I konkurs Trawertyn Design rozstrzygnięty!
Pierwsza edycja konkursu przyniosła ogromne zaskoczenie: okazało się, że raciszyński trawertyn budzi bardzo duże zainteresowanie. – Wciąż jest to atrakcyjny materiał dla projektantów dużych i małych form przestrzennych. Wciąż zadziwia charakterem, fakturą i kolorem – mówi Przemo Łukasik, przewodniczący jury konkursu.
Do organizatora, firmy WKG, wpłynęły aż 133 prace obrazujące bardzo różnorodne podejście do tego kamienia – wybór sześciu najlepszych propozycji nie był łatwy. Ich autorzy, laureaci konkursu, otrzymają w sumie 35 000 zł.
Jury w składzie: Przemo Łukasik (medusagroup), Anna Jaszkaniec (AJ Forms), Tatiana Satława-Zamykal (WKG), Marcin Kamiński (Stone Trade) i Zbigniew Rybakiewicz (MMG) przyznało nagrody w dwóch kategoriach: Kreatywnego wykorzystania (projekt elewacji, wnętrza lub przedmiotu z raciszyńskiego trawertynu) oraz Innowacyjnego przetworzenia (opracowanie nowego sposobu obróbki kamienia). Ponadto podczas trwania konkursu była możliwość zamawiania próbek trawertynu, które dostarczane były pod wskazany adres. Wysłano ich ponad 200.
Sędziowie przyznawali punkty, oceniając projekty pod względem atrakcyjności rynkowej, oryginalności, walorów estetycznych i funkcjonalności.
– Otrzymaliśmy prace o przeróżnej skali (produkt, mała architektura, wnętrze, elewacja, budynek), różniące się znacząco podejściem i interpretacją tematu. Wysoko oceniłam te o przemyślanym współczesnym wyrazie, wykorzystujące kamień w sposób nienachalny, a przy tym niebanalny – komentuje swój wybór Anna Jaszkaniec.
Ale to nie wszystko! Wartościowych prac napłynęło tak wiele, że organizator zdecydował się przyznać wyróżnienia tym propozycjom, które mają szczególny potencjał rynkowy. Informacje o tym, kto otrzymał wyróżnienie, zostaną opublikowane wkrótce.
Laureaci pierwszego konkursu Trawertyn Design
- w kategorii „Kreatywne wykorzystanie”
I miejsce: Agnieszka Kołacz
„Trawertyn świętojański”
W projekcie przedstawiam dualistyczną odsłonę trawertynu, przełamując jego klasyczny charakter. Łączę w jednej przestrzeni obie cechy jednocześnie – stare z nowym, oczywiste z nietypowym i klasyczne z nowoczesnym.
Użyłam trawertynu żywicowanego z pigmentem kolorystycznym. Innowacyjność projektu polega na zastosowaniu nietypowego pigmentu - proszku fluorescencyjnego.
W tradycyjnym świetle naturalnym lub sztucznym, pigment nie ujawnia się, jest bezbarwny, przez co trawertyn zachowuje naturalny, klasyczny charakter. Pod wpływem oświetlenia powierzchni promieniami UV, drobinki wtopione w żywicę, dzięki swym właściwościom luminescencyjnym, zaczynają świecić.
Zaprezentowana strefa lounge, w dzień może być eleganckim, jasnym wnętrzem. Jeżeli zza ukośnie ułożonych bloków z trawertynem, zamiast normalnego światła skierujemy wiązkę ultrafioletową, zupełnie odmienimy powierzchnię kamienia. Światło UV wydobędzie nowe kolory i faktury. W połączeniu z kolorowym oświetleniem reszty wnętrza można stworzyć nocny, klubowy klimat - wnętrze o zupełnie nowym wyglądzie i przeznaczeniu.
II miejsce: Ewelina Kruz
„Prostota i funkcjonalność w łazience”
Projekt przedstawia wykorzystanie trawertynu raciszyńskiego jako elementu wyposażenia łazienki. Zaprojektowany mebel pełni funkcję blatu, półki do przechowywania wyposażenia łazienki oraz podpory pod umywalkę. Poza funkcjami użytkowymi pełni również funkcję dekoracyjną.
Mebel łączy w sobie trzy rodzaje materiałów. Pierwszy, najistotniejszy, będący podstawą do całego mebla jest trawertyn. W projekcie wykorzystano cross cut, surowy szlif, który idealnie łączy się z szkłem i żelazem. W bloku kamienny o wymiarach 23x50x150cm wykonano otwory pełniące funkcję wnęk, z wiekiem wykonanym z trawertynu. Uchwyt do otwierania wnęki zaproponowano z żelaza o kolorze antracyt. Róg bloku kamiennego został ścięty. W to miejsce zaproponowano umywalkę wykonaną ze szkła i antracytowego żelaza.
Mebel charakteryzuje się prostą i elegancką formą. Geometryczny blok kamienny został przełamany przez wprowadzenie szklanej, geometrycznej umywalki. Barwa trawertynu ociepla zimny odbiór szkła i żelaza.
III miejsce: praca zespołowa – Marcin Gierbienis, Damian Poklewski-Koziełł
„Izba Pamięci”
Budynek Izby Pamięci zaprojektowano z wykorzystaniem 6 typoszeregów, które wyróżniono ze względu na barwę, wykończenie powierzchni, obróbkę oraz sposób montażu. Na elewacjach zewnętrznych zastosowano kamień surowy, bez wypełnienia, o powierzchni gładkiej, szlifowanej. Uzyskano efekt surowej, dostojnej i szlachetnej fasady, utrzymanej w duchu klasycystycznej architektury. Lizeny wykończono podobnym kamieniem, jednakże o mniejszej grubości, montowanym tym razem na zaprawie klejowej bezpośrednio do cementowego poszycia podkonstrukcji stalowej. Ze względu na znaczne gabaryty lizen zrezygnowano z zastosowania kamienia w formie monolitycznego bloku.
We wnętrzu zależało nam na ociepleniu charakteru przestrzeni, ukierunkowanej na pamięć o pomordowanych. Dlatego do kamienia dodaliśmy pigment o ciepłej barwie. Na podłodze trawertyn ułożyliśmy w cegiełkę. Powierzchnie pozostawiono szorstkie, aby zapewnić odpowiedni stopnień antypoślizgowości. Podkreśla to dodatkowo walor użytkowy trawertynu.
Na suficie zaprojektowaliśmy prefabrykowane płyty z motywem antycznej kanelury uzyskanym dzięki obrabiarce CNC. Przełamaliśmy tym samym gładki charakter ścian wewnętrznych.
Ostatnim typoszeregiem jest kamień wykorzystany do tablic z nazwiskami zamordowanych mieszkańców warszawskiej Woli. Do trawertynu dodaliśmy transparentną żywicę. Wielkogabarytowe płyty zamontowane zostały w dystansie do ściany nośnej. Od tyłu zostały podświetlone. Dzięki temu uzyskano efekt oderwania od ściany, lewitacji a sam kamień zaprzecza swej fizycznej naturze, czym odwołuje się do ponadmaterialnej, duchowej sfery ludzkiego życia.
w kategorii „Innowacyjne przetworzenie”
I miejsce: praca zespołowa – Daria Achtelik, Augustyna Grzybowska
„Nie do końca czerń”
Powrót do lat dzieciństwa we współczesny sposób. W głowie rozchodzi się światło świetlików.
Owady stały się myślą przewodnią kolekcji, światło przez nie wytwarzane powstaje w wyniku reakcji chemicznej. Dzięki enzymowi. W projekcie jego zamiennikiem jest pigment z właściwościami fluorescencyjnymi. Zostaje on wprowadzony wraz z żywicą do powstałych w procesie obróbki szczelin tafli kamienia.
Pigment fluorescencyjny posiada szeroką gamę kolorystyczną, wystarczy uruchomić wyobraźnię, aby powstały jedno lub wielobarwne powierzchnie. W dzień tafla kamienia raciszyńskiego ukazuje własne piękno, zaś w nocy przeobraża się w niepowtarzalną iluminację.
II miejsce: Sławomir Kopa
„Trawertyn bursztynowy”
Ideą projektu jest stworzenie nowego rodzaju wzoru powstałego poprzez połączenie trawertynu oraz syntetycznego bursztynu. Połączenie obydwu materiałów nawiązuje do Polskiej tradycji regionalnej w której bursztyn był wykorzystywany w charakterze zdobniczym od czasów starożytnych. Poprzez dodanie bursztynu kojarzonego z Polską do trawertynu z Raciszyna pochodzącego z naszego kraju tworzy wyrób unikalny dla naszego regionu.
Sposób obróbki
Wzór trawertynu bursztynowego powstaje poprzez połączenie trawertynu z wydrążonymi wklęśnięciami oraz syntetycznego bursztynu. Odpowiednik syntetyczny bursztynu jest zastosowany ze względu na wysoki koszt bursztynu naturalnego oraz trudność jaką napotkałoby jego wpasowanie w wydrążone wklęśnięcia w trawertynie. Syntetyczny bursztyn można wytworzyć poprzez zastosowanie naturalnych lub modyfikowanych żywic subfosylnych (kopal kolumbijski, nowozelandzki kopal kauri), zatopienie okruchów bursztynu bałtyckiego w żywicach naturalnych lub sztucznych oraz zastosowanie tworzyw sztucznych takich jak szkło, celuloid, poliestry, żywice fenolowe.
Dodawanie elementów roślinnych do bursztynu
W trawertynie bursztynowym możliwe jest zatapianie na etapie tworzenia syntetycznego bursztynu sprasowanych, wysuszonych małych liści, ziół, kawałków roślin, a także innych małych elementów dając nowe możliwości, jeżeli chodzi o wykorzystanie we wzornictwie. Trawertyn bursztynowy w miejscach zastosowania bursztynu syntetycznego może być także podświetlany nadając kamieniowi ciepła oraz podkreślając dodane elementy.
III miejsce: Dagmara Oliwa
„TRAVERTINE GALAXY”
Przetworzenie trawertynu do formy TRAVERTINE GALAXY jest procesem jego uszlachetnienia poprzez wydobycie kawern, a następnie podświetleniu ich niezwykłej trójwymiarowości. Oświetlenie samej powierzchni kamienia od przodu nie jest w stanie tak mocno uwypuklić ukazujących się nam struktur, dlatego źródło światła musi znaleźć się za kamieniem lub w nim samym tak, aby promienie mogły podążać w naszą stronę przenikając przez jego wnętrze. Tymi ścieżkami będą naturalne szczeliny, które gdzieniegdzie zostaną poszerzone i połączone poprzez muśnięcie dłutem. Tak przygotowany materiał trzeba następnie wypełnić przeźroczystą żywicą.
Podświetlenie TRAVERTINE GALAXY można wykonać na kilka sposobów. W zależności od tego, czy chcemy, aby każda płytka stanowiła oddzielnie oświetlony element systemu gotowy np. do zakotwienia na ścianie, czy też całość jest wykonywana jako świecąca płaszczyzna. Iluminacja pojedynczych płytek jest możliwa dzięki zastosowaniu modułów LED, które należy umieścić od tyłu wybranych fragmentów kamienia lub też dzięki panelowemu oświetleniu OLED. Poszczególne kable pojedynczych płytek łączy się z innymi za pomocą złączek i tworzy system, który na swoim zakończeniu posiada zasilanie. Można też podświetlić całą ścianę kamienną dystansując kamień na kotwach od strony ściany konstrukcyjnej lub stelaża i puszczając światło od góry lub/i dołu za całą powierzchnią kamiennej ściany. Wszystkie powyższe rozwiązania posiadają wieloletnią trwałość, można w nich dobierać dowolną barwę światła (zimną, neutralną lub ciepłą), a ponadto nadają się także do zastosowań zewnętrznych (czyli np. do elewacji).
Oficjalne wręczenie nagród odbędzie 8 lutego 2017 r. na poznańskich targach BUDMA, w przestrzeni Forum Inspiracje (początek o godz. 14). Goście będą mogli odwiedzić stoisko producenta trawertynu i dowiedzieć się więcej o tym pięknym polskim kamieniu, a także porozmawiać z organizatorami konkursu na temat współpracy.
Serdecznie zapraszamy!
Więcej informacji na stronie konkursu www.TrawertynDesign.pl oraz na Facebooku.
Patronat medialny: infoArchtiekta.pl
Data publikacji: 25.01.2017
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»