PISKLAK
Urban Vision Quest jest projektem badawczo-antropologicznym, który łączy problematykę sztuki w przestrzeni publicznej z zagadnieniami antropologii miasta. W tym roku obiektem badawczym jest rzeźba artysty Stanisława Lejkowskiego Pomnik Tysiąclecia Państwa Polskiego oraz przestrzeń wokół niego. Punkt wyjścia artystycznych poszukiwań stanowią, robocze” metafory: ,,Pomnik wykluczony społecznie” oraz ,,Rewitalizacja mentalna przestrzeni publicznej”.
Swoje wariacje na temat bydgoskiego pomnika zaprezentowała już Grupa Twożywo, teraz przyszła kolej na Julię Curyło. Projekt instalacji Pisklak to dmuchana kula umieszczona na szczycie rzeźby, miejscami wyrastają z niej „odnóża”, w środku wypełniona jest dmuchanymi elementami o niedookreślonych kształtach. Pokryte są nadrukiem, na którym obok siebie występują wątki ludowe jak i wyobrażenia niczym z krainy sennej wyobraźni, kolorowe i barwne, radosne i niepokojące zarazem. Niepokojące, gdyż formy są niedefiniowalne. Abstrakcyjny pisklak chłonie je, ale nie można przewidzieć jak on sam będzie wyglądał w formie końcowej. Na powstanie projektu istotnie wpłynęła sama estetyka rzeźby jak i geneza powstania pomnika Stanisława Lejkowskiego. Trójnożna kompozycja, w zamyśle autora, to symboliczne gniazdo, u szczytu którego miał się wznosić orzeł (który jednak nigdy się tam nie pojawił). Pisklak to nawiązanie do pierwotnego orła, tyle, że w formie zarodka.
Miejsce: Bydgoszcz, Ośrodek Działań Kulturowych Las, ul. Dworcowa 82
www.odkl.org
Swoje wariacje na temat bydgoskiego pomnika zaprezentowała już Grupa Twożywo, teraz przyszła kolej na Julię Curyło. Projekt instalacji Pisklak to dmuchana kula umieszczona na szczycie rzeźby, miejscami wyrastają z niej „odnóża”, w środku wypełniona jest dmuchanymi elementami o niedookreślonych kształtach. Pokryte są nadrukiem, na którym obok siebie występują wątki ludowe jak i wyobrażenia niczym z krainy sennej wyobraźni, kolorowe i barwne, radosne i niepokojące zarazem. Niepokojące, gdyż formy są niedefiniowalne. Abstrakcyjny pisklak chłonie je, ale nie można przewidzieć jak on sam będzie wyglądał w formie końcowej. Na powstanie projektu istotnie wpłynęła sama estetyka rzeźby jak i geneza powstania pomnika Stanisława Lejkowskiego. Trójnożna kompozycja, w zamyśle autora, to symboliczne gniazdo, u szczytu którego miał się wznosić orzeł (który jednak nigdy się tam nie pojawił). Pisklak to nawiązanie do pierwotnego orła, tyle, że w formie zarodka.
Miejsce: Bydgoszcz, Ośrodek Działań Kulturowych Las, ul. Dworcowa 82
www.odkl.org
Data publikacji: 26.10.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»