Deweloperzy kontra kryzys

Share |


Deweloperzy kontra kryzysKryzys, kryzys i jeszcze raz kryzys -  przez ostatnie miesiące to najczęściej wymawiane przez media słowo. Spowolnienie gospodarcze w różnym stopniu dotknęło niemal każdego. Dla deweloperów kryzys był szczególnie odczuwalny. Banki zaostrzyły politykę kredytową powodując tym samym trudności w finansowaniu zakupu nieruchomości, wpłynęły także na możliwości kredytowania inwestycji dla samych deweloperów. Firmy  musiały zweryfikować swoje plany i dostosować ofertę  mieszkań nie  tylko do potrzeb, ale i możliwości swoich klientów.  

Grunt to niska cena
W dobie kryzysu, gdy dla potencjalnego nabywcy liczyła się każda złotówka, cena mieszkania zaczęła odgrywać kluczową rolę. Deweloperzy, którzy rozpoczęli inwestycje w okresie prosperity, mieli do wyboru dwa wyjścia – albo w szybkim tempie przystosować ceny mieszkań do sytuacji na rynku, albo wstrzymać się ze sprzedażą w oczekiwaniu na stabilizację.

Ci, którzy wybrali obniżkę cen, rezygnowali z wysokiej marży, by osiągnąć konkurencyjną cenę.

O ile wcześniej o zakupie mieszkania decydowała lokalizacja, metraż czy jego układ, obecnie to właśnie cena odgrywa kluczową rolę na rynku nieruchomości.  Z uwagi na sytuację gospodarczą znacznie obniżyliśmy marżę, dostosowując ceny mieszkań do realnych możliwości nabywców. Dzięki temu, w naszej ofercie można kupić własne „M” już od 4949 brutto za metr kwadratowy – mówi Bartłomiej Rzepa, Prezes Wawel Service.

Mniejsze znaczy lepsze
W okresie dobrej koniunktury firmy deweloperskie stawiały na duże mieszkania. Koszt ich budowy jest bowiem znacznie bardziej opłacalny, zważywszy na koszty materiałów i podłączenia mediów. Nabywcy chętniej też kupowali większe mieszkania, ponieważ cena metra kwadratowego większej nieruchomości była niższa. Gdy media alarmowały o pogorszeniu sytuacji gospodarczej, preferencje zakupowe Polaków zmieniły się, a i o kredyt było znacznie trudniej. Wobec tego, to właśnie małe mieszkania zaczęły cieszyć się popularnością. Obecnie najlepiej sprzedają się te o powierzchni ok. 50 m2 i choć deweloperzy zaczęli dostosowywać swoją ofertę do takiej tendencji na rynku, małych mieszkań wciąż brakuje.

Deweloperzy kontra kryzys - najgorsze za nami?Rodzina na Swoim
Niewątpliwym hitem okazał się rządowy program Rodzina na Swoim. Dzięki niemu nabywcy mogli uzyskać dopłatę ze Skarbu Państwa na spłatę 50% odsetek od kredytu przez pierwsze 8 lat jego spłaty. Mieszkania dostępne w kredycie preferencyjnym sprzedawały się znacznie lepiej, więc deweloperzy starali się dostosować ofertę do wymagań programu.
Program Rodzina na Swoim zachęcił wielu Polaków do zakupu nieruchomości i skorzystania z rządowych dopłat. Jednak nie wszyscy deweloperzy oferowali mieszkania, które pozwalały na takie sfinansowanie kredytu. Wawel Service specjalizuje się w budowie tanich mieszkań i niemal wszystkie z nich dostępne są w programie - mówi Rzepa.  Rząd zastanawia się nad wprowadzeniem podobnych udogodnień dla singli. Preferencyjny kredyt dla osób samotnych i bezdzietnych z pewnością zachęci wiele z nich do kupna własnego „M”, a deweloperzy będą zmuszeni ponownie dostosować swoją ofertę do nowego programu. Tym razem to mieszkania jednopokojowe będą najbardziej poszukiwane.

Targi, giełdy i gratisy
Firmy deweloperskie, szukające metody dotarcia do szerszej grupy potencjalnych klientów, coraz liczniej brały udział w targach i giełdach. Taka forma promocji jako jedyna daje możliwość osobistego kontaktu z przyszłym nabywcą. Dzięki bezpośredniej rozmowie można dokładnie dostosować ofertę do oczekiwań i możliwości klienta. Deweloperzy prześcigali się w pomysłach na aranżacje stoiska, by tylko przykuć uwagę odwiedzających targi. Wiele z nich oferowało specjalne promocje i gratisy. Dokonując rezerwacji mieszkania podczas giełdy, można było uzyskać dodatkowy rabat, bezpłatne miejsce parkingowe, sprzęt AGD i RTV, czy nawet wycieczki zagraniczne. Targi i giełdy mieszkaniowe cieszyły się dużym zainteresowaniem, zważywszy na możliwość kompleksowej obsługi związanej z zakupem nieruchomości. Wśród wystawców znaleźli się bowiem nie tylko deweloperzy i agencje nieruchomości, ale także doradcy finansowi i przedstawiciele banków.

Metod radzenia sobie z pogorszeniem koniunktury było wiele. Deweloperzy starali się znajdować własne sposoby na pozyskanie nowych klientów i utrzymanie pozycji rynkowej. Firmy, które poradziły sobie z kryzysem powoli uruchamiają nowe inwestycje i realizują kolejne projekty. Media mówią o  stabilizacji sytuacji gospodarczej, a co za tym idzie - cen mieszkań. Wygląda na to, że najgorsze minęło. Czy zatem można przestać się starać
Niezależnie od sytuacji na rynku nieruchomości, deweloperzy wciąż muszą spełniać oczekiwania klientów i tak dostosować swoją ofertę, by była ona dla nich atrakcyjna. Dlatego, mimo dobrych wyników sprzedaży w ostatnim kwartale Wawel Service nie poprzestaje na sprzedaży jedynie gotowych mieszkań. Na wiosnę ruszamy z budową nowych inwestycji na krakowskich Klinach i warszawskim Mokotowie - mówi Bartłomiej Rzepa, Prezes Wawel Service.




Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»