Szkoła marzeń - wspaniała realizacja ze Szwecji
Tak może a raczej powinna wyglądać szkoła! Przyjazne miejsce, gdzie rozwija się wiedzę na całe życie. W miejscowości Rosenberg, w Szwecji udało się stworzyć środowisko do nauki, które wspiera wizję szkoły jako miejsca przyjaznego, elastycznego i zgodnego z ideą zrównoważonego rozwoju. Wyposażenie zapewniła firma Kinnarps. Z przyjemnością prezentujemy tę wspaniałą realizację.
WIEDZA, ROZWÓJ I WSPÓLNA NAUKA
Gmina Tidaholm już na wstępnym etapie planowania nowej szkoły uwzględniła koncepcję pedagogiczną. Dzięki dokładnemu określeniu potrzeb i metod pracy, a także zaangażowaniu pracowników i uczniów, udało się stworzyć środowisko do nauki, które wspiera wizję szkoły jako miejsca przyjaznego, elastycznego i zgodnego z ideą zrównoważonego rozwoju.
Gmina Tidaholm już na wstępnym etapie planowania nowej szkoły uwzględniła koncepcję pedagogiczną. Dzięki dokładnemu określeniu potrzeb i metod pracy, a także zaangażowaniu pracowników i uczniów, udało się stworzyć środowisko do nauki, które wspiera wizję szkoły jako miejsca przyjaznego, elastycznego i zgodnego z ideą zrównoważonego rozwoju.
We wszystkich salach lekcyjnych znajdują się stoły Origo o różnych
kształtach i rozmiarach, dzięki czemu można łatwo zaaranżować klasę w
sposób, który sprzyja aktualnej sytuacji dydaktycznej.
- Aby nowa szkoła stała się dobrą szkołą potrzeba czasu, wysiłku, przemyśleń i zaangażowania - mówią dyrektorzy Ulrika Eskilsson i Andreas Lindahl.
W Tidaholm dyskusje na temat rosnącej liczby uczniów rozpoczynających naukę zaowocowały decyzją o budowie szkoły podstawowej obejmującej klasy od 0 do 6 w nowej dzielnicy Rosenberg. Dało to możliwość skupienia się na najlepszym interesie uczniów oraz przemyślenia projektu od podstaw w oparciu o koncepcję pedagogiczną, według której szkoła jest miejscem, gdzie rozwija się wiedzę na całe życie.
Ulrika Eskilsson, dyrektorka nauczania początkowego, była przekonana, że należy to uwzględnić w procesie od jak najwcześniejszego etapu.
- Inwestując w nową szkołę, musisz zacząć od zadania sobie pytania, jaki jest twój cel w środowisku nauczania i dlaczego musisz dokonać zmiany. Im wcześniej przyjmie się holistyczne podejście obejmujące obszary od architektury po wystrój wnętrz, tym lepiej. Nie ma drogi na skróty do stworzenia szkoły, która zapewnia bezpieczeństwo, zachęca do nauki i sprzyja zdobywaniu wiedzy, więc proces ten musi potrwać - mówi.
Jej kolega Andreas Lindahl, dyrektor ds. imigrantów oraz klas starszych, zgadza się z nią i podkreśla, jak ważne jest wczesne rozpoczęcie planowania koncepcji i funkcji szkoły. Stworzenie zrównoważonego, integracyjnego środowiska edukacyjnego wymaga wiele czasu, przemyśleń i analiz, nie wspominając o zaangażowaniu zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych ekspertów. Wspomina też, że choć można było zacząć planowanie szkoły Rosenberg wcześniej, to szczególnie zależało im na wpływie na kształt budynku, aby odpowiadał ich koncepcji pedagogicznej.
- Idealnie byłoby rozważać jednocześnie budynek i aranżację wnętrza. Nie mniej ważne jest, aby w jak największym stopniu zaangażować zarówno pracowników, jak i uczniów. - mówi Andreas Lindahl, dyrektor ds. imigrantów oraz klas starszych, Szkoła Rosenberg
W klasie przedszkolnej szafka Space została wykorzystana do
stworzenia wyspy na środku sali, która oddziela od siebie różne strefy.
Ponieważ szafka jest wyposażona w kółka, pomieszczenie można łatwo
przearanżować w zależności od potrzeb.
ŚRODOWISKO EDUKACYJNE STWORZONE ZGODNIE Z POTRZEBAMI I KONCEPCJĄ PEDAGOGICZNĄ SZKOŁY
Założeniem wyjściowym projektu szkoły Rosenberg było przekonanie, że środowisko fizyczne i jego wygląd wpływają na samopoczucie i efektywność zarówno uczniów, jak i pracowników. Dlatego też władze miasta i jego pracownicy położyli duży nacisk na przeprowadzenie solidnych prac przygotowawczych w celu określenia rzeczywistych potrzeb oraz identyfikacji, które rozwiązania aranżacyjne najlepiej je zaspokoją. Wszystko, aby mieć pewność, że od samego początku dokonano właściwego zakupu.
Kinnarps otrzymał możliwość zaprezentowania swojej analizy przestrzeni edukacyjnej Next Education® już na początku projektu, a następnie ściśle współpracował z zarządem szkoły Rosenberg, grupą projektową, personelem i uczniami w trakcie całego procesu. Poprzez wykłady, badania różnych typów środowisk edukacyjnych, praktyczne warsztaty i ankiety internetowe, wszyscy interesariusze zostali zaangażowani. Kinnarps opracował raport zestawiający wyniki analiz w ujęciu całościowym, jak również z podziałem na poszczególne wydziały. Raport ten zawierał również zalecenia dotyczące środowiska fizycznego i stał się ważną podstawą podczas formułowania zamówień przez gminę.
- Dla nas kontakt z Kinnarps był kluczowy. Pomógł nam w przeanalizowaniu potrzeb, zaangażowaniu pracowników, przeprowadzeniu wizyt studyjnych i warsztatów oraz w sformułowaniu naszej wizji i celów. Nasi pracownicy mieli wpływ na aranżację wnętrz, ale również zostali zainspirowani i zdobyli wiedzę oraz nowe pomysły od Kinnarps. Była to dla nas wszystkich podróż pełna nauki i zmian. - mówi Ulrika Eskilsson, dyrektor nauczania początkowego, Szkoła Rosenberg
- Dla nas kontakt z Kinnarps był kluczowy. Pomógł nam w przeanalizowaniu potrzeb, zaangażowaniu pracowników, przeprowadzeniu wizyt studyjnych i warsztatów oraz w sformułowaniu naszej wizji i celów. Nasi pracownicy mieli wpływ na aranżację wnętrz, ale również zostali zainspirowani i zdobyli wiedzę oraz nowe pomysły od Kinnarps. Była to dla nas wszystkich podróż pełna nauki i zmian. - mówi Ulrika Eskilsson, dyrektor nauczania początkowego, Szkoła Rosenberg
Wszystkie przestrzenie w szkole zostały dokładnie przemyślane i zaplanowane tak, aby wspomagać różne formy nauki. Tutaj przestrzeń do przechowywania została wyposażona w miękkie poduszki i tworzy zaciszny kącik. Ścianka dźwiękochłonna Vibe na kółkach została wyposażona w tablicę, którą nawet mali uczniowie mogą przesuwać tam, gdzie jej potrzebują.
Ostatecznie przetarg rozstrzygnięto na podstawie następujących parametrów oceny: elastyczność, przyjazne otoczenie, dobra akustyka i zrównoważony rozwój. Inwestorowi zależało na najlepszym i najbardziej kreatywnym rozwiązaniu połączonym z tymi wartościami, dlatego też w zamówieniu wybrano podejście funkcjonalne zamiast tradycyjnego - cenowego. Andreas Lindahl mówi, że chodziło o to, aby nadać priorytet wizji i koncepcji szkoły oraz skupić się na całościowym rozwiązaniu, a nie na pojedynczych produktach.
Elastyczne rozwiązania wyposażenia wnętrz były jednym z podstawowych wymagań i obecnie obejmują całą szkołę, zarówno pod względem tego, jak różne meble można łączyć z innymi, jak i tego, jak można je zaaranżować, aby dopasować je do konkretnej osoby lub sytuacji dydaktycznej. Wybór jasnych kolorów w stonowanych, pastelowych odcieniach ułatwia także łączenie mebli, nie powodując wrażenia bałaganu.
Miękkie, tapicerowane meble oraz liczne ścianki i panele dźwiękochłonne zapewniają dobrą akustykę i przytulne warunki.
- Naszym celem było takie określenie zamówienia, aby w rezultacie powstała przyjazna i zrównoważona szkoła. Ważne jest to, co widzi oko. Chcemy, aby przebywając w szkole, wszyscy czuli, że to jest miłe miejsce, w którym chcę przebywać'. Ładne otoczenie sprawia, że zarówno dzieci, jak i pracownicy czują się bardziej docenieni, a to sprawia, że wszyscy dbają o szkołę. - mówi Andreas Lindahl, dyrektor ds. imigrantów oraz klas starszych, Szkoła Rosenberg
Oparcie ergonomicznego krzesła szkolnego Xpect podąża za ruchem użytkownika, a głębokość siedziska i wysokość podnóżka można regulować.
Można je łatwo zawiesić na krawędzi stołu, aby ułatwić sprzątanie sali i można je ustawiać w stosy, aby zaoszczędzić miejsce.
Korytarze zostały urządzone tak, aby wspierać nieformalne uczenie się. Sofa Monolite tworzy tu przytulny pokój w pokoju, a pufy Fields i siedzisko w kształcie piłki Boullé umożliwiają uczniom zmianę pozycji ciała.
Malin Skatt, nauczycielka w klasach 4-6, jest jednym z nauczycieli, którzy byli zaangażowani w projekt nowej szkoły. Uważa ona, że nowe warunki nauki i sposób pracy są lepiej dostosowane do nowoczesnych metod nauczania. Na przykład, przy wszystkich salach lekcyjnych znajdują się pomieszczenia do pracy zespołowej, co pozwala dzieciom pracować w grupach, które nie przeszkadzają sobie nawzajem, pozostając jednocześnie w pobliżu. Miejsca, w których uczniowie mogą wybrać, czy wolą siedzieć, czy stać, zapewniają naturalną dynamikę i ruch, pomagając uczniom w skupieniu się. Cieszy się również, że pracownicy otrzymali pomieszczenia do pracy z wyposażeniem umożliwiającym wykonywanie różnych czynności, ergonomiczne biurka, stoły do pracy projektowej oraz mniejsze pomieszczenia z wygodnymi siedziskami do spotkań.
- Możliwość pracy w pomieszczeniu dla pracowników, zamiast w klasie, jest dla nas wszystkich bardzo korzystna. To znacznie ułatwia stworzenie koleżeńskiej atmosfery w zespole i zadanie szybkiego pytania, gdy jakiś pomysł przychodzi nam do głowy - mówi Malin Skatt.
W szkolnej grupie kształcenia specjalnego w klasach od 1 do 3 projekt wnętrza został zaplanowany tak, aby zaspokoić potrzeby każdego ucznia. Szafki i ścianki na kółkach ułatwiają podział przestrzeni, tak aby każdy miał swoją własną strefę. Delikatnie zaokrąglone oparcie krzesła Xpect stwarza również poczucie bezpieczeństwa.
- Dzieci, z którymi pracuję najbardziej potrzebują szczególnego wsparcia, ale zauważyliśmy, że wyposażenie wnętrz, które są dobre dla nich, są dobre dla wszystkich. Na przykład aranżacja wnętrz edukacyjnych pomaga tłumić bodźce sensoryczne dzięki stonowanym kolorom, tapicerowanym meblom, wyrazistości i umożliwieniu naturalnego ruchu. - mówi Kajsa Ekelund, nauczycielka edukacji specjalnej, szkoła Rosenberg
W bibliotece uczniowie chętnie się zaszywają w bezpiecznych zakątkach, które tworzy fotel Monolite z wysokim oparciem. Stolik do komputera ułatwia uczniom zmianę pozycji.
Wszystkie sale lekcyjne posiadają przylegające pomieszczenia do pracy zespołowej, dzięki czemu grupy uczniów mogą pracować niezależnie, nie przeszkadzając sobie nawzajem. Przy stole Oberon można siedzieć na taboretach Plint lub stać, aby skorzystać z naturalnej potrzeby ruchu w pomieszczeniu.
Kajsa Ekelund, nauczycielka dzieci wymagających szczególnego wsparcia, również docenia różnorodność wystroju wnętrza szkoły i widzi dużą zaletę w możliwości dostosowania wyposażenia do konkretnych potrzeb i uczniów.
- Trudno było mi zrezygnować z tradycyjnych mebli, ale Kinnarps zapewnił zarówno inspirację, jak i poczucie bezpieczeństwa. Czułam, że wiedzą, o czym mówią i że możemy im zaufać. Nie chodziło tylko o meble, ale o szerszy obraz, wartości, wizję i koncepcję pedagogiczną - mówi.
Najlepsze połączenie funkcji i wzornictwa, by stworzyć dobre środowisko akustyczne. Ciche, mobilne szafki z dźwiękochłonnymi oparciami ułatwiają stworzenie pomieszczenia w pomieszczeniu, gdy pojawia się taka potrzeba. Dźwiękochłonne blaty z marmoleum są również odporne na zabrudzenia. Tapicerowane krzesła poprawiają warunki akustyczne, przyczyniają się do większego komfortu i sprawiają, ze pomieszczenie jest bardziej przytulne. Wytrzymała tkanina Rustico z Kinnarps Colour Studio jest przystosowana do intensywnego użytkowania, a wielobarwny splot sprawia, że jest odporna na zabrudzenia.
- Trudno było mi zrezygnować z tradycyjnych mebli, ale Kinnarps zapewnił zarówno inspirację, jak i poczucie bezpieczeństwa. Czułam, że wiedzą, o czym mówią i że możemy im zaufać. Nie chodziło tylko o meble, ale o szerszy obraz, wartości, wizję i koncepcję pedagogiczną - mówi.
Najlepsze połączenie funkcji i wzornictwa, by stworzyć dobre środowisko akustyczne. Ciche, mobilne szafki z dźwiękochłonnymi oparciami ułatwiają stworzenie pomieszczenia w pomieszczeniu, gdy pojawia się taka potrzeba. Dźwiękochłonne blaty z marmoleum są również odporne na zabrudzenia. Tapicerowane krzesła poprawiają warunki akustyczne, przyczyniają się do większego komfortu i sprawiają, ze pomieszczenie jest bardziej przytulne. Wytrzymała tkanina Rustico z Kinnarps Colour Studio jest przystosowana do intensywnego użytkowania, a wielobarwny splot sprawia, że jest odporna na zabrudzenia.
Anders Larsson, strateg ds. środowiska edukacyjnego w Kinnarps, zaangażowany w projekt, przypisuje wielkie zasługi dyrektorom, których jasna wizja i świadomość tego, co należy przemyśleć na wczesnym etapie procesu, pozwoliło im stworzyć szkołę, o jakiej marzyli. Nie chodziło tylko o wyposażenie, ale w znacznie większym stopniu o zmianę sposobu pracy. Jednym z czynników sukcesu był czas i możliwości poświęcone na dyskusję, refleksję, praktyczną pracę i zgłaszanie ważnych wniosków i pomysłów dotyczących przestrzeni edukacyjnej. Umożliwiło to stworzenie zrównoważonych rozwiązań aranżacji wnętrz dla różnych sytuacji edukacyjnych, które wspierają zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz efektywnie wykorzystują przestrzeń szkoły.
- Dzięki uczestnictwie w procesie od wczesnego etapu, był czas na stworzenie mapy potrzeb, przedyskutowanie i przemyślenie wyzwań i możliwości, określenie, co działało dobrze, a co nie w istniejących środowiskach edukacyjnych i zebranie cennej wiedzy od wszystkich zaangażowanych. - mówi Anders Larsson, Learning Space Strategist, Kinnarps
W pracy nad celami i wizją powstał hashtag #KULtillsammans, gdzie KUL to szwedzki skrót od Wiedza, Rozwój i Nauka.
WDROŻENIE - CZYNNIK SUKCESU
Przez cały czas trwania procesu zmian zespół projektowy zdawał sobie sprawę z tego, jak ważne jest zaplanowanie wdrożenia nowych warunków nauki dla pracowników i uczniów, gdy już nadejdzie czas przeprowadzki. Szkoła Rosenberg, zainspirowana innymi projektami Kinnarps, stworzyła podręcznik zawierający wspólne wytyczne dla pracowników, wyszczególniający zasady mające zastosowanie w różnych sytuacjach i konkretnych strefach szkoły - wszystko w celu ustalenia sposobu pracy szkoły od pierwszego dnia. Podręcznik został rozdany wszystkim pracownikom przed otwarciem nowej placówki.
Przez cały czas trwania procesu zmian zespół projektowy zdawał sobie sprawę z tego, jak ważne jest zaplanowanie wdrożenia nowych warunków nauki dla pracowników i uczniów, gdy już nadejdzie czas przeprowadzki. Szkoła Rosenberg, zainspirowana innymi projektami Kinnarps, stworzyła podręcznik zawierający wspólne wytyczne dla pracowników, wyszczególniający zasady mające zastosowanie w różnych sytuacjach i konkretnych strefach szkoły - wszystko w celu ustalenia sposobu pracy szkoły od pierwszego dnia. Podręcznik został rozdany wszystkim pracownikom przed otwarciem nowej placówki.
Wszystkie korytarze i przestrzenie wspólne są sprytnie umeblowane tak, aby służyły jako miejsca do nauki. Siedziska na stelażu tworzą przytulną przestrzeń, a sztaplowane stołki Frisbee można szybko wynieść, aby uzyskać dodatkowe miejsce do siedzenia.
- Zarówno pracownicy, jak i uczniowie poznają, jak korzystać ze środowiska, widzę to wyraźnie, kiedy chodzę po szkole. Podręcznik pomaga nam przestrzegać zasad, które sami sformułowaliśmy. Każdy, kto wie, co go obowiązuje, co zapewnia jasność, bezpieczeństwo i energię do pracy - pomoże nam to również, gdy pojawią się nowi pracownicy. - mówi Ulrika Eskilsson, dyrektor nauczania początkowego, Szkoła Rosenberg
- Szczerze mówiąc, wielu z nas było zadowolonych ze starej szkoły, być może dlatego, że byliśmy do niej tak przyzwyczajeni, więc dobrze się stało, że Kinnarps rozmawiał z nami o innych sposobach urządzania i pracy. Dało nam to do myślenia i z pewnością dla mnie osobiście stanowiło wyzwanie. Mogliśmy wywierać wpływ, ale sami również ulegaliśmy wpływowi. - mówi Malin Skatt, nauczycielka w klasach 4-6, szkoła Rosenberg
Liczba uczniów: ok. 500
Klasy: od zerówki do klasy 6
Liczba pracowników: ok. 70
Powierzchnia: 7 200 m2 na dwóch piętrach
Realizacja: jesień 2020 r.
Klasy: od zerówki do klasy 6
Liczba pracowników: ok. 70
Powierzchnia: 7 200 m2 na dwóch piętrach
Realizacja: jesień 2020 r.
Fot:. Mattias Hamren
Data publikacji: 15.04.2021
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»