Wystawa Nicolas Grospierre. Subiektywny atlas architektury
fot. strona Instytutu Fotografii Fort
Organizatorzy zapraszają na wystawę fotografii Nicolas Grospierre, którego zdjęcia z dwóch serii "Modern Forms" i "Modern Spaces" po raz pierwszy będzie można zobaczyć na wystawie w Instytucie Fotografii Fort. Oba cykle doczekały się już książkowych wydań i pokazywane były za granicą, lecz nie są dobrze znane polskiej publiczności.
Wernisaż odbędzie się 1 marca 2019 roku o godzinie 19:00. Wystawę do do 7 kwietnia 2019 roku w Warszawie. Miejsce: Galeria IFF (Fundacja Instytut Fotografii Fort) Fort Mokotów, ul. Racławicka 99.
Godziny otwarcia: środa-piątek: godz. 14.00-18.00, sobota-niedziela: godz. 12.00-18.00.
Wydarzenia towarzyszące: oprowadzanie artysty i kuratora: 23 marca (sobota), godz. 13.00. Wstęp na wernisaż i oprowadzanie: bezpłatnie. Cena biletu w dniach 2.03.2019 – 7.04.2019: 7 zł.
Opis organizatora:
Przestrzeń wystawy Grospierre, co charakterystyczne dla tego artysty, aranżuje w specyficzny sposób, traktując zdjęcia jako część pochłaniającej widza instalacji. "Subiektywny atlas architektury modernistycznej" ułożony jest w zaskakującym porządku akcentującym bardziej formę poszczególnych budynków, niż miejsce ich usytuowania, autorstwo, czy rok powstania.
Zdjęcia prezentowane na wystawie wykonane zostały w Europie, Azji, obu Amerykach, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Są tu zarówno ikoniczne budynki modernizmu, jak Gateway Arch w St. Louis, jak i zupełnie marginalne, choć równie ciekawe formalnie relikty – jak na przykład wyburzony już Szpital Balneologiczny w Druskiennikach.
Roztaczana przez Grospierre’a wizja jest porywająca i szalona, przekracza zarazem ustalone konwencje prezentacji modernistycznej architektury. Zdjęcia łączą się poprzez kształt bryły, rozwiązanie techniczne konkretnego problemu konstrukcyjnego, a nawet kolor detalu użyty do wykończenia budowli.
Ideę fotografii Grospierre’a lepiej uchwycić można przez porównanie z klasykami gatunku w rodzaju Luciena Hervé’a, Ezry Stollera, czy Juliusa Shulmana. Jak zauważa krytyk i teoretyk architektury Elias Redstone, o ile klasycy dwudziestowiecznej fotografii architektury stworzyli popularną dziś wizję modernizmu jako stylu międzynarodowego, minimalistycznego i wzniosłego zarazem, to współcześni artyści, w tym Grospierre, do modernizmu mają już inny, bardziej krytyczny stosunek.
Wystawa stanowi wybór najciekawszych wątków z gromadzonego od dwóch dekad obejmującego tysiące zdjęć archiwum fotografii. Ułożone w sekwencje wielkoformatowe zdjęcia rozwijają koncepcję Grospierre’a znaną fanom jego tumblera i poprzez ekspozycję detalu oraz zestawienie fasad z wnętrzami tworzą kompozycję będącą czymś zupełnie innym i zarazem czymś więcej niż ilustracją z książki, widokiem budynku. W wizji Grospierre’a forma nie jest pochodną funkcji, lecz funkcję poprzedza.
Kurator: Adam Mazur
Szczegóły na stronie wydarzenia.
Data publikacji: 19.02.2019
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»