenie funkcji i przeznaczenia danej przestrzeni pracowniczej i w związku w tym niewłaściwy dobór materiałów wykończeniowych odpowiedzialnych za kształtowanie środowiska akustycznego.
W zgodzie z funkcją przestrzeni
Aby optymalnie zaplanować przestrzeń biurową pod względem warunków akustycznych, należy w pierwszej kolejności dobrze zdefiniować funkcję danego wnętrza. - W zależności od tego więc, czy mamy do czynienia z salą konferencyjną przeznaczoną do grupowych narad, wielkoprzestrzennym biurem na planie otwartym, w którym przebywa jednocześnie wielu pracowników, czy też z indywidualnym gabinetem szefa – inaczej będziemy dobierać materiały wykończeniowe, które mają istotny wpływ na akustykę – tłumaczy Anna Baczkowska, architekt i doradca techniczny z firmy Armstrong, światowego lidera na rynku sufitów podwieszanych. Choć na komfort akustyczny składa się wiele czynników, jednym z najistotniejszych we wnętrzu jest sufit. W pomieszczeniach biurowych często stosowanym rozwiązaniem są sufity podwieszane, szczególnie ze względu na ich funkcjonalność. Sufity podwieszane umożliwiają estetyczne ukrycie wszelkich urządzeń serwisowych (kabli i instalacji), pozostawiając do nich swobodny dostęp, dają się łatwo czyścić, montować i demontować. – Zalet jest wiele, ale z punktu widzenia komfortu pracy biurowej, najważniejszą cechą, jaką posiadają nowoczesne sufity podwieszane, są ich parametry akustyczne – podkreśla Anna Baczkowska.
Sufit, który kształtuje otoczenie akustyczne
We wnętrzach, w których liczy się rozumienie mowy, czyli m.in. w salach konferencyjnych, istotne jest zachowanie równowagi pomiędzy pochłanianiem, a izolacyjnością dźwięku. - Kontrola pochłaniania dźwięku i tłumienie hałasu to decydujące czynniki poprawiające rozumienie mowy. Dlatego najlepiej wybrać standardowe sufity podwieszane o średniej gęstości płyt, np. ULTIMA, PERLA, SAHARA i SABBIA – wyjaśnia Anna Baczkowska. Biura o dużej powierzchni zorganizowane na planie otwartym lub biura typu call center, w których jednocześnie pracuje znaczna liczba ludzi, wymagają natomiast maksymalnego ograniczenia hałasu. – Sufity z rodziny OP (open plan) o obniżonej gestości płyt, jak np. ULTIMA OP czy PERLA OP, regulując nadmierne odbicia dźwięków, zapewniają ich pochłanianie na poziomie optymalnym – mówi Anna Baczkowska. Większość przestrzeni biurowych posiada również wydzielone, indywidualne gabinety przeznaczone dla kadry zarządzającej. W takich wnętrzach niezwykle ważna jest poufność. Aby zapewnić maksimum dyskrecji i prywatny charakter wszelkich rozmów, należy zastosować płyty z rodziny dB o zwiększonej gęstości, m.in. ULTIMA dB, PERLA dB i SAHARA dB, które zminimalizują przenikanie dźwięku pomiędzy pomieszczeniami aż o około 40 dB.
Akustyka w parze z estetyką
Współczesne biura to często również oryginalne i designerskie przestrzenie, niejednokrotnie projektowane przez znanych i cenionych architektów. Wydawałoby się, że coś, co jest estetyczne nie może być jednocześnie funkcjonalne. Nowoczesne materiały wykończeniowe, a w tym przede wszystkim sufity podwieszane, zdecydowanie przeczą temu stwierdzeniu. Dziś akustyka wnętrz biurowych może iść w parze z ich estetyką i współczesnym designem. - Projektanci systemów sufitowych w firmie Armstrong stale troszczą się o to, by proponowane rozwiązania były nie tylko ergonomiczne i komfortowe w użytkowaniu, ale również zgodne z najnowszymi trendami wzorniczymi. Naszym klientom proponujemy więc niezwykle ciekawe sufity podwieszane o monolitycznym, jednorodnym wyglądzie oraz oryginalne sufity pływające z rodziny CANOPY – dodaje Anna Baczkowska. Dzięki temu, każda przestrzeń biurowa może stać się komfortowa pod każdym względem – warunków akustycznych i wizualnej atrakcyjności.
Choć o akustyce w biurach powiedziano i napisano już wiele, niestety w dalszym ciągu znaczna część pomieszczeń biurowych nie spełnia podstawowych wymagań akustycznych. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest niedokładne określenie funkcji i przeznaczenia danej przestrzeni pracowniczej i w związku w tym niewłaściwy dobór materiałów wykończeniowych odpowiedzialnych za kształtowanie środowiska akustycznego.
W zgodzie z funkcją przestrzeni
Aby optymalnie zaplanować przestrzeń biurową pod względem warunków akustycznych, należy w pierwszej kolejności dobrze zdefiniować funkcję danego wnętrza. - W zależności od tego więc, czy mamy do czynienia z salą konferencyjną przeznaczoną do grupowych narad, wielkoprzestrzennym biurem na planie otwartym, w którym przebywa jednocześnie wielu pracowników, czy też z indywidualnym gabinetem szefa – inaczej będziemy dobierać materiały wykończeniowe, które mają istotny wpływ na akustykę – tłumaczy Anna Baczkowska, architekt i doradca techniczny z firmy Armstrong, światowego lidera na rynku sufitów podwieszanych. Choć na komfort akustyczny składa się wiele czynników, jednym z najistotniejszych we wnętrzu jest sufit. W pomieszczeniach biurowych często stosowanym rozwiązaniem są sufity podwieszane, szczególnie ze względu na ich funkcjonalność. Sufity podwieszane umożliwiają estetyczne ukrycie wszelkich urządzeń serwisowych (kabli i instalacji), pozostawiając do nich swobodny dostęp, dają się łatwo czyścić, montować i demontować. – Zalet jest wiele, ale z punktu widzenia komfortu pracy biurowej, najważniejszą cechą, jaką posiadają nowoczesne sufity podwieszane, są ich parametry akustyczne – podkreśla Anna Baczkowska.
Sufit, który kształtuje otoczenie akustyczne
We wnętrzach, w których liczy się rozumienie mowy, czyli m.in. w salach konferencyjnych, istotne jest zachowanie równowagi pomiędzy pochłanianiem, a izolacyjnością dźwięku. - Kontrola pochłaniania dźwięku i tłumienie hałasu to decydujące czynniki poprawiające rozumienie mowy. Dlatego najlepiej wybrać standardowe sufity podwieszane o średniej gęstości płyt, np. ULTIMA, PERLA, SAHARA i SABBIA – wyjaśnia Anna Baczkowska. Biura o dużej powierzchni zorganizowane na planie otwartym lub biura typu call center, w których jednocześnie pracuje znaczna liczba ludzi, wymagają natomiast maksymalnego ograniczenia hałasu. – Sufity z rodziny OP (open plan) o obniżonej gestości płyt, jak np. ULTIMA OP czy PERLA OP, regulując nadmierne odbicia dźwięków, zapewniają ich pochłanianie na poziomie optymalnym – mówi Anna Baczkowska. Większość przestrzeni biurowych posiada również wydzielone, indywidualne gabinety przeznaczone dla kadry zarządzającej. W takich wnętrzach niezwykle ważna jest poufność. Aby zapewnić maksimum dyskrecji i prywatny charakter wszelkich rozmów, należy zastosować płyty z rodziny dB o zwiększonej gęstości, m.in. ULTIMA dB, PERLA dB i SAHARA dB, które zminimalizują przenikanie dźwięku pomiędzy pomieszczeniami aż o około 40 dB.
Akustyka w parze z estetyką
Współczesne biura to często również oryginalne i designerskie przestrzenie, niejednokrotnie projektowane przez znanych i cenionych architektów. Wydawałoby się, że coś, co jest estetyczne nie może być jednocześnie funkcjonalne. Nowoczesne materiały wykończeniowe, a w tym przede wszystkim sufity podwieszane, zdecydowanie przeczą temu stwierdzeniu. Dziś akustyka wnętrz biurowych może iść w parze z ich estetyką i współczesnym designem. - Projektanci systemów sufitowych w firmie Armstrong stale troszczą się o to, by proponowane rozwiązania były nie tylko ergonomiczne i komfortowe w użytkowaniu, ale również zgodne z najnowszymi trendami wzorniczymi. Naszym klientom proponujemy więc niezwykle ciekawe sufity podwieszane o monolitycznym, jednorodnym wyglądzie oraz oryginalne sufity pływające z rodziny CANOPY – dodaje Anna Baczkowska. Dzięki temu, każda przestrzeń biurowa może stać się komfortowa pod każdym względem – warunków akustycznych i wizualnej atrakcyjności.
Data publikacji: 13.08.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»