Nowy terminal na lotnisku Kraków Airport

Pod koniec 2014 r. powinna zostać zakończona budowa nowej część terminalu na lotnisku Kraków Airport, a zaraz potem rozpoczną się pierwsze prace modernizacyjne istniejącego terminalu. Prace zakończą się w marcu 2015 r.
Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się z pewnością nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu. Ta bryła i mocno wychylona od pionu elewacja to elementy, które dodadzą budynkowi dynamizmu i ekspresji. Rozbudowany terminal, wraz z garażem wielopoziomowym i hotelem stanowić będą zwarty, jednoznacznie zdefiniowany układ urbanistyczny oparty na pasmowym układzie obiektów kubaturowych obudowujących główne ciągi komunikacji pieszej, samochodowej i szynowej.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Układ tej strefy ułatwi orientację osobom poszukujących właściwych stanowisk odprawy. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.

Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Przyjęte rozwiązania pozwolą na skrócenie czasu oczekiwania pasażerów na kontrolę. Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 gate?ów. Część strefy przedodlotowej (poziom +1) powstanie w istniejących poczekalniach. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi. Początkowo zamontowane zostaną dwa rękawy do obsługi samolotów, a docelowo może ich być pięć.
Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową, przestronną salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0, w nowej, wschodniej części terminalu. Rozbudowany i przebudowany obiekt terminalu pasażerskiego będzie w pełni przystosowany do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, w szczególności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W nowym obiekcie znajdą się także ambulatorium, punkty pierwszej pomocy, pomieszczenia dla rodziców z małymi dziećmi, sklepy, punkty usługowe, restauracje. Powstaną nowe salony Business Lounge oraz kompleks VIP/GA, w którym będą obsługiwane delegacje rządowe, klienci komercyjni i ruch General Aviation.

Łączna powierzchnia użytkowa nowego budynku terminalu wzrośnie z obecnych 15 tys. m2 do ponad 56 tys. m2. Budynek będzie miał ponad 250 m długości (obecnie 128 m). Wysokość w najwyższym punkcie osiągnie ponad 24 m.
Po rozbudowie terminal pasażerski będzie miał przepustowość do 1800 osób odlatujących i 1800 osób przylatujących/godz., co znacznie poprawi komfort podróży pasażerom korzystającym z lotniska.
Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka, która stworzy nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 projektowanego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową oraz budowanym hotelem.
W ramach przebudowy układu komunikacyjnego powstanie główny wjazd na teren portu z kierunku wschodniego ze skrzyżowania z drogą wojewódzką 774. Bezpośrednio przed terminalem zaprojektowano pasy do przejazdu i postoju dla taksówek, autobusów i mikrobusów komunikacji zbiorowej oraz autokarów turystycznych. Kolejny pas przewidziano dla samochodów osobowych z przeznaczeniem na postój krótkoterminowy. Pasażerowie chcący zaparkować w garażu wielopoziomowym będą kierowani na dwupasmową jezdnię dla przejazdu tranzytowego.
Autorem projektu jest APA Czech-Duliński-Wróbel Agencja Projektowa "Architektura"
Strona projektu: apa.krakow.pl
Fot: Kraków Airport / APA Czech-Duliński-Wróbel Agencja Projektowa "Architektura"
Data publikacji: 5.02.2014
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»