Historia Górnego Śląska
AdVenture Multimedialne Muzea – laureatem konkursu Muzeum Śląskiego na scenariusz wystawy o historii Górnego Śląska. 2 października 2012 rozstrzygnięty został ogłoszony w czerwcu konkurs na scenariusz wystawy o historii Górnego Śląska. Ekspozycja ta będzie główną i największą wystawą stałą w budowanej kosztem 324 mln zł nowej siedzibie Muzeum Śląskiego. Laureatem konkursu została firma AdVenture Multimedialne Muzea z Katowic, której projekt uzyskał 76,27 pkt., zajmując I miejsce i wyprzedzając propozycje konsorcjum i3D SA wraz z Platige Image (53,55 pkt.) oraz NoLabel Sp. z o. o. (33,91 pkt.).
Opis zwycięskiego projektu:
Główny gmach nowej siedziby Muzeum Śląskiego to budowla mieszcząca się pod ziemią, na terenie dawnej Kopalni „Katowice”. Ponad powierzchnię wystają tu jedynie szklane prostopadłościany - świetliki, przez które światło słoneczne wnika w podziemne kondygnacje. Wystawa o Historii Górnego Śląska zlokalizowana będzie na najniższym poziomie muzeum, niemal 14 metrów pod ziemią.
Konkursowy projekt rozwija ideę architektury muzeum - poprzez bryłę centralnie umieszczonego świetlika w przestrzeń ekspozycyjną dostaje się również metaforyczne „światło historii”. Rozchodząc się rozświetlonymi korytarzami po liczącej 1364 m2 przestrzeni ekspozycyjnej zasila pojawiające się w kolejnych salach iluminacje scenograficzne, w postaci m. in. żaru rozpalonej surówki, blasku pałacowego oświetlenia czy rozjarzonego pęknięcia ulicy.
Centralna przestrzeń ekspozycji otaczająca główny świetlik pełni funkcję obszaru „Duchowość”. Symbolika ta podkreśla ponadczasowy charakter religii i świata metafizycznego. Przestrzeń ta wraz z rozchodzącymi się promieniście korytarzami posłużyła również do wykreowania logo ekspozycji.
Motywem przewodnim narracji wystawy jest myśl ks. Emila Szramka, w której autor zdefiniował Górny Śląsk jako ziemię pełniącą w różnych okresach historii funkcję pomostu, nagrody, pobojowiska i narożnika - pojęcia te znajdują swe rozwinięcie w czterech korytarzach odchodzących od przestrzeni świetlika.
Zwiedzanie ekspozycji przebiega wzdłuż ścieżki chronologicznej - opowieść budowana jest za pomocą scenograficzno – filmowych środków wyrazu, oddziaływujących na emocje zwiedzającego, pozwalając mu na osobiste przeżywanie zdarzeń. Odbiorca zostaje wciągnięty w środek wiru historii, może poczuć się jak bezpośredni świadek kluczowych jej momentów, starać się zrozumieć fenomen Górnego Śląska.
Kolejne pomieszczenia ekspozycyjne to charakterystyczne miejsca, które stają się centralnymi punktami konkretnych wydarzeń historycznych: ulica, sala fabryczna, podwórko, poczta, dom, pałac magnatów przemysłu, szatnia łańcuszkowa, izba przyjęć. Zwiedzający ogląda Górny Śląsk z podwójnej perspektywy: wielkiej historii odbijającej się w losach zwykłych ludzi oraz z perspektywy Ślązaka z różnych epok historycznych, różnej pozycji społecznej, tradycji religijnej czy narodowej.
Ostatnie pomieszczenie wystawy mieści się pod drugim świetlikiem. Stąd na powierzchnię wydostaje się będące puentą opowieści, wyrażone w rzeźbie multimedialnej przesłanie na przyszłość - metaforyczne światło ze Śląska (Lux ex Silesia).
O AdVenture Multimedialne Muzea:
Firma AdVenture Multimedialne Muzea projektuje i realizuje muzealne ekspozycje multimedialne. AdVenture, zarówno tworzy od podstaw nowe obiekty - muzea i trasy turystyczne, jak i modernizuje istniejące ekspozycje muzealne, zachowując ich niepowtarzalny charakter i ich dotychczasową merytoryczną i historyczną atrakcyjność. Wśród realizacji zespołu z Katowic znajdują się m.in. Podziemna Ekspozycja Multimedialna w Kopalni Soli w Bochni, Muzeum Browaru w Żywcu czy Muzeum - Izba pamięci Kopalni Wujek. Firma projektuje też obecnie ekspozycje do Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach.
Więcej: www.multimedialne-muzea.pl
</html>
Data publikacji: 17.10.2012
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»