Filharmonia Świętokrzyska z akustycznymi szybami marki Pilkington
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach jest przykładem współczesnej architektury użyteczności publicznej, zaprojektowanej z najwyższą dbałością o komfort użytkowników i środowisko naturalne. Dźwiękochłonne szyby zespolone PilkingtonInsulight™ Phon zapewniają melomanom nie tylko doskonały kontakt z muzyką i wyjątkowe doznania estetyczne. Przyczyniają się także do spełnienia wymagań stawianych „zielonej” architekturze w zakresie ochrony przed hałasem, doświetlenia naturalnym światłem oraz efektywności energetycznej.
W 2012 roku w Kielcach zakończyła się budowa Międzynarodowego Centrum Kultur (MCK). Zbudowany według projektu gdańskiej pracowni PiwPaw Architekci gmach stał się nową siedzibą Filharmonii Świętokrzyskiej. Muzyczna funkcja była dla architektów inspiracją, wokół której opracowali swój pomysł na formę budowli. Jednym ze zrealizowanych tu rozwiązań było ukształtowanie elewacji z kontrastujących ze sobą powierzchni białego kamienia i ciemnego szkła.
Pionowa artykulacja fasady złożona z jasnych i ciemnych pasów nawiązuje do istniejącego wcześniej w tym miejscu zabytkowego budynku koszar, może przywoływać również skojarzenia z klawiaturą fortepianu, a jednocześnie wprowadza do tej realizacji odrobinę napięcia. Kontrast został też wykorzystany przy aranżacji foyer. Także tam można spotkać biel poprzecinaną ciemnymi elementami. – mówi Marcin Piwoński, szef biura PiwPaw Architekci.
Projekt trójmiejskiej pracowni w udany sposób łączy ciekawy pomysł przestrzenny z wysokim poziomem technicznym zastosowanych rozwiązań. Architekci spełnili najwyższe wymogi funkcjonalne i estetyczne stawiane obiektom związanym z muzyką, obniżając jednocześnie koszty eksploatacji obiektu. Z pewnością przyczynił się do tego staranny dobór materiałów – w tym użycie najnowocześniejszych szyb.
Wyzwanie akustyczne
Obiekt o funkcji muzycznej stanowi zawsze wyjątkowe wyzwanie dla projektanta, gdyż budynek musi być nie tylko atrakcyjny, ale i spełniać oczekiwania muzyków oraz publiczności. W salach niedopracowanych akustycznie dobre orkiestry po prostu nie chcą grać. W przypadku kieleckiej realizacji głównym wyzwaniem było odizolowanie sal prób od zgiełku pobliskiej ulicy. Przegrody ze szkła akustycznego okazały się bardzo dobrym rozwiązaniem – mówi Ewa Więckowska-Kosmala, projektant w zakresie akustyki Filharmonii Świętokrzyskiej.
W budynku wykorzystano ponad tysiąc m2. dźwiękochłonnych szyb Pilkington Optiphon™. Wyposażone w specjalną folię akustyczną, pozwalają na osiągnięcie izolacyjności dźwiękowej Rww szybie zespolonej na poziomie 42 decybeli odizolowując sale prób i ćwiczeń od hałasu. We wszystkich przeszkleniach zastosowano termoizolacyjne szyby z niskoemisyjną powłoką Pilkington Optitherm™ S3, które chronią budynek przed stratami ciepła i obniżają koszty eksploatacji budynku. Z jednej strony doświetliliśmy wnętrza naturalnym światłem i obniżyliśmy koszty jego ogrzewania, a z drugiej zapewniliśmy muzykom ciszę i komfort do pracy – tłumaczy Marcin Piwoński.
Technologia dostosowana do potrzeb klienta
Dobre właściwości akustyczne szyb zespolonych marki Pilkington są uzyskiwane poprzez połączenie dwóch lub więcej tafli szkła z jedną lub kilkoma warstwami folii akustycznej. W zależności od budowy technicznej okna jego izolacyjność akustyczna Rw sięga wtedy nawet 51dB.
Firma Pilkington IGP wciąż rozszerza gamę oferowanych produktów. W ostatnim czasie zrealizowano 20 nowych badań akustycznych dla szyb jedno i dwukomorowych. Dzięki temu najbardziej pożądane przez klientów rozwiązania posiadają potwierdzoną izolacyjność akustyczną Rw, która waha się w przedziale od 31 do 42 decybeli. Jesteśmy w posiadaniu nowych badań szyb zespolonych o bardzo wysokiej izolacyjności akustycznej Rw na poziomie około 50 dB. – mówi Szymon Piróg, Kierownik Biura Doradztwa Technicznego w Pilkington Polska. Zrealizowane testy pozwolą na wybór technologii w pełni dostosowanej do potrzeb technicznych i budżetowych.
Data publikacji: 22.04.2017
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»