Budowa dworca Kraków Główny
Rozpoczęła się budowa nowoczesnego dworca kolejowego Kraków Główny, usytuowanego pod torami i peronami dzisiejszej stacji. Dworzec połączy kolej z miejskimi autobusami i tramwajami - będzie jednym z najlepiej rozwiniętych węzłów komunikacyjnych w kraju. Jego budowa jest finansowana ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko" Unii Europejskiej i pochłonie 130 mln złotych. Obiekt będzie gotowy w II kwartale 2012 r.
Nowy dworzec Kraków Główny będzie centralnym elementem nowoczesnego węzła komunikacyjnego, łączącego ze sobą kolej, podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach. Jego poszczególne elementy łączyć będą ruchome schody i platformy, windy oraz tradycyjne klatki schodowe. Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych.
W hallu głównym znajdą miejsce m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.
Nowy dworzec Kraków Główny będzie bardziej funkcjonalny i przyjazny dla pasażerów. Zostanie dosto-sowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych, zamontowany zostanie też monitoring. Ponadto, dworzec zostanie wyposażony w nowoczesny system informacji wizualnej. Dla podróżnych zainstalowane zostanie WI-FI.
Generalnym wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „BUDUS" S.A. W związku z prowadzonymi pracami budowlanymi, od poniedziałku 22 listopada 2010r. wyłączony z ruchu zostanie tunel, łączący Regionalny Dworzec Autobusowy (przy schodach ruchomych do podziemnego tramwaju miejskiego) i Galerię Krakowską. Przestrzeń ta będzie bowiem jednym z elementów nowego dworca. W pozostałych miejscach pasażerowie nie napotkają na utrudnienia związane z budową. O zmianach w poruszaniu się informować będą żółto-czarne strzałki i tablice, rozmieszczone w różnych miejscach dworca i w jego okolicach. Pasażerom przy kasach biletowych rozdawane będą również mapki, mówiące o zamknięciu tunelu. Komunikaty wygłaszane będą też przez megafony.
Obecnie w całej Polsce kolej prowadzi największy od kilkudziesięciu lat program modernizacji dworców. W województwie małopolskim remontowane są obiekty w Bochni, Brzesku i Krzeszowicach. W minioną sobotę (13 listopada br.) pasażerom oddano do użytku gruntownie zmodernizowany, zabytkowy dworzec w Tarnowie.
Obok Wrocławia i Gdyni budowa dworca w Krakowie jest jednym z trzech projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Do roku 2012 swoje oblicze zmieni 77 dworców zarówno w dużych miastach jak i w mniejszych miejscowościach, tu m.in. Warszawa Centralna i Wschodnia, Wrocław, Gdynia, Katowice, Poznań, Malbork, Piotrków Trybunalski, a także Modlin, Terespol, Działdowo, Iława, Leszno, Pabianice, Radomsko, Zgierz, Bochnia, Brzesko czy Kutno. Koszt tych prac wyniesie blisko 980 mln złotych (środki z budżetu państwa, UE i budżetu PKP S.A.). Kolejne nowoczesne obiekty budowane są dzięki środkom prywatnych inwestorów.
Wyremontowane i zmodernizowane dworce będą bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bezpieczniejsze dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się. Na najwięk-szych i cieszących się największym powodzeniem wśród pasażerów dworcach standardem będzie również bezprzewodowy dostęp do Internetu.
Termin rozpoczęcia prac budowlanych: III kwartał 2010
Termin zakończenia prac budowlanych: II kwartał 2012
Wartość inwestycji: 130 mln złotych
Źródła finansowania: Fundusze UE Program POiś oraz Budżet Państwa
Więcej: www.pkp.pl
Nowy dworzec Kraków Główny będzie centralnym elementem nowoczesnego węzła komunikacyjnego, łączącego ze sobą kolej, podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach. Jego poszczególne elementy łączyć będą ruchome schody i platformy, windy oraz tradycyjne klatki schodowe. Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych.
W hallu głównym znajdą miejsce m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.
Nowy dworzec Kraków Główny będzie bardziej funkcjonalny i przyjazny dla pasażerów. Zostanie dosto-sowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych, zamontowany zostanie też monitoring. Ponadto, dworzec zostanie wyposażony w nowoczesny system informacji wizualnej. Dla podróżnych zainstalowane zostanie WI-FI.
Generalnym wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „BUDUS" S.A. W związku z prowadzonymi pracami budowlanymi, od poniedziałku 22 listopada 2010r. wyłączony z ruchu zostanie tunel, łączący Regionalny Dworzec Autobusowy (przy schodach ruchomych do podziemnego tramwaju miejskiego) i Galerię Krakowską. Przestrzeń ta będzie bowiem jednym z elementów nowego dworca. W pozostałych miejscach pasażerowie nie napotkają na utrudnienia związane z budową. O zmianach w poruszaniu się informować będą żółto-czarne strzałki i tablice, rozmieszczone w różnych miejscach dworca i w jego okolicach. Pasażerom przy kasach biletowych rozdawane będą również mapki, mówiące o zamknięciu tunelu. Komunikaty wygłaszane będą też przez megafony.
Obecnie w całej Polsce kolej prowadzi największy od kilkudziesięciu lat program modernizacji dworców. W województwie małopolskim remontowane są obiekty w Bochni, Brzesku i Krzeszowicach. W minioną sobotę (13 listopada br.) pasażerom oddano do użytku gruntownie zmodernizowany, zabytkowy dworzec w Tarnowie.
Obok Wrocławia i Gdyni budowa dworca w Krakowie jest jednym z trzech projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Do roku 2012 swoje oblicze zmieni 77 dworców zarówno w dużych miastach jak i w mniejszych miejscowościach, tu m.in. Warszawa Centralna i Wschodnia, Wrocław, Gdynia, Katowice, Poznań, Malbork, Piotrków Trybunalski, a także Modlin, Terespol, Działdowo, Iława, Leszno, Pabianice, Radomsko, Zgierz, Bochnia, Brzesko czy Kutno. Koszt tych prac wyniesie blisko 980 mln złotych (środki z budżetu państwa, UE i budżetu PKP S.A.). Kolejne nowoczesne obiekty budowane są dzięki środkom prywatnych inwestorów.
Wyremontowane i zmodernizowane dworce będą bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bezpieczniejsze dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się. Na najwięk-szych i cieszących się największym powodzeniem wśród pasażerów dworcach standardem będzie również bezprzewodowy dostęp do Internetu.
Termin rozpoczęcia prac budowlanych: III kwartał 2010
Termin zakończenia prac budowlanych: II kwartał 2012
Wartość inwestycji: 130 mln złotych
Źródła finansowania: Fundusze UE Program POiś oraz Budżet Państwa
Więcej: www.pkp.pl
Data publikacji: 22.11.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»