Wyniki Konkursu na Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL
26 stycznia podczas uroczystego ogłoszenia wyników konkursu poznaliśmy laureatów Konkursu na Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL w Warszawie.
Sąd konkursowy w składzie: Andrzej Bulanda, Michał Tatjewski, Aleksander Chylak, Patryk Jaki, Henryk Witowski, Romuald Chagowski, Arkadiusz Karbowiak, Jacek Pawłowicz, Sławomir Cenckiewicz, Czesław Bielecki, Krzysztof Szwagrzyk dokonał analizy prac konkursowych w kontekście wymagań Zmawiającego oraz istotnych postanowień Regulaminu konkursu (w tym kryteriów oceny prac konkursowych).
Prace konkursowe można zobaczyć na wystawie prezentowanej w pawilonie wystawienniczym SARP do 31.10.2017r. w godzinach od 10:00 do 16:00
NAGRODA I
M.O.C. Architekci / Katowice
Skład zespołu autorskiego:
Ewa Janik, Błażej Janik, Grzegorz Ostrowski, Martyna Wyrwas, Radosław Bagrowski
Opinia o pracy konkursowej
Zgodnie z zasadami i kryteriami oceny prac konkursowych podanymi w Regulaminie konkursu Rozdział V pkt. 2, I Nagrodę przyznaje się za twórczą koncepcję uporządkowania istniejącego założenia aresztu śledczego z zachowaniem i wyeksponowaniem obiektów historycznych, także za czytelność funkcjonalną Muzeum oraz za wprowadzenie nowych elementów rzeźbiarskich, wzbogacających przestrzennie i ideowo założenie Muzeum.
To miejsce nie ma być już aresztem śledczym, z jego ponurymi więziennymi powierzchniami, lecz staje się muzeum; powinno więc kreować wartości humanistyczne i duchowe, a nawet zawierać wątki optymistyczne. Praca nr 004 spełnia to w najwyższym stopniu. więcej >>
Zobacz projekt >>
NAGRODA II
Nizio Design International Mirosław Nizo / Warszawa
Skład zespołu autorskiego:
Główny autor: Mirosław Nizio
Zespół: Bartłomiej Terlikowski, Maciej Bieńka, Daniel Jurkiewicz, Filip Twardowski, Łukasz Boniewski, Maciej Włodarski
Opinia o pracy konkursowej
Zgodnie z zasadami i kryteriami oceny prac konkursowych podanymi w Regulaminie konkursu Rozdział V pkt. 2, II Nagrodę przyznano za spójną, jednorodną, a przy tym niezwykle powściągliwą wizję zespołu muzealnego. Praca w sposób wzorcowy rozwiązuje problem wejścia do zespołu i otwarcia dziedzińca na miasto oraz ich wzajemne relację szczególnie w kontekście wizerunkowym, utrzymując poprawną równowagę między zamkniętą przestrzenią więzienia a otwartością Muzeum. Lokalizacja wejścia do nowego budynku muzealnego z dziedzińca wejściowego pozwala na rozwiązanie problemu przyjęcia dużych grup zwiedzających. Lokalizacja nowego budynku wejściowego jako łącznika między budynkami centralnymi, a budynkiem drukarni przeznaczonym na funkcje dydaktyczne, jest bardzo ciekawa i uzasadniona funkcjonalnie. Tworzy też nową jakość w historycznym wnętrzu nie dominując go. Prawidłowo skomunikowano funkcje ogólne Muzeum z istniejącymi pawilonami historycznymi – przyszłymi miejscami ekspozycji stałej.
Za minus pracy uznano zbyt małą optycznie i programowo wielkość holu wejściowego, niezrekonstruowanie zabytkowego dachu budynku głównego w kontekście przyjętego sposobu traktowania budynków historycznych oraz w aspekcie urbanistycznym, rodzaj przyjętej nawierzchni dziedzińców i jej charakter, a przede wszystkim brak wyrazistej symboliki miejsca. Oszczędność w tej sferze skutkująca sterylnością pracy, będąca w jakimś sensie jej zaletą, jest również jej słabością. Nie pokazuje jednoznacznie, z jakim miejscem mamy do czynienia
NAGRODA III
Skład zespołu autorskiego:
Ewa Dorociak, Pamela Krzyszczak, Alicja Rudowska, Anna Szewczyk
Opinia o pracy konkursowej
Zgodnie z zasadami i kryteriami oceny prac konkursowych podanymi w Regulaminie konkursu Rozdział V pkt. 2, III Nagrodę otrzymuje praca reprezentująca konsekwentny minimalizm. Architektura Muzeum Anty-systemowego, jak nazwali je projektanci, tworzy ramy przestrzenne eksponujące to, co ma przemówić autentyzmem i dramatem miejsca. Jako jedyni wśród konkurujących postanowili połączyć istniejące budynki Aresztu Mokotowskiego poprzez stworzenie sekwencji otwartych placów na poziomie -1, z których można wejść do każdego z fragmentów ekspozycji.
Ten twórczy pomysł nadania nowej rangi miejscu poprzez przestrzenie publiczne nie został konsekwentnie i czysto doprowadzony do końca. Nie można w proponowanym rozwiązaniu wejść z wnętrza do dowolnej części ekspozycji; nie jest prawidłowo rozwiązana kwestia dojazdów. O ile amfiteatralny plac wejściowy przyległy do Rakowieckiej z hallem głównym w podziemiach istniejącego budynku ma swoją logikę i ekspresję, falujące nawierzchnie następnych obniżonych placów już się nie tłumaczą
Wyróżnienie
Graph’it Studio Sp z o. o. / Warszawa
Skład zespołu autorskiego:
Paweł Łaguna, Michał Zając, Artur Jóźwik
Wyróżnienie
DYNAMO PRODUCE – Marzena Wytrykusz / Gdańsk
PB-STUDIO – Jakub Piórkowski / Gdynia
RASZTAWICKI ARCHITEKCI – Oliwier Rasztawicki / Sopot
Skład zespołu autorskiego:
Marzena Wytrykusz, Marta Zander, Marek Kruk, Adrian Mania, Filip Kozarski, Oliwer Rasztawicki, Andrzej Gołębiewski, Kuba Piórkowski
Data publikacji: 30.01.2017
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»