Shadowplay Tomka Dobiszewskiego
![Shadowplay Tomka Dobiszewskiego Shadowplay Tomka Dobiszewskiego](htmlarea/uploaded/../uploaded/ARTYKULY/WYSTAWY/shadow_play//dobiszewski-plan-800x543_250_art.jpg)
Artysta w swoich projektach, instalacjach wykorzystuje fotografię, jako środek przekazu niezwykle łatwo wchodzący w dialog z przestrzenią. Na potrzeby Elektrowni przygotował instalację Shadowplay – grę cieniem, punktem odniesienia czyniąc fotografię, będącą nie tyle zapisem światła, ile wizerunkiem cienia. Jego najnowszy projekt to instalacja z gatunku site specific, opierający się na wzajemnej zależności sztuki i przestrzeni. Sztuka wnosi do miejsca duszę, a przestrzeń nadaje projektowi formę i ciało. Przestrzeń jest niezbędna by osadzona w niej instalacja zaczęła działać, a sztuka jest niezbędna, by dana przestrzeń zafunkcjonowała jako obiekt wystawniczy.
![Shadowplay Tomka Dobiszewskiego Shadowplay Tomka Dobiszewskiego](htmlarea/uploaded/../uploaded/ARTYKULY/WYSTAWY/shadow_play//fot-lukasz-matulewski3-800x531_250_art.jpg)
Do swojego mieszkania Dobiszewski wnosi meble (znów odczujemy powiew PRLu patrząc na charaterystyczną dla tego okresu meblościankę). Na ścianach wiesza obrazy. Jednak nie będą to zwyczajne obrazy, a takie wykonane przez…meble. Fotograf umieszcza w szafach materiał światłoczuły, zaś w ich ścianach wierci niewielki otworek. W ten sposób przedmioty zmieniają się w camerę obskurę. Zdjęcia wiszące obok pokazują efekty ich działania. Na ścianach pozostałych ciasnych wnętrz zostaną wyeksponowane cienie sprzętów – ślady ich obecności. Cienie zostaną odseparowane od swojego źródła – od przedmiotów, które je rzucają. Przez to zyskają zaskakującą materialność, odkrywając niejako tajemnicę fotografii, która sama jest cieniem. Cienie będą dokumentować zmianę i upływ czasu. Będą tropem, jaki pomoże wyobraźni widza zrekonstruować historię tego miejsca.
Jak interepretować mieszkanie zrekonstruowane przez Dobiszewskiego w Elektrowni? Marianna Michałowska za Gastonem Bachelardem twierdzi, że dom składa się z zestawu obrazów, które dają ludzkości dowód lub iluzję stabilności. I pyta: Czy mieszkanie, którego nie ma, bo złożone jest wyłącznie ze śladów i cieni, może dawać wrażenie stabilności? Raczej jest dowodem zmienności, niestabilności, możliwości utraty wszystkiego. Może dlatego zamiast wprowadzać przedmioty, od razu zostawia ich cienie, bo nie przebywamy tak naprawdę w „miejscu”, lecz w „nie-miejscu”. Nie mamy do czynienia z site-specific work, lecz z non-site-specific. By bowiem mówić o miejscu, musimy zakładać, że jest ono „czyjeś”, przez kogoś przeżywane, przez kogoś zamieszkane.
Instalację przyrównać należy więc do innego rodzaju miejsc: są to miejsca imaginacyjne, miejsca utopii, miejsca pamięci. Te nie istnieją już w świecie materialnym, lecz nadal działają w „śladzie” zostawionym w pamięci i wyobraźni lub powracają jako swoje własne obrazy-odbicia. To miejsca kulturowe. ( M. Michałowska)
![Shadowplay Tomka Dobiszewskiego Shadowplay Tomka Dobiszewskiego](htmlarea/uploaded/../uploaded/ARTYKULY/WYSTAWY/shadow_play//fot-lukasz-matulewski4-800x531_250_art.jpg)
Wtedy, zgodnie z sugestią Beltinga, stanie się obrazem miejsca w ciele, kawałkiem pamięci, który będzie przenoszony, prze-mieszczany zawsze z nim/nią. (M. Michałowska). Tomasz Dobiszewski (ur. w 1977) w 2005 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu w Pracowni Fotografii Intermedialnej pod kierunkiem Krzysztofa J. Baranowskiego i Stefana Wojneckiego. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Jego prace były wystawiane w ramach wielu ekspozycji m. in. Show me Yours, Mannheim (2009), Teraz! Artyści galerii Foto-Medium-Art, Radom (2008), Made in Poland: Contemporary Pinhole Photography, Boston, New Bedford (2007); Polygonum, Bydgoszcz (2007), Against Seeing, Kraków (2009), One Dog, Wilno (2009). Artysta mieszka i pracuje we Wrocławiu.
Wystawa czynna będzie do 15 marca 2010 roku.
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA
ul. Kopernika 1
Radom
Źródło: www.wydarzenia.o.pl
Data publikacji: 22.02.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»