Sztuka: Carillon Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku przypomni litewskiego twórcę
Dzwony carillonu z sal wystawowych w Ratuszu Głównego Miasta, mat. Muzeum Gdańska. Zdjęcie przedstawia trzy dzwony. Na dzwonach łacińskie inskrypcje.
W 2025 roku Ratuszowy carillon w Gdańsku włączy się w obchody 150. rocznicy urodzin Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa – wybitnego litewskiego kompozytora, malarza i grafika. Choć Čiurlionis przez pierwsze 30 lat życia mówił po polsku i był związany z polską kulturą, m.in. studiując kompozycję w Warszawie pod kierunkiem Zygmunta Noskowskiego, jego postać pozostaje w Polsce stosunkowo mało znana.
Aby uczcić jego dorobek, codziennie przed godziną 15.00 z wieży Ratusza Głównego Miasta rozbrzmiewać będą krótkie opracowania muzyczne dzieł Čiurlionisa, wyłonione w ramach międzynarodowego kursy gry na carillonie i aranżacji na carillon automatyczny.
Projekt, realizowany przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Muzeum Gdańska oraz litewskie instytucje kultury, jest przykładem owocnej współpracy międzynarodowej. Wpisuje się on w planowane obchody roku Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa na Litwie, których celem jest przybliżenie dorobku artysty polskim i zagranicznym odbiorcom.
Carillon i jego tradycje w Gdańsku
Początki carillonów w Gdańsku sięgają 1561 roku, gdy pierwszy instrument zamontowano na wieży Ratusza Głównego Miasta. Dziś miasto szczyci się trzema zestawami dzwonów: na Ratuszu, na wieży kościoła św. Katarzyny oraz w mobilnym instrumencie "Gdańsk". Na co dzień dzwony Ratusza grają krótkie melodie automatyczne w godzinach 8:00–21.00, stanowiąc integralną część muzycznego krajobrazu miasta. Koncerty na żywo odbywają się w piątki o 11.00 i w soboty o 12.05 oraz w wybrane święta. Transmisje są dostępne online (Facebook).
Dokładny repertuar codziennych melodii automatycznych można znaleźć na stronie: www.carillongdansk.pl
Międzynarodowy konkurs i warsztaty
W 2025 roku specjalnie przygotowane aranżacje utworów Čiurlionisa, takich jak preludia, mazurki, impromptu i kanon, będą odtwarzane z carillonu automatycznego przez sześć miesięcy. Każdy z sześciu nagrodzonych utworów zagości w repertuarze przez jeden miesiąc. W drugiej połowie roku repertuar zostanie powtórzony lub wzbogacony o nowe aranżacje.
– Aranżacje powstały w wyniku konkursu zorganizowanego przez Muzeum Gdańska we współpracy z Akademią Muzyczną w Gdańsku. Konkurs był efektem warsztatów, podczas których uczestnicy zdobywali wiedzę na temat tworzenia muzyki na carillony automatyczne. Warsztaty, które odbyły się w listopadzie 2024 roku, prowadziła Laura-Marie Rueslåtten, ceniona carillonistka z Oslo – mówi Monika Kaźmierczak, carillonistka miejska z Muzeum Gdańska. – W jury konkursu zasiedli wybitni przedstawiciele świata muzyki i kultury, m.in. Rokas Zubovas, litewski pianista i prawnuk Čiurlionisa, kompozytorzy: Giedrius Kuprevičius z Kowna i Gintaras Sodeika z Wilna, a także attaché kulturalna Ambasady Republiki Litewskiej w Polsce Ana Kočegarova-Maj oraz carilloniści Laura-Marie Rueslåtten i Richard de Waardt z Rotterdamu. Gdańsk reprezentowali Monika Kaźmierczak oraz Kamil Cieślik.
Nagrodzone aranżacje stworzyli Marek Michalak, Artur Samul, Sandra Tracz, Zuzanna Podolak i Rafał Potocki. Ich prace doceniono za subtelne oddanie charakteru dzieł Čiurlionisa i ich doskonałe dostosowanie do specyfiki instrumentu, jakim jest carillon automatyczny.
Gdańsk. Ratusz Głównego Miasta, fot. Dariusz Kula, mat. Muzeum Gdańska. Zdjęcie przedstawia widok na kamienice Długiego Targu na tle błękitnego nieba. W tle wieża Ratusza Głównego Miasta i Dwór Artusa.
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875–1911)
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (pol. Czurlanis) był wybitnym litewskim kompozytorem, malarzem i grafikiem, uznawanym za jednego z pionierów symbolizmu i modernizmu w sztuce litewskiej. Urodził się 22 września 1875 roku w Oranach (obecnie Varėna) na Litwie.
Choć wychowany w polskojęzycznym środowisku i mówiący po polsku do 30. roku życia, Čiurlionis swoją twórczością przyczynił się do rozwoju litewskiej tożsamości kulturowej. Studiował w Warszawie u Zygmunta Noskowskiego oraz w Lipsku, gdzie rozwijał umiejętności w zakresie kompozycji. W swojej muzyce łączył romantyzm z elementami symbolizmu, tworząc niezwykle oryginalne dzieła, takie jak symfoniczne poematy „Las” i „Morze”.
Jego pasją była również sztuka wizualna. Stworzył około 300 obrazów, w których splatał motywy kosmiczne, baśniowe i duchowe, często nawiązując do muzyki. Był prekursorem synestezji w sztuce, a jego obrazy do dziś inspirują artystów na całym świecie.
Mimo krótkiego życia, Čiurlionis pozostawił po sobie bogaty dorobek artystyczny. Jego twórczość, ukazująca głębokie związki między muzyką a malarstwem, stała się symbolem odrodzenia litewskiej kultury na początku XX wieku. Już w 1911 roku odbyły się w Wilnie i Kownie pierwsze pośmiertne wystawy jego obrazów. W tym samym roku jego prace pokazano w Moskwie, a w 1912 – w Petersburgu.
Imię Čiurlionisa noszą liczne instytucje i miejsca na Litwie i poza nią. W Kownie jego imieniem nazwano Narodowe Muzeum Sztuki, najstarsze na Litwie, otwarte w 1921 roku. W Druskiennikach znajduje się Muzeum Pamięci Čiurlionisa, ulokowane w dawnym domu artysty, a także pomnik oraz ulica jego imienia. Wilno uhonorowało go Narodową Szkołą Sztuki oraz Międzynarodowym Konkursem Muzycznym, odbywającym się co cztery lata.
Na świecie jego nazwisko upamiętniają m.in. ulice w Mińsku i Grodnie, a także górskie szczyty – na Pamirze oraz arktycznej Wyspie Hoockera. W Polsce, w podwarszawskim Pustelniku, gdzie zmarł, znajduje się tablica pamiątkowa. W Chicago społeczność litewska otworzyła Galerię Sztuki jego imienia.
Źródło: Muzeum Gdańska, mat. prasowe
Data publikacji: 1.01.2025
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»