Wystawa - "Logiczna emocja. Współczesna sztuka japońska"
Motywem przewodnim wystawy są dwa pojęcia – często traktowane jako przeciwstawne - „logika” i „emocja”. Napięcie między nimi stanowi według organizatorów zasadniczą cechę współczesnej sztuki japońskiej. Wystawa jest próbą znalezienia istoty „japońskości”, przedstawienia jej w różnych kontekstach oraz określenia decydujących wyróżników jej estetyki.
Na wystawie zaprezentowane zostą prace 14 japońskich artystów wizualnych, architektów i grafików, wykonane w takich mediach jak: fotografia, malarstwo, rysunek, manga, rzeźba, instalacja, obiekt, wideo, ceramika i plakat.
Punktem wyjścia wystawy są konceptualne fotografie i obrazy Koji’ego Enokury (1942–1995), artysty zaliczanego do kierunku Mono-ha, kładącego nacisk na logikę i precyzję języka wypowiedzi artystycznej. Zdjęcia fotografa młodszego pokolenia, Taiji’ego Matsuego (ur. 1963), prezentujące widoki z lotu ptaka wybranych obszarów Japonii, stanowią próbę zmiany rzeczywistości w abstrakcyjny, płaski obraz. Z kolei obrazy Hiroshi’ego Sugito (ur. 1970) poświęcone są konceptualnym ujęciom tematyki deszczu oraz tego, jak go doświadczamy. Pochodzące z Kolekcji MOCAK-u szczegółowe rysunki oraz obraz autorstwa Shinji’ego Ogawy (ur. 1959) to przedstawienie wybranych elementów europejskiej rzeczywistości na japoński sposób. „Nieme” plansze Yuichi Yokoyamy (ur. 1967) to klasyczny przykład mangi, ukazujący opowieść pozornie pozbawioną akcji, w której z ust geometrycznie narysowanych postaci wychodzą puste dymki. Teppei Kaneuji (ur. 1978) prezentuje przedmioty codzienne unieruchomione za pomocą gipsu, które zostają przez to pozbawione swojej funkcji i zamienione w rzeźby. Kolejną abstrakcyjną konstrukcję, złożoną z tysięcy połączonych ze sobą czerwonych plastikowych słomek, stworzył architekt Akihisy Hirata (ur. 1971). Tateyama – obiekt autorstwa Noe Aoki (ur. 1958) – składający się z niewielkich stert kostek mydła, spiętych za pomocą stalowych linek, przywołuje natomiast obraz japońskich gór. Prace Tatsuo Miyajimy (ur. 1957) oraz Ryoji Ikedy (ur. 1966) wykorzystują program komputerowy, za pomocą którego dane komputerowe bądź wartości matematyczne przekształcane są w życiowe symbole. Artyści wskazują na związki człowieka z nowymi technologiami. Go Watanabe (ur. 1975) przy użyciu modelowania komputerowego tworzy trójwymiarowe przedstawienia naczyń wyglądających jak zdjęcia prawdziwych przedmiotów. Ręcznie dekorowana ceramika Masayasu Mitsuke (ur. 1975) odwołuje się do znaczenia detalu i tradycyjnej japońskiej precyzji. Z kolei grafik Kazunari Hattori (ur. 1964) prezentuje plakaty, w których wykorzystuje proste geometryczne kształty i wizualnie operuje tematem wystawy.
Teppei Kaneuji, Biały wyciek (Przedmioty nagromadzone nr 10), 2010, instalacja, 181 × 176 × 75 cm, © Teppei Kaneuji, dzięki uprzejmości ShugoArts
Przygotowana wspólnie z Japan Foundation wystawa pokazywana była wcześniej w Museum Haus Konstruktiv w Zurychu. W Krakowie uzupełniliśmy ją o prace Shinji’ego Ogawy pochodzące z kolekcji MOCAK-u. Ostatnią instytucją, w której będzie prezentowana, jest Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale) w Niemczech.
Wernisaż: 12.2.2015
Czas trwania wystawy: 13.2–26.4.2015
Kuratorzy: Kenjiro Hosaka, Sabine Schaschl, Delfina Jałowik
MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
ul. Lipowa 4
30-702 Kraków
Strona wystawy: mocak.pl
Data publikacji: 22.01.2015
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»