Wystawa warszawskich neonów
Od 8 sierpnia do 4 października 2009 roku w Scotland’s Centre for Architecture, Design and the City W Glasgow odbędzie się wystawa Powojenne Neony i Socjalistyczna Nowocześność - Wystawa warszawskich neonów. Obrazy te przedstawiają nocną architekturę Warszawy i szeroko zakrojony program neonizacji realizowany w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.
Ekspozycja umieszcza miejskie znaki owego czasu w szerszym kontekście związanym z polityczną rolą przestrzeni miejskiej i ideologicznym aspektem architektury, nawiązując do współczesnego dyskursu na temat socjalistycznej nowoczesności. Celem wystawy jest przedstawienie efektów projektu neonizacji - zaplanowanej eksplozji sztuki graficznej w przestrzeni miejskiej - oraz wykazanie, w jaki sposób neonowe szyldy dały (nowe) ramy różnorodnym kulturowym praktykom i przestrzeniom warszawskiego wizualnego modernizmu.
Wielkoformatowe czarno-białe obrazy miejskiego pejzażu stanowią tło dla dynamicznie przedstawionych barwnych studiów neonów. Ich zdjęcia to dziennikarskie obrazy miejskiej codzienności - są one dziełem fotoreporterów rejestrujących puls miasta. Dla niektórych fotografików uczestniczących w wystawie nocna architektura była ważnym źródłem inspiracji do zabaw z formą i eksperymentów z kompozycją. Dla wszystkich najważniejszym bohaterem było oczywiście miasto.
Zestawiając ze sobą czarno-białe zdjęcia warszawskich fotoreporterów (Uchymiak, Rosiak, Miedza, Czarnogórski i Rybczyński) ze zdjęciami niemieckiego fotografika Joachima Ortha, wystawa podejmuje próbę analizy stereotypowego skojarzenia świateł neonów (i miejskiej reklamy) z Zachodem i kapitalistycznym miastem. Stosując metodę opisowej narracji z wykorzystaniem całej gamy różnorodnych materiałów wizualnych - wideo, tekstu, projektów, szkiców wizualnych - wystawa bada historyczną i współczesną rolę sztuki i designu w kształtowaniu przestrzeni miasta.
Źródło: www.news.o.pl
Ekspozycja umieszcza miejskie znaki owego czasu w szerszym kontekście związanym z polityczną rolą przestrzeni miejskiej i ideologicznym aspektem architektury, nawiązując do współczesnego dyskursu na temat socjalistycznej nowoczesności. Celem wystawy jest przedstawienie efektów projektu neonizacji - zaplanowanej eksplozji sztuki graficznej w przestrzeni miejskiej - oraz wykazanie, w jaki sposób neonowe szyldy dały (nowe) ramy różnorodnym kulturowym praktykom i przestrzeniom warszawskiego wizualnego modernizmu.
Wielkoformatowe czarno-białe obrazy miejskiego pejzażu stanowią tło dla dynamicznie przedstawionych barwnych studiów neonów. Ich zdjęcia to dziennikarskie obrazy miejskiej codzienności - są one dziełem fotoreporterów rejestrujących puls miasta. Dla niektórych fotografików uczestniczących w wystawie nocna architektura była ważnym źródłem inspiracji do zabaw z formą i eksperymentów z kompozycją. Dla wszystkich najważniejszym bohaterem było oczywiście miasto.
Zestawiając ze sobą czarno-białe zdjęcia warszawskich fotoreporterów (Uchymiak, Rosiak, Miedza, Czarnogórski i Rybczyński) ze zdjęciami niemieckiego fotografika Joachima Ortha, wystawa podejmuje próbę analizy stereotypowego skojarzenia świateł neonów (i miejskiej reklamy) z Zachodem i kapitalistycznym miastem. Stosując metodę opisowej narracji z wykorzystaniem całej gamy różnorodnych materiałów wizualnych - wideo, tekstu, projektów, szkiców wizualnych - wystawa bada historyczną i współczesną rolę sztuki i designu w kształtowaniu przestrzeni miasta.
Źródło: www.news.o.pl
Data publikacji: 11.08.2009
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»