Podziemny parking we Wrocławiu
Data: 17.06.2009Siedem konsorcjów firm chce wybudować, a następnie zarządzać podziemnym parkingiem pod pl. Nowy Targ we Wrocławiu. Zwycięzcę poznamy w przyszłym roku. Parking gotowy ma być w 2011 roku
We wtorek miasto otworzyło zgłoszenia firm, które są gotowe najpierw zaprojektować, sfinansować i wybudować, a następnie zarządzać przez 30 lat podziemnym parkingiem pod placem Nowy Targ we Wrocławiu.
To drugie podejście miasta do wyłonienia chętnych. Za pierwszym razem gmina domagała się wybudowania parkingu na aż 800 miejsc postojowych. Zdaniem potencjalnych inwestorów za dużo i nikt się nie zgłosił.
W nowym rozdaniu miasto określiło, że 300 miejsc to minimum. Na razie jednak poza firmami, które chcą budować parking, o samym przetargu niewiele wiadomo.
We wtorek miasto otworzyło zgłoszenia firm, które są gotowe najpierw zaprojektować, sfinansować i wybudować, a następnie zarządzać przez 30 lat podziemnym parkingiem pod placem Nowy Targ we Wrocławiu.
To drugie podejście miasta do wyłonienia chętnych. Za pierwszym razem gmina domagała się wybudowania parkingu na aż 800 miejsc postojowych. Zdaniem potencjalnych inwestorów za dużo i nikt się nie zgłosił.
W nowym rozdaniu miasto określiło, że 300 miejsc to minimum. Na razie jednak poza firmami, które chcą budować parking, o samym przetargu niewiele wiadomo.
Budowa mostu nad Odrą
Data: 17.06.2009Jeszcze w tym roku ma rozpocząć się budowa mostu przez Odrę w Łanach. Zwycięzcą przetargu została firma Skanska. Przeprawa przez rzekę to prawdziwy początek prac nad wschodnią obwodnicą Wrocławia, tzw. Via Romana.
Przegrani - koncern Mota-Engil - ostatecznie nie oprotestował przetargu, choć wcześniej zarzucał Skanskiej zaproponowanie nierealnych cen. Skanska chce wybudować dwa mosty nad Odrą i Oławą oraz estakadę na palach ponad polderem w Blizanowicach za 216 mln zł. To o jedną trzecią mniej, niż proponowali konkurenci.
Na razie urząd marszałkowski nie ma jeszcze całej sumy potrzebnej na tę inwestycję.
Grzegorz Roman, wicemarszałek województwa, od lat zabiegający o powstanie trasy, zamierza pozyskać dofinansowanie od samorządów, przez tereny których będzie przebiegać droga. Starosta wrocławski już zadeklarował swój wkład w kwocie 10 mln zł. Część etapów budowy ma być realizowana za dotacje unijne.
Czytaj dalej >>
Przegrani - koncern Mota-Engil - ostatecznie nie oprotestował przetargu, choć wcześniej zarzucał Skanskiej zaproponowanie nierealnych cen. Skanska chce wybudować dwa mosty nad Odrą i Oławą oraz estakadę na palach ponad polderem w Blizanowicach za 216 mln zł. To o jedną trzecią mniej, niż proponowali konkurenci.
Na razie urząd marszałkowski nie ma jeszcze całej sumy potrzebnej na tę inwestycję.
Grzegorz Roman, wicemarszałek województwa, od lat zabiegający o powstanie trasy, zamierza pozyskać dofinansowanie od samorządów, przez tereny których będzie przebiegać droga. Starosta wrocławski już zadeklarował swój wkład w kwocie 10 mln zł. Część etapów budowy ma być realizowana za dotacje unijne.
Czytaj dalej >>
Problemy gdańskiego terminala
Data: 17.06.2009Nowy terminal gdańskiego lotniska ma być gotowy przed Euro 2012, tymczasem wciąż nie ma decyzji o pozwoleniu na budowę. Powód: właściciel działek, na których miał stanąć terminal, zmienił zdanie i nie chce ich sprzedać. Wojewoda rozpoczął postępowanie wywłaszczające.
Właścicielem działek jest firma Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia, która kilka tygodni temu, już po złożeniu przez Port Lotniczy wniosku do wojewody o wydanie pozwolenia na budowę, wycofała swoją zgodę na inwestycje na swoich terenach. Sprawa jest tym bardziej tajemnicza, że wszyscy zainteresowani milczą na jej temat.
- Nie komentuję tej sprawy - mówi Andrzej Sagan, prezes Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia. Podobną wypowiedź uzyskaliśmy od Tomasza Kloskowskiego, wiceprezesa Portu Lotniczego Gdańsk.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, w piątek u wojewody ma dojść do kolejnej próby porozumienia między Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia a lotniskiem.
Z powodu problemów z terenem pod terminal lotnisko 4 czerwca złożyło do wojewody wniosek o wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego działek. Urząd rozpoczął wywłaszczanie 8 czerwca. Na wydanie decyzji ma dwa miesiące, ale wcześniej jeszcze przed zakończeniem procesu wywłaszczania lotnisko może wystąpić do wojewody o nakaz udostępnienia działek pod terminal.
- Procedura trwa. Do wszystkich zainteresowanych zostało wysłane postanowienie o wszczęciu postępowania, gdy wszystkie strony je otrzymają, wtedy lotnisko będzie mogło wystąpić o taką decyzję - tłumaczy Maja Opinc-Bennich, rzecznik prasowy wojewody pomorskiego.
Czytaj dalej >>
Właścicielem działek jest firma Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia, która kilka tygodni temu, już po złożeniu przez Port Lotniczy wniosku do wojewody o wydanie pozwolenia na budowę, wycofała swoją zgodę na inwestycje na swoich terenach. Sprawa jest tym bardziej tajemnicza, że wszyscy zainteresowani milczą na jej temat.
- Nie komentuję tej sprawy - mówi Andrzej Sagan, prezes Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia. Podobną wypowiedź uzyskaliśmy od Tomasza Kloskowskiego, wiceprezesa Portu Lotniczego Gdańsk.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, w piątek u wojewody ma dojść do kolejnej próby porozumienia między Weinhaus Jakob Gerhardt-Polonia a lotniskiem.
Z powodu problemów z terenem pod terminal lotnisko 4 czerwca złożyło do wojewody wniosek o wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego działek. Urząd rozpoczął wywłaszczanie 8 czerwca. Na wydanie decyzji ma dwa miesiące, ale wcześniej jeszcze przed zakończeniem procesu wywłaszczania lotnisko może wystąpić do wojewody o nakaz udostępnienia działek pod terminal.
- Procedura trwa. Do wszystkich zainteresowanych zostało wysłane postanowienie o wszczęciu postępowania, gdy wszystkie strony je otrzymają, wtedy lotnisko będzie mogło wystąpić o taką decyzję - tłumaczy Maja Opinc-Bennich, rzecznik prasowy wojewody pomorskiego.
Czytaj dalej >>
Ceny mieszkań będą spadać
Data: 17.06.2009Mimo mniejszej liczby mieszkań oddawanych w 2009 r. do użytku, analitycy szacują kilkunastoprocentowy spadek ich cen. Według ekspertów Banku BGŻ, spadek cen w stosunku rocznym będzie na poziomie 18,9 proc; kilkunastoprocentowych spadków spodziewa się też Open Finance.
"W dalszym ciągu będą dominowały spadki cen mieszkań, szczególnie tych z mniej popularnego segmentu. Szacujemy, że pomimo wzrostu popytu w dalszym ciągu będzie on utrzymywał się na niskim poziomie, znacznie poniżej wielkości notowanych w latach 2007-2008" - napisali w opublikowanym we wtorek raporcie analitycy Banku BGŻ. Ich zdaniem dekoniunktura może się utrzymać także w 2010 roku, a wielkość korekty na rynku nieruchomości będzie w znacznym stopniu zależała od długości i głębokości spowolnienia gospodarczego w Polsce i na świecie.
Czytaj dalej >>
"W dalszym ciągu będą dominowały spadki cen mieszkań, szczególnie tych z mniej popularnego segmentu. Szacujemy, że pomimo wzrostu popytu w dalszym ciągu będzie on utrzymywał się na niskim poziomie, znacznie poniżej wielkości notowanych w latach 2007-2008" - napisali w opublikowanym we wtorek raporcie analitycy Banku BGŻ. Ich zdaniem dekoniunktura może się utrzymać także w 2010 roku, a wielkość korekty na rynku nieruchomości będzie w znacznym stopniu zależała od długości i głębokości spowolnienia gospodarczego w Polsce i na świecie.
Czytaj dalej >>