Kostka brukowa - jaką grubość wybrać?

Kostka brukowa jest jednym z najczęściej stosowanych nie tylko na przydomowych działkach i w formie chodników wokół budynków. Z materiału wykonuje się także solidne schody, parkingi zlokalizowane w pobliżu obiektów przemysłowych czy powierzchnie tarasu. Taka mnogość możliwych przeznaczeń nie oznacza jednak, że wszystkie dostępne na rynku kostki są uniwersalne i sprawdzą się wszędzie. Istotna będzie grubość wybieranego produktu.

 Kostka brukowa - jaką grubość wybrać?


GRUBOŚĆ KOSTKI MA ZNACZENIE
Oferta kostek brukowych jest bardzo zróżnicowana, a zasadniczy podział produktów obejmuje nie tylko rozwiązania o rozmaitych kolorach czy wykończeniu. Te estetyczno-praktyczne walory muszą zejść na drugi plan, gdy inwestycja ma służyć wiele lat. Najważniejsza jest grubość!
 
Grubość kostki brukowej będzie zależała od jej przeznaczenia. Materiał poddawany różnego rodzaju naciskom i czynnikom mechanicznym będzie reagował inaczej, dlatego inne rozwiązania sprawdzą się na tarasie, a inne na parkingu, z którego korzystają samochody ciężarowe. Parametr ten powinien być dostosowany do planowanego obciążenia nawierzchni. Dzięki temu utwardzone trakty będą odpowiednio wytrzymałe i trwałe.
 
Kostka brukowa 6 cm - idealna na przydomowe podjazdy i chodniki
Piesze ścieżki i alejki, chodniki i opaski wokół domu to trakty najmniej wymagające. Do ich utwardzania wystarczą płyty chodnikowe o grubości od 4 cm do 6 cm, kostki takie jak Prospect od Bruk-Bet o grubości do 6 cm. Równą powierzchnię zapewni kostka bezfazowa jak np. Urbanit. Warianty cieńsze (4 cm) sprawdzą się do wykładania ciągów pieszych, do których zaliczyć można ścieżki i chodniki. Zdadzą również egzamin jako nawierzchnia tarasów i schodów. Grubsze kostki (o grubości 6-8 cm, jak np. Kontur, Prospect, Promenada czy Tercet) mogą wyznaczać dodatkowo obszar przydomowych parkingów i podjazdów, ponieważ nie jest im straszny ciężar samochodów osobowych ważących do 3,5 tony.


MATERIAŁ NA PARKING
Przydomowy parking, po którym poruszają się małe auta dostawcze czy pojazdy osobowe, będzie miał inne wymagania niż miejsce postoju samochodów ciężarowych i ważących znacznie więcej niż 3,5 tony. W takich obszarach zdecydowanie lepiej sięgnąć po płyty brukowe Novator® Solo czy City o grubości 8 cm, które dostępne są w ciekawych melanżach kolorystycznych i wykończeniach powierzchni; od śrutowanych, po imitacje naturalnych kamieni Color-Mix.



Materiał wytrzyma duże obciążenia, a więc zda celująco egzamin jako drogi dojazdowe, parkingi czy podjazdy, po których mogą bezpiecznie poruszać się ciężarówki i ciężkie samochody (w tym śmieciarki czy wozy asenizacyjne). To rozwiązanie stosowane także w uliczkach o bardzo dużym natężeniu ruchu.

Obok natężenia ruchu drogowego wpływ na grubość kostek i betonowych płyt wielkoformatowych mają również proporcja wymiarów danych płyt oraz wzór  ułożenia. Czym większe wymiary i gorszy stosunek długości do szerokości płyt tym większa wymagana grubość. Niekorzystny sposób łączenia, np. z fugami biegnącymi wzdłuż kierunku jazdy, wymaga również większej grubości płyt niż w  przypadku korzystnych łączeń, np. cegiełkowych lub w jodełkę.


KOSTKA ODPORNA NA WSZYSTKO
Kostka brukowa i płyty mogą być też grubsze niż 4, 6 czy 8 cm. Warianty 10 i 12-centymetrowe, do których należą rozwiązania z serii Novator® City Bruk-Bet, to propozycje do zadań specjalnych! Są wysoce odporne na duże obciążenia, wytrzymują intensywne ściskanie i nie są im straszne uszkodzenia mechaniczne. Z tego względu rzadziej stosuje się je w pobliżu domów jednorodzinnych. Zazwyczaj z ich udziałem tworzone są w przestrzeni publicznej, w centrach miast, wokół budynków, na osiedlach pozwalając na ruch kołowy o dowolnym obciążeniu.


ZASADY UKŁADANIA - WAŻNA PODBUDOWA
Wytrzymałość i trwałość nawierzchni wykonanej z kostki brukowej czy płyt nie zależy jednak tylko od jej samej grubości. Ta musi być dopasowana do przeznaczenia obszaru, ale żeby całość spełnia swoje zadanie, należy zadbać o odpowiednie podłoże! Podstawą takiej bazy jest grunt rodzimy. Powinien on być wyprofilowany z uwzględnieniem spadku od 1 do 3%. Dalsze warstwy konstrukcji zależeć będą od tego, jaki obszar jest brukowany – w przypadku tarasu, chodników czy alejek mogą być one lżejsze. Wymagają zastosowania podbudowy na grubość 15-20 cm z kruszywa łamanego 0/31,5 mm, a także podsypki o grubości od 3 do 5 cm z grysu 2/8 mm i mieszanki cementowo-piaskowej 1:4.
 
Bardziej zaawansowanych prac wymagają nawierzchnie obciążone ruchem kołowym i budowane przy pomocy produktów o grubości 6 i 8 cm  – konieczne wówczas są dwie warstwy podbudowy; I o grubości 25-30 cm z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie (tłuczeń 31,5/63 mm i kliniec 16/31,5 mm), II o grubości 15 cm z tych samych materiałów lub betonu B10. Na nie stosuje się warstwę podsypki na grubości od 2 do 4 cm z grysu o frakcji 2/8 mm i mieszanki cementowo-piaskowej 1:4.
 
W przypadku kostek oraz płyt 10, 12 i 16-centymetrowych wymagane są dwie warstwy podbudowy (I na grubość 30-40 cm z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie (tłuczeń 31,5/63 mm i kliniec 16/31,5 mm) i II o grubości 20 cm z tych samych materiałów lub betonu B10). Ich zwieńczeniem są podsypka o grubości od 2 do 4 cm z grysu o frakcji 2/8 mm oraz kostka lub płyty. Dzięki temu nawierzchnia będzie trwała i przez wiele lat spełni swoje funkcje użytkowe.
 
Grubość kostki i płyt brukowych nie może być dziełem przypadku! Od tego zależy funkcjonalność i trwałość utwardzanych nawierzchni. Warto więc dobierać materiał w oparciu o jego przeznaczenie i intensywność użytkowania. Dzięki temu chodniki, tarasy, pojazdy i ścieżki w niezmienionym stanie przetrwają wiele lat.











Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»