Ucieleśnione doświadczanie architektury jako źródło znaczeń. Wykład z cyklu "Sztuka i filozofia"
Czy architekturę „czytamy” czy odczuwamy? Jaką rolę odgrywają w doświadczaniu przestrzeni architektonicznej zmysły? Czy znaczenia są tu odkrywane czy wytwarzane? Jak architektura może upamiętniać tragiczne wydarzenia z przeszłości? Na czym polega projektowanie „architektury bez ścian”, ukierunkowanej wyłącznie na jakości przestrzenne odczuwalne przez ciało i badanie pozawizualnego potencjału architektury?
Kwestie zasygnalizowane w powyższych pytaniach zostaną podjęte w trakcie wykładu, którego tematem będzie doświadczanie architektury rozważane jako zagadnienie filozoficzne. Akcent w analizach estetycznych, zainspirowanych fenomenologią i dekonstrukcją, położony zostanie na te zjawiska we współczesnej architekturze, które można rozpatrywać w kontekście zmiany roli zmysłów w percepcji obiektów oraz operowania w projektowaniu tymi środkami architektury, które stymulować mają aktywność i zaangażowanie „odbiorców” przestrzeni architektonicznej.
Dr hab. Magdalena Borowska – adiunkt w Zakładzie Estetyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się we współczesnej estetyce ze szczególnym naciskiem na estetykę przestrzeni, również przestrzeni miejskiej, oraz estetyce architektury. Ostatnio opublikowane prace: „Estetyka i poszukiwanie znaczeń w przestrzeniach architektonicznych” (2013), redakcja numeru monograficznego pisma „Sztuka i Filozofia” (nr 46, 2015) poświęconego estetyce architektury.
5 kwietnia 2017 r. o godzinie 17:00
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
sala multimedialna (wejście od ul. Burschego)
wstęp wolny
Sztuka i filozofia to cykl wykładów i seminariów organizowanych we współpracy z Instytutem Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzenie: dr Monika Murawska, dr Mateusz Salwa, dr Piotr Schollenberger
Następne spotkania z cyklu: 26.04, 10.05
Szczegóły na stronie wydarzenia.
Data publikacji: 4.04.2017
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»