O bambusie wiemy wszystko
Kopp – Podłogi Naturalnie Doskonałe to firma o stosunkowo niedługiej, bo zaledwie 4 letniej historii, a już udało jej się zdobyć silną pozycję na rynku podłóg, czego ukoronowaniem jest tegoroczna nagroda Laur Klienta – Odkrycie Roku 2011. Firma specjalizuje się w podłogach wykonanych z bambusa. Skąd pomysł na taką działalność i o tym jak udało się osiągnąć sukces opowiada Prezes Zarządu Kopp – Podłogi Naturalnie Doskonałe – Edyta Gniadek.
Skąd pomysł na podłogi bambusowe, dlaczego firma zdecydowała się na nieznany na naszym rynku produkt?
Pomysł przyniosła praktyka. Sami urządzając dom zdecydowaliśmy się na podłogę bambusową. Okazało się, że jest szereg problemów związanych z jej zakupem, choćby trzymiesięczny okres oczekiwania. Nie spodziewaliśmy się, że na podłogę można czekać tak długo. Dlatego pomyśleliśmy, że jeśli posiadalibyśmy duże stany magazynowe, które pozwalałyby klientowi na natychmiastowy zakup, to byłaby to dobra biznesowa koncepcja i zaczęliśmy ją realizować.
Nietypowy z europejskiej perspektywy materiał, którym jest bambus wymagał z pewnością trochę zachodu przed rozpoczęciem działalności?
Najpierw postanowiliśmy dokładnie rozeznać możliwości. Szukaliśmy informacji na temat bambusa i podłóg bambusowych. Po takim przygotowaniu teoretycznym wyjechaliśmy na targi do Chin. Od tego się na dobre zaczęło. Poznawaliśmy producentów, następnie wizytowaliśmy ich chińskie fabryki, aby na własne oczy przekonać się jak, interesujące nas deski bambusowe, są produkowane. Dopiero wtedy decydowaliśmy o pierwszych kontraktach.
Wiemy już jak wyglądały początki firmy, w jaki sposób przełożyły się one na najważniejsze dla niej wartości, czyli ekologię, jakość i wiedzę?
Już na samym początku postawiliśmy na jakość. Wizyty na plantacjach bambusa w Chinach, śledzenie całego procesu produkcyjnego od lasu do finalnej deski, dogłębne poznanie całego procesu sprawiło, że mogliśmy wybrać kontrahentów o sprawdzonej jakości. Oczywiście ważna jest stała kontrola, ponieważ my jesteśmy w Polsce, a fabryki są w Chinach, dlatego korzystamy z usług zewnętrznych audytorów jakości - firm, zajmujących się odbiorem jakościowym towaru, znającym nasze wytyczne, które kontrolują producentów. Sami także często odbieramy wyprodukowane dla nas partie towaru. Każda dostawa, jaka do nas trafia przechodzi kontrolę w Chinach.
Jakie firmy produkują dla Kopp – Podłogi Naturalnie Doskonałe?
Współpracujemy z dużymi firmami. Jedna z fabryk, z której sprowadzamy deski należy do najnowocześniejszych na świecie. Ważne jest, że odwiedzamy producentów, widzimy jak pracują i jakim parkiem maszynowym dysponują. W przypadku Chin należy być ostrożnym, ponieważ zdarza się, że firma świetnie rozreklamowana okazuje się być małą manufakturą w stodole. Nasi dostawcy nie należą do najtańszych na chińskim rynku, ale gwarantują najwyższą jakość produkowanych desek bambusowych. Zdarza się, że niektóre działające w Polsce firmy kupują w Chinach w ciemno, bez odpowiedniego rozeznania, a to jest, potocznie mówiąc, kupowanie kota w worku. Niestety z tego względu a także ze względu na walkę cenową, produkty chińskie nie mają dobrej opinii. Jest to w dużej mierze wina samych importerów, którzy chcą mieć tani produkt, nie patrząc na jakość. Proszę mi wierzyć, że w Chinach są nowoczesne fabryki i technologie i właśnie na takich producentów stawiamy, bo mamy pewność, że wymagana przez nas jakość jest zachowana.
Jak wygląda kwestia ekologii produkcji w przypadku podłóg bambusowych?
Wszystkie deski pochodzą z kontrolowanych plantacji, a nie z dzikich lasów. Ważny jest także wiek bambusa, ponieważ nie można go za wcześnie ściąć. Na pierwszy rzut oka tego nie widać, ale nie ma on odpowiednich parametrów, co okazuje się dopiero w trakcie eksploatacji , nie jest tak trwały jak powinien być.
Firma stawia także na wiedzę dotyczącą bambusa. W jaki sposób się to przejawia?
Po pierwsze sam proces produkcyjny został przez nas gruntownie przebadany. Wiemy jak proces technologiczny wygląda od początku do końca i nikt nas tutaj nie powinien niczym zaskoczyć. Wszystko dokładnie kontrolujemy i wyłapujemy nawet najmniejsze uchybienia. Ponadto jesteśmy mocno nastawieni na działania edukacyjne związane z bambusem. Nie był to materiał szczególnie znany, dlatego we współpracy z różnymi specjalistycznymi firmami badamy jego właściwości. Wspólnie z Janserem pokazaliśmy, że cyklinowanie bambusa jest nie tylko możliwe, ale i bardzo proste. Podobnie sprawdziliśmy jak najlepiej go lakierować po renowacji, jak należy ciąć deski bambusowe. Sprawdzamy nie tylko surowiec w Chinach, ale i pokazujemy jak należy się z nim obchodzić na miejscu. Jak go prawidłowo przyklejać, lakierować i wreszcie użytkować. Poddajemy też nasze deski wszelkim możliwym badaniom, jak chociażby w ostatnim czasie na trwałość lakieru. Inne gatunki są już rozpracowane przez producentów. O deskach dębowych można znaleźć informacje w podręcznikach parkieciarstwa. O bambusie takiej wiedzy nie było i sami musieliśmy go przetestować i zdobyć tę wiedzę. Pomaga nam w tym Instytut Technologii Drewna.
Jaka jest Pani zdaniem recepta na sukces?
Myślę, że właśnie jakość nas wyróżnia. Jest wielu klientów, którzy wcześniej sparzyli się na bambusie. Ale trudno się dziwić, jeśli dla sprowadzających go firm liczy się jedynie cena. Taki produkt nie jest wartościowy. My z tym walczymy i próbujemy uświadomić klientom, że jest to naprawdę pełnowartościowa podłoga, którą można spokojnie użytkować przez wiele lat. Znaczenie ma także ciągłość dostaw i zabezpieczony stan magazynowy. U nas towar można odebrać praktycznie od ręki, podczas gdy nasza konkurencja musi go dopiero sprowadzić. Mamy także kontrolę nad montażem podłóg, ponieważ mamy własne, lub współpracujące z nami sprawdzone i przeszkolone ekipy. Stawiamy na systematyczne działania i osiągamy kolejne wyznaczone cele. Jesteśmy firmą młodą, która bez agresywnej kampanii marketingowej osiągnęła sukces. Znamy się na tym, co robimy i na swoich produktach i nie ma nikogo, kto lepiej od nas zna się na bambusie. To owocuje, ponieważ zgłaszają się do nas sklepy i firmy specjalistyczne, które chcą z nami współpracować.
W jaki sposób firma jest zarządzana?
Przy planowaniu i wyborze kierunku rozwoju, zawsze bierzemy pod uwagę opinie naszych pracowników. Bardzo mocno stawiamy na zespół. Każdy niezależnie od działu w którym pracuje, może zabrać głos w dyskusji. Dzięki temu każdy pracownik wie, że jego zdanie się liczy, a to przekłada się na zaangażowanie, bo wszyscy wiemy, że pracujemy na wspólny sukces i każdy pomysł czy opinia jest ważna.
Jakie działania są podejmowane w stosunku do klientów?
Dbamy o klienta na każdym etapie. Także w przypadku obsługi stawiamy na jakość. Staramy się także doradzić klientowi jeszcze zanim złoży on zamówienie, czyli możemy dokonać pomiaru pomieszczenia, sprawdzić wylewkę, specjaliści zasugerują co trzeba zrobić, aby osiągnąć interesujący klienta efekt. Warto podkreślić, że nasze doradztwo jest całkowicie bezpłatne. Zaraz po ułożeniu podłogi informujemy jak należy o nią dbać i jak ją prawidłowo użytkować. Klienci wracają do nas regularnie po produkty do pielęgnacji podłóg.
Jak w firmie wygląda dystrybucja i sieć sprzedaży?
Na początku działalności sprzedawaliśmy głównie do marketów budowlanych. Obecnie bardziej skupiamy się na sklepach specjalistycznych i kliencie indywidualnym. Inwestujemy we własne salony, staramy się aby były dopracowane w najmniejszym szczególe i wyróżniały się. Są przygotowane specjalne miejsca dla architektów, pomyśleliśmy także o kąciku dla dzieci, aby zapewnić rodzicom chwile spokoju, bo sygnały o takim zapotrzebowaniu do nas docierały. Rozwijamy także sieć partnerską. Wciąż szukamy nowych lokali, zaś w tych starszych będziemy przeprowadzać lifting do nowego standardu.
Czy firma współpracuje z architektami i montażystami?
Jesteśmy mocno zaangażowani we współpracę z architektami. W firmie są dedykowane osoby, które zajmują się architektami wnętrz i architektami przygotowującymi inwestycje. Wyposażamy architektów we wszystkie możliwe materiały, tak aby mogli swoim klientom przedstawić jak prezentuje się dana deska w świetle dziennym w konkretnym miejscu ich domu bądź mieszkania. Bierzemy także udział w cyklu spotkań dla architektów, na których przedstawiamy im nasze produkty.
Jeśli zaś chodzi o montażystów, to raz na kwartał organizujemy dla nich duże spotkania, na których dzielimy się z nimi wiedzą. Rzeczoznawcy omawiają różne zagadnienia, uczymy montażystów nowych produktów i jak należy się z nimi obchodzić.
W jakim kierunku firma będzie się rozwijała?
Chcemy poszerzyć asortyment i wykonywane przez nas usługi. Będziemy otwierać nowe firmowe salony sprzedaży. Nadal będziemy zgłębiać wiedzę na temat drewna bambusowego w którym się specjalizujemy.
Czy firma ma zamiar prowadzić produkcję?
Przymierzaliśmy się do tego tematu i myślimy o nim w dalszym ciągu. Zanim jednak zaczniemy produkować, rozszerzymy asortyment i usługi. Z pewnością będziemy otwierać stolarnię. Poczyniliśmy już kroki w tym kierunku.
W tym roku firma została uhonorowana Laurem Klienta. Co oznacza to dla firmy?
Bardzo cieszymy się z tej nagrody i myślę, że jest to potwierdzenie uznania ze strony klientów, którzy doceniają i zauważają nasze działania. Jesteśmy młodą firmą, więc szczególnie cieszy nas, że zostaliśmy Odkryciem Roku 2011. To klienci sami nas wytypowali, więc firma jest coraz szerzej rozpoznawalna i co więcej kojarzona z produktami wysokiej jakości.
Dziękuję za rozmowę.
www.podlogi-kopp.pl >>
Data publikacji: 16.12.2011
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»