Oprawa IKI – nowy wymiar designu w świecie oświetlenia
Co kryje się za "IKI"? To japońskie słowo oznacza dążenie do wyjątkowości, chęć doświadczania przeplataną fascynacją równowagą. To także unikanie przesady, umiłowanie piękna i elegancji. Taka jest też oprawa IKI – zbalansowana i zachwycająca formą. Powstanie kolekcji lamp IKI to efekt twórczego dialogu i połączenie doświadczeń dwóch stron procesu projektowego - polskiego producenta oświetlenia AQForm oraz Andrzeja Klisza, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Wejdź do świata IKI i poznaj drogę jej powstania.
Setki szkiców, kilkanaście miesięcy pracy nad zbalansowaną formą i funkcjonalnością
– Jak wyważyć wiszącą oprawę, która ma dwa niesymetryczne panele? Jak połączyć świecący korpus z zewnętrznym materiałem w estetyczny i trwały sposób? I to tak, żeby użytkownik miał możliwość samodzielnej zmiany rozmieszczenia paneli? To tylko przykłady wyzwań, z jakimi musieliśmy się zmierzyć – wspomina Mariusz Łęcki, Kierownik Działu Badań i Rozwoju AQForm.
– Światło wymaga odpowiedniej oprawy i wyjścia poza utarte schematy. IKI jest doskonałym przykładem osiągania harmonii w oparciu o zmieniające się relacje – podkreśla Andrzej Klisz.
Skąd pomysł na nazwę? Podczas procesu powstało kilka propozycji, jednak każda wydawała się nieodpowiednia. W końcu Paweł Olesiak wraz z zespołem znalazł idealną, która najlepiej interpretuje oprawę. IKI to japońskie słowo, które oznacza dążenie do wyjątkowości, chęć doświadczania, przeplatana z fascynacją równowagą. To także unikanie przesady, umiłowanie piękna i elegancji. Propozycja tej nazwy to efekt poszukiwań słowa, które perfekcyjnie jest w stanie opisać zarówno zbalansowaną, jak i zachwycającą w swojej formie oprawę.
– W nazwie spodobał mi się układ liter, ta symetria, chociaż nie tak oczywista ze względu na literę „K” i to spowodowało, że nazwa jest idealnym uzupełnieniem oprawy, nad którą pracowaliśmy – dodaje projektant Andrzej Klisz.
IKI to oprawa, która zachwyca swoją wyjątkową formą i dopracowanymi szczegółami, zwłaszcza kiedy dodamy do tego różnorodne wykończenia kolorystyczne jak pomarańczowy, grafitowy czy popielaty. Punktem wyjścia do powstania IKI było zaproszenie do współpracy przez AQForm profesora Andrzeja Klisza. Jak wyglądał ten proces?
Setki szkiców, kilkanaście miesięcy pracy nad zbalansowaną formą i funkcjonalnością
U początku tej kolekcji stała chęć stworzenia dobrze świecącej i dekoracyjnej w formie oprawy, która będzie bazować na ekologicznych materiałach. A do tego zachowa charakterystyczną stylistykę polskiego producenta. We wstępnej fazie projektu polski producent skontaktował się z Andrzejem Kliszem, profesorem Katowickiej ASP.
– Szukaliśmy do współpracy projektanta, który dobrze rozumie potrzeby użytkownika i świeżym okiem spojrzy na możliwości, jakie daje nowoczesne oświetlenie. Tak się złożyło, że z profesorem Andrzejem Kliszem współpracowaliśmy już wcześniej przy okazji projektów edukacyjnych. Dzięki czemu rozumiał też naszą filozofię działania i prace szybko nabrały tempa – zauważa Wojciech Starowieyski, CEO AQForm.
Na etapie koncepcyjnym powstało ponad sto szkiców. Eliminacja pomysłów była bardzo ważnym i równocześnie trudnym etapem i cennym doświadczeniem. Podczas kilkunastu miesięcy zespół producenta opraw oraz profesor Katowickiej Akademii Sztuk Pięknych dopracowywali wspólnie każdy najmniejszy szczegół.
– Jak wyważyć wiszącą oprawę, która ma dwa niesymetryczne panele? Jak połączyć świecący korpus z zewnętrznym materiałem w estetyczny i trwały sposób? I to tak, żeby użytkownik miał możliwość samodzielnej zmiany rozmieszczenia paneli? To tylko przykłady wyzwań, z jakimi musieliśmy się zmierzyć – wspomina Mariusz Łęcki, Kierownik Działu Badań i Rozwoju AQForm.
Jednym z większych wyzwań było znalezienie odpowiedniego materiału. Pierwsze kroki projektanci skierowali w stronę kartonu, ale ograniczenia techniczne i stylistyczne spowodowały, że poszukiwania trwały dalej. Kolejny wybór – naturalna sklejka. Jednak podczas prototypowania okazało się, że przy tym materiale w procesie produkcji pojawia się dużo odpadów. Zespół stanął przed pytaniem, czy nawet jeżeli materiał jest naturalny, to pozwoli na ekologiczny proces produkcji?
Dla AQForm ważne było zachowanie równowagi na każdym etapie, dlatego poszukiwania trwały dalej. Ostatecznie projektanci sięgnęli po MDF barwiony w masie. Proces wytwarzania tego materiału jest ekologiczny a dzięki zabarwieniu na całej szerokości kolor paneli IKI jest jednolity z obu stron. Co więcej, dzięki strukturze materiału, ażurowe panele uzyskują swoją własną wyrazistą strukturę, którą pięknie podkreśla światło. Dzięki wytrwałości w poszukiwaniu materiału idealnego, zespół projektowy na czele z Andrzejem Kliszem wybrał tworzywo, które w 100% odpowiadało początkowym założeniom.
– W projektowaniu opraw staramy się nie chodzić łatwymi ścieżkami. Zdecydowanie wolimy podążać mniej uczęszczanymi drogami, które być może nie zawsze prowadzą do oczekiwanego celu i nierzadko wymagają wrócenia do punktu wyjścia. To jest coś, co nas fascynuje, ale jednocześnie przynosi spektakularne efekty w postaci nieoczywistych opraw dostępnych w naszej ofercie – podkreśla Paweł Olesiak, COO AQForm.
IKI: synonim piękna i równowagi
IKI to oprawa, która nie tylko doskonale się prezentuje, czy świetnie spełnia swoją funkcję, ale przede wszystkim troszczy się o zachowanie odpowiedniego klimatu we wnętrzu. Nietuzinkowa, do tej pory niespotykana ażurowa konstrukcja jest zarówno synonimem dekoracyjności, jak i gwarancją dobrze doświetlonego wnętrza. W całym projekcie najważniejsze było znalezienie równowagi między designem a funkcjonalnością.
IKI to dialog między formą a funkcjonalnością. Nie tylko dobrze wygląda, ale i doskonale świeci - w dostępnej obecnie opcji zwieszanej sprawdzi się w domowej jadalni, hotelowej recepcji czy nowoczesnej restauracji. Oprawa dostępna jest w dwóch wariantach, które pozostawiają wybór w zależności od pełnionej funkcji. Wersja z kierunkowym światłem LED to precyzyjne oświetlenie zadaniowe, które z powodzeniem doświetli stół lub blat roboczy.
Natomiast IKI w wersji E27 emituje światło rozproszone do całego pomieszczenia, a charakterystyczne, ażurowe panele uwydatniają opływające je światło. W przypadku wersji IKI z wymiennym źródłem światła szczególnie trudne było wyważenie oprawy tak, żeby zachowywała pion. Rozwiązaniem, po które sięgnęli inżynierowie AQForm są wbudowane odważniki i specjalne usztywnienie stabilizujące przewód.
IKI to oprawa, która nie tylko doskonale się prezentuje, czy świetnie spełnia swoją funkcję, ale przede wszystkim troszczy się o zachowanie odpowiedniego klimatu we wnętrzu. Nietuzinkowa, do tej pory niespotykana ażurowa konstrukcja jest zarówno synonimem dekoracyjności, jak i gwarancją dobrze doświetlonego wnętrza. W całym projekcie najważniejsze było znalezienie równowagi między designem a funkcjonalnością.
– Światło wymaga odpowiedniej oprawy i wyjścia poza utarte schematy. IKI jest doskonałym przykładem osiągania harmonii w oparciu o zmieniające się relacje – podkreśla Andrzej Klisz.
Skąd pomysł na nazwę? Podczas procesu powstało kilka propozycji, jednak każda wydawała się nieodpowiednia. W końcu Paweł Olesiak wraz z zespołem znalazł idealną, która najlepiej interpretuje oprawę. IKI to japońskie słowo, które oznacza dążenie do wyjątkowości, chęć doświadczania, przeplatana z fascynacją równowagą. To także unikanie przesady, umiłowanie piękna i elegancji. Propozycja tej nazwy to efekt poszukiwań słowa, które perfekcyjnie jest w stanie opisać zarówno zbalansowaną, jak i zachwycającą w swojej formie oprawę.
– W nazwie spodobał mi się układ liter, ta symetria, chociaż nie tak oczywista ze względu na literę „K” i to spowodowało, że nazwa jest idealnym uzupełnieniem oprawy, nad którą pracowaliśmy – dodaje projektant Andrzej Klisz.
Funkcjonalność, równowaga, uniwersalność, ozdobna prostota geometrii, ale przede wszystkim niekwestionowane piękno i ponadczasowość, która wznosi się ponad wnętrzarskie trendy – właśnie taka jest oprawa o wielu możliwościach, czyli oprawa IKI od marki AQForm.
Data publikacji: 21.06.2022
Zaloguj się jako Użytkownik aby móc dodawać komentarze.
«
»
«
»