Filharmonia Koszalińska
Dla koszalińskich muzyków to chyba jedna z najlepszych informacji w ostatnich latach. Po czasach tułaczki i korzystania z kiepskich akustycznie pomieszczeń, otrzymają jedną z najnowocześniejszych sal koncertowych, wpisującą się w sztandarowe nowe inwestycje ostatnich kilku lat w Europie.
Wyzwania projektowego podjęła się pracownia APA-Jacek Bułat – arch arch Jacek Bułat, Marcin Siadek, Adam Błaszczyk, Renata Kicińska, Kuba Urbaniak i student architektury Michał Bułat. Zespół postawił sobie ambitne zadanie stworzenia bryły oryginalnej, ciekawej wizualnie, ale także niezwykle funkcjonalnej i wygodnej w użytkowaniu. Gmach filharmonii stanie przy ul. Piastowskiej w samym środku zabytkowego parku. Taka lokalizacja sprowokowała częściowe otwarcie obiektu na otoczenie – dwie ściany będą całkowicie przeszklone, przez co przyroda będzie niejako „wchodzić” do wnętrza budynku. Najważniejszym elementem jest oczywiście sama sala koncertowa.
Znajdować się w niej będzie 514 miejsc siedzących oraz cztery miejsca dla osób niepełnosprawnych. Sala podzielona będzie na trzy dolne tarasy z fotelami. Sama estrada pomieści trzy podesty dla orkiestry, będzie też podnośnik dla fortepianu i wszystkie najnowsze zdobycze technologiczne – mikrofony, kanały techniczne, ekrany akustyczne itp. Na I piętrze mieścić się będą wejścia do foyer i tarasy górne z fotelami, II piętro to komunikacja, wejścia do foyer i kabina reżyserska wraz z pomieszczeniami technicznymi a na III piętrze znajdować się będą pomosty techniczne. Bryła sali pokryta zostanie panelami z modrzewia syberyjskiego. Ciekawie rozwiązana jest sama architektura – sala przenika przeszklone ściany budynku, co zwiększa dynamikę, zaś użycie elementów szklanych i blaszanych znakomicie kontrastuje wnętrze i zewnętrzną część filharmonii.
Obiekt podzielony jest na dwie zasadnicze części – pierwsza, północna to sala, zaś za nią znajdować się będzie bogate zaplecze filharmonii – szatnie, sanitariaty, magazyn nut, węzeł cieplny, sanitariaty muzyków, garderoby, sala ćwiczeń (parter), administracja i kolejna sala do ćwiczeń (I piętro), cztery pokoje hotelowe z łazienkami i aneksem kuchennym, wentylatorownia (III piętro). Wszystkie funkcje są doskonale skomunikowane, obiekt posiada także windy i niezbędne zaplecze socjalne. Cały obiekt jest zaprojektowany jako bardzo nieregularna bryła, wszelkie załamania z jednej strony potęgują akustykę a z drugiej powodują, że powstanie budynek niezwykle dynamiczny i ciekawy. Warto przyjrzeć się stronie konstrukcyjnej obiektu.
Filharmonia budowana jest w technologii szkieletu żelbetowego, w realizacji słupów częściowo wykorzystany zostanie beton architektoniczny. Dach nad salą koncertową wykonany będzie z płyty żelbetowej, wspartej na stalowych wiązarach kratowych. Częściowo zastosowane zostaną dachy odwrócone, dociążone żwirkiem. Dachy i ściana frontowa budynku zostaną wyłożone blachą cynkowo-tytanową, ściany boczne, jak już zostało wspomniane – to kurtyny szklane, dające niezwykle ciekawy efekt optyczny.
Więcej informacji na stronie www.infoinwest.pl
Wyzwania projektowego podjęła się pracownia APA-Jacek Bułat – arch arch Jacek Bułat, Marcin Siadek, Adam Błaszczyk, Renata Kicińska, Kuba Urbaniak i student architektury Michał Bułat. Zespół postawił sobie ambitne zadanie stworzenia bryły oryginalnej, ciekawej wizualnie, ale także niezwykle funkcjonalnej i wygodnej w użytkowaniu. Gmach filharmonii stanie przy ul. Piastowskiej w samym środku zabytkowego parku. Taka lokalizacja sprowokowała częściowe otwarcie obiektu na otoczenie – dwie ściany będą całkowicie przeszklone, przez co przyroda będzie niejako „wchodzić” do wnętrza budynku. Najważniejszym elementem jest oczywiście sama sala koncertowa.
Znajdować się w niej będzie 514 miejsc siedzących oraz cztery miejsca dla osób niepełnosprawnych. Sala podzielona będzie na trzy dolne tarasy z fotelami. Sama estrada pomieści trzy podesty dla orkiestry, będzie też podnośnik dla fortepianu i wszystkie najnowsze zdobycze technologiczne – mikrofony, kanały techniczne, ekrany akustyczne itp. Na I piętrze mieścić się będą wejścia do foyer i tarasy górne z fotelami, II piętro to komunikacja, wejścia do foyer i kabina reżyserska wraz z pomieszczeniami technicznymi a na III piętrze znajdować się będą pomosty techniczne. Bryła sali pokryta zostanie panelami z modrzewia syberyjskiego. Ciekawie rozwiązana jest sama architektura – sala przenika przeszklone ściany budynku, co zwiększa dynamikę, zaś użycie elementów szklanych i blaszanych znakomicie kontrastuje wnętrze i zewnętrzną część filharmonii.
Obiekt podzielony jest na dwie zasadnicze części – pierwsza, północna to sala, zaś za nią znajdować się będzie bogate zaplecze filharmonii – szatnie, sanitariaty, magazyn nut, węzeł cieplny, sanitariaty muzyków, garderoby, sala ćwiczeń (parter), administracja i kolejna sala do ćwiczeń (I piętro), cztery pokoje hotelowe z łazienkami i aneksem kuchennym, wentylatorownia (III piętro). Wszystkie funkcje są doskonale skomunikowane, obiekt posiada także windy i niezbędne zaplecze socjalne. Cały obiekt jest zaprojektowany jako bardzo nieregularna bryła, wszelkie załamania z jednej strony potęgują akustykę a z drugiej powodują, że powstanie budynek niezwykle dynamiczny i ciekawy. Warto przyjrzeć się stronie konstrukcyjnej obiektu.
Filharmonia budowana jest w technologii szkieletu żelbetowego, w realizacji słupów częściowo wykorzystany zostanie beton architektoniczny. Dach nad salą koncertową wykonany będzie z płyty żelbetowej, wspartej na stalowych wiązarach kratowych. Częściowo zastosowane zostaną dachy odwrócone, dociążone żwirkiem. Dachy i ściana frontowa budynku zostaną wyłożone blachą cynkowo-tytanową, ściany boczne, jak już zostało wspomniane – to kurtyny szklane, dające niezwykle ciekawy efekt optyczny.
Więcej informacji na stronie www.infoinwest.pl
Data publikacji: 27.05.2010
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»