Wystawa Dom dla kultury, Nicolas Grospierre

Wystawa Dom dla kultury, Nicolas Grospierre

Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki zaprasza na wystawę fotografii autorstwa Nicolasa Grospierre’a. Tematyka wystawy skupia się na podobieństwach między budynkami kibuców i kołchozów.

Wernisaż wystawy odbędzie się 31 października 2024 roku o godzinie 18:00 w Pawilonie wystawienniczym przy ul. Foksal 2 w Warszawie. Ekspozycja czynna będzie do 17 listopada 2024 roku. Godziny otwarcia: pon-nd: 13:00-19:00. Wstęp wolny.

Wystawa towarzyszy wydanemu w 2022 roku Photobookowi A House for Culture (Dom dla kultury) Nicolasa Grospierre’a zawiera 139 fotografii Nicolasa Grospierre’a powstałych na terenie Izraela, Litwy, Łotwy i Estonii. Wzbogacono go krytycznymi esejami badaczy: Yuvala Yaskiego, Marta Kalma i Pedro Gadanho, których teksty zostały zilustrowane przez archiwalne zdjęcia i plany architektoniczne..

— Architekturą modernistyczną interesuje się od końca lat 90-tych. Modernizm architektoniczny stanowi w moich oczach wyjątkowy wyraz plastyczny i formalny, wywodzący się z pewnego projektu społecznego, opartego na idei postępu (choć to wydaje się może iluzoryczne). Fotografuję ją z pasją, wręcz obsesyjnie, od 2001 roku. Kibuce odkryłem podczas podróży do Izraela w 2008 roku, a trzy lata później zrodził się pomysł zestawienia tego budownictwa z architekturą kołchozów — pisze Nicolas Grospierre. — Wydarzenia ostatnich dziesięciu lat zadziałały jak przedłużone zanurzenie w kąpieli (fotograficznego) wywoływacza – wydobyły kontrasty i podkreśliły całą złożoność, czasem bolesną, ukazywanych zjawisk architektonicznych — wyjaśnia fotograf.

Nicolas Grospierre (ur. 1975) – fotograf architektury i artysta, wychował się we Francji, w Polsce mieszka od 1999 r. Zanim zajął się fotografią, studiował nauki polityczne oraz socjologię w Paryżu i w Londynie. W swojej działalności wykorzystuje fotografię jako narzędzie twórcze. Koncentruje się zarówno na projektach dokumentalnych, jak i na problematyce konceptualnej. W pracach o charakterze reportażowym często podejmuje wątek pamięci zbiorowej i nadziei wiązanych z modernistyczną architekturą – sięga po niego w czasie, gdy utopie towarzyszące temu stylowi straciły na sile i na znaczeniu. Konceptualna część jego twórczości opiera się na budowaniu gry prowadzonej z widzem, do której odbiorca jest zapraszany dzięki atrakcyjnym – wręcz zmysłowym – obrazom i instalacjom. W 2008 r. został nagrodzony Złotym Lwem na 11. Biennale Architektury w Wenecji (razem z Kobasem Laksą) za wystawę polskiego pawilonu Hotel Polonia. Budynków życie po życiu. Laureat Paszportu Polityki w 2012 r.


Informacje o wystawie:

Fotografie i koncepcja wystawy: Nicolas Grospierre
Kurator naukowy: prof. dr hab. arch. Bolesław Stelmach
Kurator: Yuval Yasky
Projekt ekspozycji: Yamit Cohen, Yuval Yasky
Koordynacja: Kacper Tomaszewski, Mateusz Włodarek
Komunikacja: Katarzyna Nestorowicz, Dominik Witaszczyk, Ola Zaszewska
Produkcja wystawy: Artpath
Autorzy tekstów towarzyszących wystawie: Nicolas Grospierre, Owen Hatherley, Yuval Yasky
Tłumaczenie: Natalia Raczkowska
Redakcja i korekta: Urszula Drabińska
Współorganizator: Estońskie Muzeum Architektury (Estonian Museum of Architecture)

Szczegóły na stronie wydarzenia.


Źródło: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki


Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»