MIRALLES. Perpetuum Mobile – niezwykła, pełna ruchu wystawa mebli w hołdzie dla wielkiego katalońskiego architekta
W centrum wystawienniczym Disseny Hub w Barcelonie otwarta została wystawa pod nazwą MIRALLES. Perpetuum Mobile dla upamiętnienia prac katalońskiego architekta Enrica Mirallesa z okazji 20. rocznicy jego śmierci. Prezentowane na wystawie modele mebli i przedmiotów zostały opracowane głównie z myślą o domu architekta. Wystawę wspiera Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC), a projekty Mirallesa zostały odtworzone przy użyciu zrównoważonych gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Kuratorami wystawy zostali współzałożycielka studia architektonicznego i była żona Mirallesa, Benedetta Tagliabue, a także znany hiszpański architekt – Joan Roig i Duran. Odtworzone z prywatnych zapisków i projektów przedmioty można oglądać na wystawie do 29 sierpnia 2021 roku.
W swoim założeniu wystawa MIRALLES. Perpetuum Mobile zmierza do pokazania mniej znanej strony katalońskiego architekta Enrica Mirallesa, tym razem jako projektanta mebli. Choć studio architektoniczne, które założył i prowadził wraz ze swoją żoną Benedettą Tagliabue skupiało się przede wszystkim na architekturze wnętrz, wystawa w centrum Disseny Hub to pierwsza okazja, aby zobaczyć zebrane w jednym miejscu projekty mebli autorstwa architekta. Miralles bardzo dbał o każdy szczegół wystroju wnętrz wielu swoich projektów prywatnych i publicznych, ale nigdy nie projektował mebli z myślą o wdrożeniach komercyjnych.
Proces twórczy Mirallesa często polegał na tym, aby ożywiać tworzone przez niego projekty. Zamierzenie to wyraźnie widoczne jest też w fotograficznych kolażach, które można było oglądać na wystawie MIRALLES. Photos & Collages, stanowiącej jedną z części składowych serii wydarzeń zorganizowanych w hołdzie artyście. Przyglądając się eksponatom pokazanym w Disseny Hub można będzie zobaczyć, w jaki sposób architekt ożywiał swoje projekty i jak nadawał projektowanym przez siebie meblom swoistego ruchu.
Ostatnim domem architekta w Barcelonie był stary magazyn, w którym wyburzono ściany, pozostawiając otwartą przestrzeń. Było to idealne miejsce dla Mirallesa, który wyobrażał sobie dom jako przestrzeń w ruchu, w której meble nie miały ustalonego miejsca ani kształtu, a elementy wystroju można było przesuwać lub modyfikować w zależności od potrzeb w dowolnej chwili. Aby urzeczywistnić tę współczesną wizję przestrzeni wewnętrznej, twórca samodzielnie zaprojektował meble do swojego domu, dzieląc się szkicami z wykonawcami i stolarzami, z którymi prowadził długie debaty i eksperymenty na swoich projektach.
Przygotowania do wystawy MIRALLES. Perpetuum Mobile rozpoczęły się od intensywnych poszukiwań dokumentacji projektowej w prywatnych zbiorach architekta oraz rozmów ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) na temat odtworzenia dziewięciu koncepcji. Oryginalne projekty mebli pozostały niezmienione, wprowadzono jedynie kilka zmian technicznych (takich jak nowe zawiasy i połączenia niektórych elementów), a użyte materiały zostały dostosowane do aktualnych możliwości. Choć pierwotne meble zostały wykonane z innych odmian drewna, podczas ich odtwarzania użyto czterech gatunków amerykańskiego drewna liściastego: czerwonego dębu, klonu, wiśni i tulipanowca. Gatunki te wybrane zostały ze względu na ich estetykę, właściwości użytkowe i środowiskowe.
Podczas poszukiwań projektów wśród dokumentacji architekta odnaleziono zeszyt ze szczegółowym rysunkiem nieznanego dotąd stołu, któremu nadano nazwę „Mistery” („Tajemnica”). Został on wyprodukowany po raz pierwszy w warsztacie La Navarra dzięki rozszyfrowaniu wskazówek, które Miralles lata temu pozostawił w swoich notatkach.
Na wystawie zaprezentowanych zostało ponad 20 eksponatów, w tym stoły „Inestable”, „Dolmen”, Troncs” i „Tropical”, półka „Lelukaappi” inspirowana pracą architekta Alvara Aalto, kilka krzeseł, które wykorzystano na potrzeby zaprojektowania wyposażenia Parlamentu Szkockiego, a także siedziby Círculo de Lectores w Madrycie, jak również niepublikowane wcześniej szkice lamp, które Enric zaczął projektować, choć nigdy nie skończył. W swej formie wystawa symbolicznie nawiązuje do prywatnego domu Miralles i Tagliabue: meble rozmieszczone są w przestrzeni, imitując ich pierwotną lokalizację, szkice i rysunki na ścianach odsłaniają szczegóły ich projektów, a zdjęcia z życia rodzinnego architekta pokazują je podczas użytkowania. Lampy zaprojektowane przez Mirallesa oświetlają meble i pełnią rolę elementów dekoracyjnych.
Wystawie towarzyszy film poklatkowy oraz dokument wyprodukowany przez AHEC, który w skrupulatny sposób wyjaśnia proces reprodukcji mebli w oparciu o oryginalne pomysły, doskonale obrazując przy tym ruch nadawany przedmiotom przez architekta.
Szczegóły wystawy:
Miejsce: Disseny Hub, Plaça de les Glòries 37, Barcelona goo.gl
Dodatkowe informacje: ajuntament.barcelona.cat
Czas: 27 maja – 29 sierpnia 2021 r.
Bilet wstępu do Disseny Hub: €3
Stowarzyszenie AHEC
AHEC jest wiodącym międzynarodowym stowarzyszeniem handlowym, reprezentującym amerykański przemysł drewna liściastego. Od ponad 30 lat AHEC prowadzi działania promocyjne na arenie międzynarodowej, z powodzeniem budując charakterystyczną i kreatywną markę dla amerykańskiego drewna liściastego. AHEC słynie z twórczej i ambitnej współpracy z architektami i projektantami, a projekty takie jak Connected, Legacy czy MultiPly prezentowane podczas Festiwalu Designu w Londynie podkreślają potencjał zrównoważonych materiałów drewnianych i inspirują do większego ich wykorzystania. W Polsce AHEC zrealizował dwa projekty – Natural Born z udziałem polskiego projektanta Tomka Rygalika oraz kontynuację projektu pod nazwą Natural Born Collective z udziałem adeptów designu i obróbki drewna. AHEC jest pionierem w dziedzinie modelowania środowiskowego cyklu życia (LCA) dla liściastych gatunków drewna, a podejście to zaadaptowane zostało przez inne branże. LCA dokonuje pomiaru różnorodnych czynników wpływu, takich jak pierwotne zapotrzebowanie na energię (ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych), potencjał globalnego ocieplenia, zakwaszenia, eutrofizacji oraz tworzenia ozonu troposferycznego.
@ahec_europe (Twitter, Instagram)
Data publikacji: 12.06.2021
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»