KONFERENCJA DESIGN ATTACK 2010
Międzynarodowa konferencja i warsztaty dla dizajnerów i wszystkich zainteresowanych nowoczesnym projektowaniem towarzysząca pierwszej edycji Festiwalu Dizajnu Design Attack. Tematem przewodnim konferencji jest dizajn wykorzystujący nowatorskie technologie i materiały funkcjonujące do tej pory jako niszowe. Uczestnicy konferencji prześledzą ewolucję materiałów uznawanych za przyszłościowe, będą mieli okazję przyjrzeć się najnowszym rozwiązaniom w dziedzinie materiałów, takim jak: pianki z metalu i materiały z alg, struktury oparte na grzybach i kukurydzy, czy ulegające biodegradacji bioplastiki oraz rozważyć związek między dizajnem a innowacjami.
W trakcie wykładów i warsztatów poruszony zostanie także temat projektowania w nurcie zrównoważonego rozwoju. Aleksandra Jaeschke z włoskiej pracowni architektonicznej AION poprowadzi wykład o eksperymentach umożliwiających stworzenie innowacyjnych systemów konstrukcyjnych, w których została osiągnięta ścisła integracja pomiędzy wielorakimi wymogami funkcjonalnymi i energetycznymi. W trakcie warsztatów Tobie Kerridge z Goldsmiths University of London przedstawi natomiast założenia społecznie zaangażowanych projektów dizajnu spekulatywnego.
Wszystkie wykłady i warsztaty poprowadzą cenieni na całym świecie teoretycy i praktycy dizajnu. Wśród nich m.in. Alessandro Deserti (Włochy), David Greene (Wielka Brytania), Sebastian Hackenschmidt (Austria), Aleksandra Jaeschke (Włochy), Tobie Kerridge (Wielka Brytania), Sascha Peters (Niemcy), Tomasz Rygalik (Polska)
Opłata konferencyjna:
Udział w konferencji 4 i 5 listopada: 400 zł
Udział w warsztatach 4 listopada: 250 zł
Udział w warsztatach 5 listopada: 250 zł
4 – 5.11.2010
Krakowska Akademia im. Frycza-Modrzewskiego
Zgłoszenia: www.designattack.pl
Alessandro Deserti, Politecnico di Milano – Design School, Włochy
Alessandro Deserti jest profesorem projektowania przemysłowego na Politechnice w Mediolanie i wykładowcą wielu światowych uczelni. Deserti koordynował powstanie DI.Labb, systemu warsztatów na wydziale projektowania Politechniki w Mediolanie, jednego z najbardziej postępowych projektów mających na celu wspomaganie rozwoju programów badawczych w dziedzinie projektowania. Współpracował jako konsultant z wieloma firmami i instytucjami, a także opublikował wiele książek i artykułów na temat związku pomiędzy dizajnem a innowacjami. W swoich dwóch ostatnich książkach „Dizajn i innowacja” oraz „Postępowy dizajn” rozpatruje nową rolę dizajnu w firmach, skupiając się na roli jaką odgrywają narzędzia i procedury w rozwoju i zarządzaniu innowacjami.
Warsztat
Nietypowe Materiały/Typowe Przedmioty. Typowe Materiały/Nietypowe Przedmioty. Warsztat na temat różnorakiego podejścia do materiałów w dizajnie. Przedmioty, które nas otaczają mogą być określone przez materiały, jakie zostały użyte do ich produkcji. Warsztat zbudowany będzie w oparciu o trzy moduły. Moduł pierwszy, w którym problem używalności materiałów będzie tylko i wyłącznie kwestią parametrów oraz stosunków pomiędzy ograniczeniami materiałów i rozwiązaniami projektowymi. Moduł drugi podejmie problem wybrania odpowiedniego materiału do osiągnięcia pożądanego celu. Moduł trzeci zajmie się problemem poszukiwania nowych zastosowań dla materiałów i technologii. W trakcie warsztatu przyjrzymy się wszystkim trzem modułom, zwracając szczególną uwagę na moduł drugi i trzeci, próbując odpowiedzieć sobie na pytanie: jak możemy jeszcze uważniej przyjrzeć się materiałom i technologiom i wykorzystać je w innowacyjny sposób?
Wykład: Granice dizajnu
Dizajn zajmuje miejsce pomiędzy dwoma światami; z jednej strony mamy bardzo konkretny świat technologii, rozwoju i produkcji, kształtowania materiałów i ich używalności, a z drugiej pojawia się świat pomysłów, fantazji i inwencji, odnoszący się do niematerialnych potrzeb i pragnień. Projektant jest ogniwem łączącym społeczeństwo, gdzie owe pragnienia się rodzą abryką, gdzie są przekształcane w namacalną formę, i rynkiem, gdzie odpowiedzi na powyższe pragnienia znajdują swoich odbiorców. Wykład poruszy temat powiązań pomiędzy dizajnem a innymi dziedzinami. Punktem wyjścia będzie sugestia, że współczesny dizajn ma na celu nie tylko kreowanie nowych produktów, ale również wpływanie na rozległy system wartości. Dzisiejszy dizajn jest więc odpowiedzialny nie tylko za formę, ale także za wartości. Ta refleksja poprowadzi do omówienia teorii, że oprócz aspektu funkcjonalnego, dizajn ma również swój aspekt wizjonerski, odkrywający możliwości i pożądaną przyszłość, wywodzący się z obszaru sztuki.
Sebastian Hackenschmidt, MAK, Wiedeń
Sebastian Hackenschmidt studiował historię sztuki i filologię germańską na Uniwersytecie w Hamburgu, gdzie w latach 2000-2002 był asystentem na wydziale historii sztuki i gdzie w roku 2004 otrzymał doktorat. Od 2005 jest kuratorem działu mebli w wiedeńskim MAK – Austriackim Muzeum Sztuki Użytkowej. Jest on również współwydawcą Słownika Materiałów Sztuki, a ostatnio wydał książkę Dwadzieścia Sześć Wiedeńskich Stacji Benzynowych.
Wykład: Materiały mają znaczenie – materiały efemeryczne i elastyczne we współczesnej sztuce i dizajnie
Całkiem do niedawna europejska historia sztuki przykładała niewielką wagę do materiałów i tworzyw dzieł sztuki. Przez długi okres czasu materiał był uważany jedynie za nośnik formy. Jednakże od 1945 roku artyści zaczęli kwestionować centralną pozycję formy w rozumieniu i postrzeganiu sztuki. Poprzez ostatnich pięćdziesiąt lat niestałe, zmienne i amorficzne materiały zyskały pragmatyczne znaczenie w sztuce. Ten sam fenomen można zaobserwować w świecie dizajnu, gdzie projektanci również wykazali zwiększone zainteresowanie materiałami zmiennymi i o szerokim zastosowaniu. Ten trend może być postrzegany, jako bunt przeciwko dominującej kulturze produktu i świadome odrzucenie funkcjonalności, jako czynnika kształtującego otoczenie. W związku z tym, że wiele eksperymentalnych projektów z ostatnich lat nie może być już dłużej postrzeganych przez pryzmat formy, konieczne jest pójście śladem proliferacji materiałów. W tym momencie wydaje się szczególnie ważne, aby zwrócić uwagę na transfer znaczeń pomiędzy sztuką i dizajnem.
Aleksandra Jaeschke, AION
Aleksandra Jaeschke jest absolwentką Architectural Association w Londynie. Współtworzyła AION, włoską pracownię architektoniczną, powstałą w 2008 roku, którą do dziś kieruje wraz z Andreą Di Stefano. W 2004 roku (razem z BIOTHING) brała udział w Beijing Biennial of Architecture. Była partnerem w OCEAN, międzynarodowej sieci dizajnerów i teoretyków dizajnu. Brała udział w “OCEAN - Conception Performative”, wystawie w FRAC Centre w Orleanie, w roku 2008. Jaeschke prowadziła warsztaty dla dizajnerów na Artesis Hogeschool (Antwerp, Belgium), w Orleans Institut d'Arts Visuels (Orleans, France) i Wydziale Architektury Uniwersytetu w Katanii (Włochy). Wykładała również we Francji, Włoszech i Norwegii. Jest współautorką wielu publikacji.
Warsztat: Nowe formy i przypadek. Nieoczekiwane układy materialne
Tematem warsztatów będą eksperymenty z materiałami i ponad skalarne procesy poszukiwania formy, które umożliwiają generację innowacyjnych systemów konstrukcyjnych o wysokiej i złożonej wydajności. Powstają one w wyniku procesu opartego na zasadach samoorganizacji systemów w naturze. Warsztaty oparte będą na szczegółowej prezentacji projektów przedstawionych na wykładzie. Przeprowadzone zostaną również proste eksperymenty fizyczne.
Wykład: Gramatyka materii. Materiały i ich emergentny potencjał organizacyjny i funkcjonalny
Wykład zaprezentuje wybrane projekty pracowni AION. Skoncentruje się przede wszystkim na eksperymentach umożliwiających stworzenie innowacyjnych systemów konstrukcyjnych, w których została osiągnięta ścisła integracja pomiędzy wielorakimi wymogami funkcjonalnymi i energetycznymi. Proponowana metoda projektowania jest oparta na zasadach samoorganizacji systemów w naturze. Forma wyłania się w niej jako bezpośredni wyraz negocjacji pomiędzy właściwościami materiałów, oddziałującymi siłami mechanicznymi, wymogami funkcjonalnymi i energetycznymi. Naddatek materiału, na ogół związany z domeną konstrukcji, sugeruje nieoczekiwane możliwości organizacyjne i czasem niespodziewanie nabiera estetycznego sensu, przyjmując postać ornamentu.
Tobie Kerridge, Goldsmiths University of London, Material Beliefs, Wielka Brytania
Tobie Kerridge ukończył Royal College of Art w 2003, uzyskując tytuł magistra w dziedzinie Interaktywnego Projektowania. Wcześniej studiował literaturę i sztuki piękne w Oxford Brookes University. Obecnie, w ramach swojego doktoratu, jest wykładowcą w Goldsmith, w Royal College of Art oraz w Edinburgh College of Art. Tobie Kerridge brał udział w badaniach wspieranych przez EPRSC, France Telecom, Intel i Philips Design. Jego praca doktorancka rozważa problem udziału teoretycznego dizajnu w zaangażowaniu społeczeństwa w naukę i technologię, poprzez projekty takie jak Biojewellery and Material Beliefs. Projekty te wystawiane były m.in. w MoMA, Nowy Jork i Science Gallery, Dublin.
Warsztat: Społecznie zaangażowane projekty dizajnu spekulacyjnego
Warsztat będzie zachęcał uczestników do analizy społecznych i etycznych konsekwencji wypływających z nowych technologii oraz ich wpływu na produkty i usługi. Warsztat będzie składał się z dwóch sesji oraz sesji „feedback”. Jego uczestnicy stworzą swoje własne scenariusze projektu oraz artefakty, które z kolei będą punktem wyjściowym do dyskusji.
Wykład: Materiały i spekulatywne projektowanie
W trakcie wykładu zaprezentowana zostanie grupa przedsięwzięć, podczas których badacze, naukowcy i projektanci spotykali się z różnymi grupami społecznymi oraz z indywidualnymi osobami w celu stworzenia spekulatywnych projektów. Poprzez zwrócenie uwagi na pojawiające się nowe technologie oraz materiały wyżej wspomniane projekty zachęcały do dyskusji oraz eksperymentowania w różnorodnych grupach. To z kolei doprowadziło do powstawania prototypów ucieleśniających całą gamę zagadnień. Dzięki tym przykładom dizajn zaprezentowany zostanie jako medium doświadczenia, metod działania i związanych z tym wartości.
Dr Sascha Peters
Haute innovation to berlińska firma zajmująca się doradztwem i rozwojem w dziedzinie nowych materiałów. Firmę założył dr Sascha Peters, międzynarodowy ekspert w dziedzinie materiałów, posiadający doświadczenie zarówno w zakresie inżynierii, jak i projektowania. Od roku 1997 Sascha Peters stworzył projekty dla takich firm jak Daimler, Roche, Bayer, MaterialScience, Hollomet, Deutsche Telekom czy KUKA. Zajmuje się doradztwem w zakresie innowacyjnych technologii, a także strategii komunikacji i zarządzania innowacjami. Peters jest autorem wielu publikacji na temat innowacyjnych materiałów i procesów produkcji. Regularnie publikuje w pismach takich jak form (www.form.de) i wykłada na temat materiałów, innowacji, zarządzania kreatywnością, projektowania, projektowania zrównoważonego i wdrażania produktów.
Wykład: Wpływ projektantów na innowacje technologiczne. Materiał jako dźwignia innowacji
Pomimo tego, że przemysł niemiecki odpowiada za 18% wszystkich europejskich patentów, stracił on perspektywy na to, by skutecznie wprowadzać nowe produkty na rynki międzynarodowe. To nie liczba opracowanych patentów decyduje o sukcesie gospodarki, ale liczba innowacji. Tradycyjny sposób tworzenia innowacyjnych produktów musi ulec radykalnej przemianie. Wytwarzanie technologii i materiałów bazujących na elementach o mikroskopijnych rozmiarach już nie wystarczy. Ludzie mieszkający na Zachodzie mają już wszystko, czego potrzeba im do życia i obecnie pragną rzeczy, które zaspokoją ich potrzeby zanim będą w stanie ubrać je w słowa. Przede wszystkim potrzebujemy ludzi, którzy potrafią rozpoznać kierunki rozwoju społecznego i którzy, dzięki swojemu wykształceniu i sposobowi myślenia, posiadają zdolności, których zazwyczaj brakuje przedstawicielom dyscyplin technicznych. Zauroczenie technologią i szczegółami utrudnia sukces danego produktu. Z tego względu koniecznym jest, by technologia i sfera kreatywna posiadały równy status.
Warsztat: Rewolucja materiałowa. Wielofunkcyjne materiały zrównoważone dla dizajnu i architektury
Na warsztatach omówione zostaną najnowsze rozwiązania w dziedzinie materiałów, takie jak: pianki z metalu i materiały z alg, struktury oparte na grzybach i kukurydzy, od powierzchni pochłaniających dwutlenek węgla i oczyszczających powietrze, przez ulegające biodegradacji bioplastiki, po materiały z recyklingu. Uczestnicy stworzą ideę produktu, opracują jego możliwe zastosowania i strategie marketingu.
W trakcie wykładów i warsztatów poruszony zostanie także temat projektowania w nurcie zrównoważonego rozwoju. Aleksandra Jaeschke z włoskiej pracowni architektonicznej AION poprowadzi wykład o eksperymentach umożliwiających stworzenie innowacyjnych systemów konstrukcyjnych, w których została osiągnięta ścisła integracja pomiędzy wielorakimi wymogami funkcjonalnymi i energetycznymi. W trakcie warsztatów Tobie Kerridge z Goldsmiths University of London przedstawi natomiast założenia społecznie zaangażowanych projektów dizajnu spekulatywnego.
Wszystkie wykłady i warsztaty poprowadzą cenieni na całym świecie teoretycy i praktycy dizajnu. Wśród nich m.in. Alessandro Deserti (Włochy), David Greene (Wielka Brytania), Sebastian Hackenschmidt (Austria), Aleksandra Jaeschke (Włochy), Tobie Kerridge (Wielka Brytania), Sascha Peters (Niemcy), Tomasz Rygalik (Polska)
Opłata konferencyjna:
Udział w konferencji 4 i 5 listopada: 400 zł
Udział w warsztatach 4 listopada: 250 zł
Udział w warsztatach 5 listopada: 250 zł
4 – 5.11.2010
Krakowska Akademia im. Frycza-Modrzewskiego
Zgłoszenia: www.designattack.pl
Alessandro Deserti, Politecnico di Milano – Design School, Włochy
Alessandro Deserti jest profesorem projektowania przemysłowego na Politechnice w Mediolanie i wykładowcą wielu światowych uczelni. Deserti koordynował powstanie DI.Labb, systemu warsztatów na wydziale projektowania Politechniki w Mediolanie, jednego z najbardziej postępowych projektów mających na celu wspomaganie rozwoju programów badawczych w dziedzinie projektowania. Współpracował jako konsultant z wieloma firmami i instytucjami, a także opublikował wiele książek i artykułów na temat związku pomiędzy dizajnem a innowacjami. W swoich dwóch ostatnich książkach „Dizajn i innowacja” oraz „Postępowy dizajn” rozpatruje nową rolę dizajnu w firmach, skupiając się na roli jaką odgrywają narzędzia i procedury w rozwoju i zarządzaniu innowacjami.
Warsztat
Nietypowe Materiały/Typowe Przedmioty. Typowe Materiały/Nietypowe Przedmioty. Warsztat na temat różnorakiego podejścia do materiałów w dizajnie. Przedmioty, które nas otaczają mogą być określone przez materiały, jakie zostały użyte do ich produkcji. Warsztat zbudowany będzie w oparciu o trzy moduły. Moduł pierwszy, w którym problem używalności materiałów będzie tylko i wyłącznie kwestią parametrów oraz stosunków pomiędzy ograniczeniami materiałów i rozwiązaniami projektowymi. Moduł drugi podejmie problem wybrania odpowiedniego materiału do osiągnięcia pożądanego celu. Moduł trzeci zajmie się problemem poszukiwania nowych zastosowań dla materiałów i technologii. W trakcie warsztatu przyjrzymy się wszystkim trzem modułom, zwracając szczególną uwagę na moduł drugi i trzeci, próbując odpowiedzieć sobie na pytanie: jak możemy jeszcze uważniej przyjrzeć się materiałom i technologiom i wykorzystać je w innowacyjny sposób?
Wykład: Granice dizajnu
Dizajn zajmuje miejsce pomiędzy dwoma światami; z jednej strony mamy bardzo konkretny świat technologii, rozwoju i produkcji, kształtowania materiałów i ich używalności, a z drugiej pojawia się świat pomysłów, fantazji i inwencji, odnoszący się do niematerialnych potrzeb i pragnień. Projektant jest ogniwem łączącym społeczeństwo, gdzie owe pragnienia się rodzą abryką, gdzie są przekształcane w namacalną formę, i rynkiem, gdzie odpowiedzi na powyższe pragnienia znajdują swoich odbiorców. Wykład poruszy temat powiązań pomiędzy dizajnem a innymi dziedzinami. Punktem wyjścia będzie sugestia, że współczesny dizajn ma na celu nie tylko kreowanie nowych produktów, ale również wpływanie na rozległy system wartości. Dzisiejszy dizajn jest więc odpowiedzialny nie tylko za formę, ale także za wartości. Ta refleksja poprowadzi do omówienia teorii, że oprócz aspektu funkcjonalnego, dizajn ma również swój aspekt wizjonerski, odkrywający możliwości i pożądaną przyszłość, wywodzący się z obszaru sztuki.
Sebastian Hackenschmidt, MAK, Wiedeń
Sebastian Hackenschmidt studiował historię sztuki i filologię germańską na Uniwersytecie w Hamburgu, gdzie w latach 2000-2002 był asystentem na wydziale historii sztuki i gdzie w roku 2004 otrzymał doktorat. Od 2005 jest kuratorem działu mebli w wiedeńskim MAK – Austriackim Muzeum Sztuki Użytkowej. Jest on również współwydawcą Słownika Materiałów Sztuki, a ostatnio wydał książkę Dwadzieścia Sześć Wiedeńskich Stacji Benzynowych.
Wykład: Materiały mają znaczenie – materiały efemeryczne i elastyczne we współczesnej sztuce i dizajnie
Całkiem do niedawna europejska historia sztuki przykładała niewielką wagę do materiałów i tworzyw dzieł sztuki. Przez długi okres czasu materiał był uważany jedynie za nośnik formy. Jednakże od 1945 roku artyści zaczęli kwestionować centralną pozycję formy w rozumieniu i postrzeganiu sztuki. Poprzez ostatnich pięćdziesiąt lat niestałe, zmienne i amorficzne materiały zyskały pragmatyczne znaczenie w sztuce. Ten sam fenomen można zaobserwować w świecie dizajnu, gdzie projektanci również wykazali zwiększone zainteresowanie materiałami zmiennymi i o szerokim zastosowaniu. Ten trend może być postrzegany, jako bunt przeciwko dominującej kulturze produktu i świadome odrzucenie funkcjonalności, jako czynnika kształtującego otoczenie. W związku z tym, że wiele eksperymentalnych projektów z ostatnich lat nie może być już dłużej postrzeganych przez pryzmat formy, konieczne jest pójście śladem proliferacji materiałów. W tym momencie wydaje się szczególnie ważne, aby zwrócić uwagę na transfer znaczeń pomiędzy sztuką i dizajnem.
Aleksandra Jaeschke, AION
Aleksandra Jaeschke jest absolwentką Architectural Association w Londynie. Współtworzyła AION, włoską pracownię architektoniczną, powstałą w 2008 roku, którą do dziś kieruje wraz z Andreą Di Stefano. W 2004 roku (razem z BIOTHING) brała udział w Beijing Biennial of Architecture. Była partnerem w OCEAN, międzynarodowej sieci dizajnerów i teoretyków dizajnu. Brała udział w “OCEAN - Conception Performative”, wystawie w FRAC Centre w Orleanie, w roku 2008. Jaeschke prowadziła warsztaty dla dizajnerów na Artesis Hogeschool (Antwerp, Belgium), w Orleans Institut d'Arts Visuels (Orleans, France) i Wydziale Architektury Uniwersytetu w Katanii (Włochy). Wykładała również we Francji, Włoszech i Norwegii. Jest współautorką wielu publikacji.
Warsztat: Nowe formy i przypadek. Nieoczekiwane układy materialne
Tematem warsztatów będą eksperymenty z materiałami i ponad skalarne procesy poszukiwania formy, które umożliwiają generację innowacyjnych systemów konstrukcyjnych o wysokiej i złożonej wydajności. Powstają one w wyniku procesu opartego na zasadach samoorganizacji systemów w naturze. Warsztaty oparte będą na szczegółowej prezentacji projektów przedstawionych na wykładzie. Przeprowadzone zostaną również proste eksperymenty fizyczne.
Wykład: Gramatyka materii. Materiały i ich emergentny potencjał organizacyjny i funkcjonalny
Wykład zaprezentuje wybrane projekty pracowni AION. Skoncentruje się przede wszystkim na eksperymentach umożliwiających stworzenie innowacyjnych systemów konstrukcyjnych, w których została osiągnięta ścisła integracja pomiędzy wielorakimi wymogami funkcjonalnymi i energetycznymi. Proponowana metoda projektowania jest oparta na zasadach samoorganizacji systemów w naturze. Forma wyłania się w niej jako bezpośredni wyraz negocjacji pomiędzy właściwościami materiałów, oddziałującymi siłami mechanicznymi, wymogami funkcjonalnymi i energetycznymi. Naddatek materiału, na ogół związany z domeną konstrukcji, sugeruje nieoczekiwane możliwości organizacyjne i czasem niespodziewanie nabiera estetycznego sensu, przyjmując postać ornamentu.
Tobie Kerridge, Goldsmiths University of London, Material Beliefs, Wielka Brytania
Tobie Kerridge ukończył Royal College of Art w 2003, uzyskując tytuł magistra w dziedzinie Interaktywnego Projektowania. Wcześniej studiował literaturę i sztuki piękne w Oxford Brookes University. Obecnie, w ramach swojego doktoratu, jest wykładowcą w Goldsmith, w Royal College of Art oraz w Edinburgh College of Art. Tobie Kerridge brał udział w badaniach wspieranych przez EPRSC, France Telecom, Intel i Philips Design. Jego praca doktorancka rozważa problem udziału teoretycznego dizajnu w zaangażowaniu społeczeństwa w naukę i technologię, poprzez projekty takie jak Biojewellery and Material Beliefs. Projekty te wystawiane były m.in. w MoMA, Nowy Jork i Science Gallery, Dublin.
Warsztat: Społecznie zaangażowane projekty dizajnu spekulacyjnego
Warsztat będzie zachęcał uczestników do analizy społecznych i etycznych konsekwencji wypływających z nowych technologii oraz ich wpływu na produkty i usługi. Warsztat będzie składał się z dwóch sesji oraz sesji „feedback”. Jego uczestnicy stworzą swoje własne scenariusze projektu oraz artefakty, które z kolei będą punktem wyjściowym do dyskusji.
Wykład: Materiały i spekulatywne projektowanie
W trakcie wykładu zaprezentowana zostanie grupa przedsięwzięć, podczas których badacze, naukowcy i projektanci spotykali się z różnymi grupami społecznymi oraz z indywidualnymi osobami w celu stworzenia spekulatywnych projektów. Poprzez zwrócenie uwagi na pojawiające się nowe technologie oraz materiały wyżej wspomniane projekty zachęcały do dyskusji oraz eksperymentowania w różnorodnych grupach. To z kolei doprowadziło do powstawania prototypów ucieleśniających całą gamę zagadnień. Dzięki tym przykładom dizajn zaprezentowany zostanie jako medium doświadczenia, metod działania i związanych z tym wartości.
Dr Sascha Peters
Haute innovation to berlińska firma zajmująca się doradztwem i rozwojem w dziedzinie nowych materiałów. Firmę założył dr Sascha Peters, międzynarodowy ekspert w dziedzinie materiałów, posiadający doświadczenie zarówno w zakresie inżynierii, jak i projektowania. Od roku 1997 Sascha Peters stworzył projekty dla takich firm jak Daimler, Roche, Bayer, MaterialScience, Hollomet, Deutsche Telekom czy KUKA. Zajmuje się doradztwem w zakresie innowacyjnych technologii, a także strategii komunikacji i zarządzania innowacjami. Peters jest autorem wielu publikacji na temat innowacyjnych materiałów i procesów produkcji. Regularnie publikuje w pismach takich jak form (www.form.de) i wykłada na temat materiałów, innowacji, zarządzania kreatywnością, projektowania, projektowania zrównoważonego i wdrażania produktów.
Wykład: Wpływ projektantów na innowacje technologiczne. Materiał jako dźwignia innowacji
Pomimo tego, że przemysł niemiecki odpowiada za 18% wszystkich europejskich patentów, stracił on perspektywy na to, by skutecznie wprowadzać nowe produkty na rynki międzynarodowe. To nie liczba opracowanych patentów decyduje o sukcesie gospodarki, ale liczba innowacji. Tradycyjny sposób tworzenia innowacyjnych produktów musi ulec radykalnej przemianie. Wytwarzanie technologii i materiałów bazujących na elementach o mikroskopijnych rozmiarach już nie wystarczy. Ludzie mieszkający na Zachodzie mają już wszystko, czego potrzeba im do życia i obecnie pragną rzeczy, które zaspokoją ich potrzeby zanim będą w stanie ubrać je w słowa. Przede wszystkim potrzebujemy ludzi, którzy potrafią rozpoznać kierunki rozwoju społecznego i którzy, dzięki swojemu wykształceniu i sposobowi myślenia, posiadają zdolności, których zazwyczaj brakuje przedstawicielom dyscyplin technicznych. Zauroczenie technologią i szczegółami utrudnia sukces danego produktu. Z tego względu koniecznym jest, by technologia i sfera kreatywna posiadały równy status.
Warsztat: Rewolucja materiałowa. Wielofunkcyjne materiały zrównoważone dla dizajnu i architektury
Na warsztatach omówione zostaną najnowsze rozwiązania w dziedzinie materiałów, takie jak: pianki z metalu i materiały z alg, struktury oparte na grzybach i kukurydzy, od powierzchni pochłaniających dwutlenek węgla i oczyszczających powietrze, przez ulegające biodegradacji bioplastiki, po materiały z recyklingu. Uczestnicy stworzą ideę produktu, opracują jego możliwe zastosowania i strategie marketingu.
Data publikacji: 17.09.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»