Rewitalizacja przez sztukę

Rewitalizacja przez sztukęCzy Dolne Miasto będzie rozkwitać dzięki jego młodym mieszkańcom? Miasto Gdańsk i CSW Łaźnia stawiają na edukację poprzez zabawę i proponują młodzieży ambitne sposoby spędzania wolnego czasu.

Galeria Zewnętrzna od 2004 roku realizuje obiekty artystyczne w miejskiej przestrzeni Gdańska, skupiając się na rejonie Dolnego Miasta, które poddawane jest obecnie procesowi rewitalizacji.




Miesiąc temu do użytku zostały oddane kolejne projekty: "Staging Anonymous" Dominika Lejmana i "Invisible Gate" autorstwa Front Studio (pisaliśmy o tym w artykule: "Galeria zewnętrzna 2010").

Ale Galeria Zewnętrzna to także, a może przede wszystkim, dążenie do zdjęcia z Dolnego Miasta klątwy dzielnicy zaniedbanej, niebezpiecznej i obskurnej. - To dla nas swego rodzaju laboratorium społeczne - wyjaśnia prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz. - Doświadczenia, które tu zdobędziemy, będziemy chcieli wykorzystać przy rewitalizacji innych dzielnic.

Mowa tu m.in. o Nowym Porcie, gdzie będzie się znajdować drugi oddział CSW Łaźnia. - Planujemy stworzyć w starej łaźni miejskiej małe kino oraz warunki do organizowania pobytów rezydencyjnych dla artystów - mówi Jadwiga Charzyńska, dyrektorka CSW Łaźnia. - We współpracy z Biblioteką Miejską powstanie też czytelnia.

Ważnym elementem procesu rewitalizacji są warsztaty dla młodych odbiorców i twórców kultury, prowadzone w LKW Gallery, czyli ciężarówce pod wiaduktem przy ul. Szopy zobacz na mapie Gdańska. W 2009 roku odbywały się one pod nazwą "AutoArt". - Wzięło w nich udział prawie 6 tys. dzieci - mówi Charzyńska. - Były zajęcia taneczne, spektakle tworzone przez najmłodszych. Kilka miesięcy temu zakończyliśmy konkurs dla młodzieży na projekt graffiti pod hasłem: "Wiem. Nie niszczę, tworzę".

W tym roku projekt "AutoArt" będzie kontynuowany i potrwa od maja do września. Zanim jednak się rozpocznie, warto zwrócić uwagę na "Trójmiejską grę online". - Uczestnicy zostaną podzieleni na 20-osobowe grupy i otrzymają różne zadania i łamigłówki do rozwiązania - opowiada Ewa Okroy, współorganizatorka projektu. - Młodzi ludzie będą mieli okazję poznać walory turystyczne i kulturalne swojego miasta, a pozyskaną wiedzę przekształcą w scenariusze trzech gier online, dostępnych w internecie.

Gry, które poprzez zabawę uczą historii Gdańska, mają być też kolejnym narzędziem w walce o tytuł ESK 2016. - To flagowy przykład tego, jak należy myśleć o promocji miasta - mówi Aleksandra Szymańska z biura ESK 2016. - Tego typu działania są elementem demokratyzacji przestrzeni społecznej.

- Nasza praca z dziećmi ma pomóc im w pozbyciu się kompleksów w związku z miejscem ich zamieszkania. Chcemy pokazać, że to kompleksy nieuzasadnione, bo już wkrótce Dolne Miasto stanie się elegancką, artystyczną dzielnicą - dodaje Jadwiga Charzyńska.

Więcej informacji na stronie www.trojmiasto.pl

Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»