NIEZWYKŁA METAMORFOZA STACJI METRA U1 W HAMBURGU - światło w zgodzie z architekturą

Stacje metra i podziemne przystanki kolei miejskiej, zlokalizowane w centrach dużych miast to ważne ośrodki lokalnego transportu publicznego. Te obiekty, które zostały zbudowane wiele lat temu, poprzez duże natężenie ruchu pasażerskiego i długoletnie użytkowanie przez 24 h/dobę i 7 dni w tygodniu, wymagają gruntownych remontów i dostosowania ich do aktualnych wymogów nowoczesnego transportu publicznego. Nowa farba i wymiana zużytych elementów wyposażenia nie jest dobrym rozwiązaniem. Warto spojrzeć na taką starą i niefunkcjonalną stację metra z innej perspektywy i stworzyć coś zupełnie nowego, co na długo pozostanie w pamięci i być może zostanie nową, architektoniczną wizytówką miasta.  

NIEZWYKŁA METAMORFOZA STACJI METRA U1 W HAMBURGU - światło w zgodzie z architekturą



Taką niezwykłą metamorfozę, całkowicie zmieniającą podziemną stację metra w nowoczesną strefę komunikacji, przeszły perony linii U1 na stacji metra Jungfernstieg w Hamburgu. Po modernizacji stacja wydaje się większa, szersza i wyższa – wszystko to dzięki efektownemu projektowi pracowni WRS Architects & Urban Planners z Hamburga.


Od kilku lat firma Hamburger Hochbahn AG pracuje intensywnie nad bezbarierową rozbudową całej sieci metra w Hamburgu. Dzięki nowym windom, podwyższeniu peronów i systemowi orientacji dla osób niewidomych i słabowidzących, już 79 stacji metra (z łącznej liczby 93) nie ma barier architektonicznych. Zmiany te są szczególnie ważne dla osób niepełnosprawnych, osób starszych i rodziców z wózkami dziecięcymi. Perony linii U1 na stacji metra Jungfernstieg zostały także włączone do tego projektu. W tym przypadku zaplanowano również gruntowną modernizację peronów wraz z wymianą oświetlenia na energooszczędny system LED w oparciu o oprawy oświetleniowe firmy NORKA.




Peron linii U1 to najstarsza część stacji Jungfernstieg, otwartej w 1934 roku i pierwszej stacji metra w Europie zlokalizowanej pod wodą. Peron linii U1 biegnie bezpośrednio pod promenadą Jungfernstieg i pod mostem Reesendammbrücke, przecinając jezioro Inner Alster pod kątem prostym. Stacja Jungfernstieg to ważny węzeł lokalnego transportu publicznego, z którego codziennie korzysta ponad 100 000 pasażerów.

Nowy projekt stwarza wrażenie przestronności
Nowy projekt wykonany przez pracownię WRS Architects & Urban Planners z Hamburga opiera się na efekcie wizualnym z zastosowaniem lustrzanego sufitu, tak aby niskie i ciasne pomieszczenie stacji wydawało się większe i szersze, a także aby optycznie podwoić jego wysokość. Odbicia w suficie przypominają lekko pofalowaną i pofałdowaną powierzchnię wody i tym samym symbolizują podwodne położenie tego przystanku metra.



Sufit i ściany otaczające obszar toru są zaprojektowane w matowej czerni, co sprawia, że krawędzie pomieszczenia prawie całkowicie znikają. Natomiast posadzka peronu, wykonana z lastryko, jest bardzo lekka i stwarza przyjazne wrażenie przestrzenne.



Ten efekt przestronności jest spotęgowany przez oświetlenie LED, które zalewa całe pomieszczenie stacji miękkim, równomiernym światłem - i oczywiście spełnia wymóg natężenia oświetlenia na poziomie 150 luksów na peronie i na schodach. Do oświetlenia peronów wybrano oprawy rurowe NORKA ZUG LED, o średnicy zaledwie 75 mm. Linia świetlna stworzona przez oprawy ZUG LED jest idealnie zintegrowana z tą stosunkowo niewielką przestrzenią.


Jakość światła w zgodzie z architekturą
Odbicie, jako główny motyw tego projektu, można znaleźć również nad schodami, przy wejściu na peron. Powierzchnie odblaskowe zamontowane są na suficie i także oświetlone oprawami ZUG LED. Dwie linie opraw zamontowane pośrodku, nad schodami, wskazują podróżnym drogę w dół. Dodatkowo, pojedyncze oprawy ZUG LED zainstalowane na bocznych ścianach, rozświetlają całe wnętrze i wraz z dwoma liniami opraw nad schodami, gwarantują równomierne oświetlenie tej strefy komunikacji.




Wraz z zastosowaniem opraw rurowych NORKA ZUG LED zdecydowano się na użycie specjalnego systemu mocowania opraw, tak aby idealnie wkomponować się w architekturę tego niskiego pomieszczenia. Ze względu na konieczność podwyższenia peronu, już i tak pierwotnie bardzo niskie pomieszczenie stacji utraciło kolejne 20 cm wysokości. Oprawa ZUG LED ma wszystkie cechy, które są istotne przy oświetlaniu stacji metra, a więc korpus oprawy wykonany z PMMA Transopal® o wzmocnionej odporności (IK09), wysoki stopień ochrony IP 69K, ochronę przeciwprzepięciową i spełnia II klasę ochronności pod względem bezpieczeństwa elektrycznego. Istnieją szczególnie wysokie wymagania dotyczące ograniczenia olśnienia, zarówno z perspektywy maszynisty, jak i pasażerów. Oczywiście prace konserwacyjne i naprawcze nie mogą przerywać procesu eksploatacji stacji metra, dlatego wymagane jest trwałe i niezawodne oświetlenie. W tym przypadku operator metra wymagał gwarancji na 100 000 godzin eksploatacji.


Technika oświetleniowa i wiedza konstrukcyjna
Do montażu opraw użyto system mocowania wykonany ze stali nierdzewnej: końcówki z wewnętrznym zaciskiem montażowym opraw oraz łączniki opraw, do tworzenia linii świetlnej. System ten został specjalnie dostosowany do wymogów tego projektu – oprawy zostały obrócone o 45° i zablokowane w tej pozycji wewnątrz obręczy montażowych, tak aby uzyskać asymetryczny rozsył światła ukierunkowany na peron. Aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom w przypadku zaniku napięcia, co czwarta oprawa ZUG LED jest oprawą awaryjną i jest podłączona do baterii centralnej. Oprawy są ulokowane na suficie w minimalnej odległości.


Z jednej strony nowe oświetlenie LED stwarza doskonałe warunki wizualne dla pasażerów i obsługi pociągów. Z drugiej strony, smukła oprawa rurowa dyskretnie wtapia się w architekturę tej stacji. W połączeniu z odblaskowym sufitem i czarno-białym kontrastem tworzy to duże, przestrzenne wrażenie, które na długo pozostaje w pamięci.








Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»